Val Thorens, nejvýše položené lyžařské středisko v Evropě (2300 m.n.m.), tvoří nejvyšší část
největšího lyžařsky propojeného areálu na světě "Tři údolí" v Savojských Alpách. Z materiálů dostupných na
remontees-mecaniques.net a sommerschi.com jsem vybral pár zajímavostí z jeho minulosti.
Panoramatická mapa ze začátku 70. let a přehled dopravních zařízení naznačují základní směry dalšího rozvoje.
Příloha:
thorens5.jpg [ 142.41 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
Příloha:
thorens6.jpg [ 132.69 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
Pozdější stav zachycuje další mapa:
Příloha:
thorens4.jpg [ 117.21 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
I do nejvyšších částí areálu tehdy mířila Háčka, nicméně jejich provoz byl problematický
z důvodu příliš vysoké sněhové pokrývky (na snímku vlek Caron):
Příloha:
thorens8.jpg [ 138.92 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
Jedním z hlavních cílů prvotní výstavby bylo zajištění dopravy lyžařů do dvou ledovcových areálů pro letní lyžování.
Pozůstatkem většího z nich je dodnes fungující trojsedačka "Glacier" na ledovci Péclet, kterou v 80. letech
doprovázely tři vleky a další lanovka, která vedla ještě podstatně výše (do 3300 m.n.m.). V roce 1990 pak byl
zcela ukončen provoz na druhém ledovci Chaviere, na kterém byly v provozu tři vleky. Dva z nich můžete vidět zde:
Příloha:
thorens3.jpg [ 62.66 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
Výstavba tímto směrem měla původně daleko vyšší cíl, kterým bylo vytvoření čtvrtého lyžařského údolí.
Propojení mezi Val Thorens a novým Val Chaviere měla zajišťovat
pozemní lanovka "Skirail", která by rychlostí 10 m/s přepravovala 7200 osob za hodinu. Projekt je k vidění zde:
Příloha:
thorens7.jpg [ 168.69 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]
Roli čtvrtého údolí umožňujícího nástup do 3V z jihu nakonec jednodušeji zajistilo Orelle.
Nelze pak nezmínit původní lanovku Moraine, která přístup na ledovec Chaviere zajišťovala. Vadou na kráse jejího bez nadsázky futuristického designu je skutečnost, že druhá větev nikdy nebyla osazena kladkami a lanovka byla nakonec v roce 1991 nahrazena.
Příloha:
thorens1.jpg [ 69.71 KiB | Zobrazeno 3542 krát ]