Právě je úte říj 19, 2021 11:21 pm

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 445 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 26, 27, 28, 29, 30
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: úte črc 02, 2019 2:45 pm 
Offline
2-CLF

Registrován: sob bře 09, 2019 5:19 pm
Příspěvky: 16
Možná zde?


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: stř črc 03, 2019 5:43 pm 
Offline
15-MGD

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 196
Kořenov je město v Krkonoších, ale odkaz je na Tanvald, to je v Jizerkách. Tenhle vlek je konkrétně provozní kotvička, zřejmě VL-200, stránky vleku https://ceskysumburk.cz případně FB https://www.facebook.com/LVCeskySumburk

Pokud tedy zvratkou myslíš skutečně zvratkový vlek, jak byl obvyklý na Moravě, tak to tento není. Tohle je háčkový vlek zřejmě Transporta VL-200, lana jsou evidentně nad sebou a na FB je minimálně na jedné fotce vidět i podpěra v trase, která je také typická pro VL-200 (když už tedy nějakou podpěru takový vlek vůbec měl, často byla trasa zcela bez podpěr).

Osobně bych zvratkový vlek v lokalitě Jizerek a Krkonoš spíš nečekal, ale nevím, co tím přesně myslíš. Zde se ve velkém vyskytovaly kotvičkové vleky, ať už přímo tovární Transporta VL-200 a VL-201 tak konstrukce doplněné o různé neoriginální části až po totálně svépomocné konstrukce.

Sám jsem v 90. létech byl jednou na nějakém podnikovém vleku, který měl uspořádání transporty (lana nad sebou), ale měl relativně hodně podpěr s malýma kladkama a závesy nebyly klasické háčky ale byly podobné zvratce. Vyhazovačka byla ale klasická, kde lano projíždělo zarážkou a ne odtrhávák z boku jako na zvratce. Jen netuším, kde to přesně bylo... Vítkovce možná.. nevím.

Mám za to, že na tenhle vlek tu někdo (deti nebo VilemK) dával relativně nedávno odkaz, je to poblíž skiarealu U Čápa, ale teď se mi to nedaří najít...

Honza


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: stř črc 03, 2019 5:51 pm 
Offline
15-MGD

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 196
Koukám na mapu, jak mě napadly Vítkovice a tam, zdá se pár zajímavých vleků stojí...
Tady https://mapy.cz/s/3uOt5 jsou dvě kotvičky, kratší má na panoramě viditelnou horní stanici a kladka mi připadá na VL-200 malá, tak to možná je zrovna nějaká kombinace nebo domaděl, delší je viditelná podpěra, typická pro VL-200

Tady https://mapy.cz/s/3uOtO je zajímavý vlek s portálovýma podpěrama, na panoramě je vidět i horní stanice, to vypadá jako zcela svépomocná konstrukce, nahoře ty vypadá zarostlý, jestli je provozní ví čert ale lano tam podle fotky je. Jak vypadají unašeče není jasné.

Pak tady https://mapy.cz/s/3uOuG podle obrázku a horní stanice to vpadá jako EPV-300 ale podpěry mi přijdou menší, tak možná zase nějaká modifikace. Na panoramě se dá najít pohled na horní stanici, kde je pohon, ta vypadá jako typická EPV-300.

Honza


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: pát črc 05, 2019 8:24 pm 
Offline
2-CLF

Registrován: sob bře 09, 2019 5:19 pm
Příspěvky: 16
Moc díky :)


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: čtv zář 26, 2019 8:20 am 
Offline
3S
Uživatelský avatar

Registrován: stř úno 17, 2010 2:34 pm
Příspěvky: 702
K vlekům na Skutině, o kterých tu kdysi byla diskuze
http://zapomenute-vleky.cz/lifts/skutina


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: stř led 29, 2020 10:11 am 
Offline
2S
Uživatelský avatar

Registrován: pon pro 29, 2008 10:24 pm
Příspěvky: 270
Bydliště: Rokytnice nad Jizerou
https://magazin.aktualne.cz/obrazem/zap ... f6b220ee8/


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: stř led 29, 2020 10:21 am 
Offline
3S
Uživatelský avatar

Registrován: pon úno 21, 2011 9:26 pm
Příspěvky: 498
Bydliště: Brno
jirmicz píše:
https://magazin.aktualne.cz/obrazem/zapomenute-vleky/r~2f7193323dc511ea9ec9ac1f6b220ee8/r~a9b8e7ba3dc211ea9ec9ac1f6b220ee8/


Jojo, dva magoři co fotí vleky. Jednoho znám, bydlí u nás v baráku.

_________________
Nevěřte záchodům ve snu. Je to past!


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: úte dub 28, 2020 4:23 pm 
Offline
15-MGD

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 196
Tak jsme jeli na výlet do Josefáče a cestou na Dolním Maxově koukám, vedle silnice pokácená vratná stanice VL200. Tak jsem cestou zpátky zastavil, odstavil auto s rodinkou a šel fotit. Vlek byl podle všeho nějaký domaděl, horní stanice je VL200, ale cestou je podpěra s kladkama z disků osobního auta (každý jiný) a ze spodní stanice je jen rám, pohon chybí a to je nějaký domádo... ale délka cca 100m, převýšení skoro 30 je brutální, šel jsem sotva do poloviny a když jsem vylezl zpátky na silnici, tak jsem byl drobet zadýchaný... fotky zde https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/ ... tky_Lucany , trasa https://mapy.cz/s/julocejezo v albu je ještě pár fotek chátrajících skokanských můstků v Lučanech nad Nisou.


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: čtv pro 03, 2020 1:28 pm 
Offline
15-MGD

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 196
Tak zase něco přidáme.

V okolí Smržovky, pod Bukovou Horou se v minulosti nacházelo vleků určitě víc, ale aktuálně jsem narazil na vleky v Záhoří a v Jiřetíně pod Bukovou.

V Záhoří je vlek Transporta VL-200 v trase https://mapy.cz/s/nukevatufu . Komu vlek patří není moc jasné a katastrální mapa moc nepomůže, pozemek pod vlekem a trasou sjezdovky patří komusi s většími pozemky v okolí, ale nepatří mu žádný blízký dům. Vlek je proti původnímu originálnímu provedení upravený, vratná stanice má původní lanáč transporta i původní sloup, ale lanáč je přidělaný na delším ráhnu, což původní není. Spodní stanice je odkrytou ukázkou časté dobové úpravy vleků VL-200, kde se původní sekundární převod pomocí pastorku a velkého ozubeného kola nahrazoval převodem sadou 6 klínových řemenů z obou stran poháněcího lanáče (3+3). Cílem úpravy byla zejména nižší hlučnost vleku, ozubený převod s přímým ozubením byl podle pamětníků opravdu velmi hlučný. Sekundárně šlo zřejmě o i čistší provoz, ozubený převod vyžadoval přece jen nějaké mazání vazelínou a ta byla bezpochyby všude. Vlek v Záhoří má v roce 2020 na pohled zánovní lano bez jakýchkoliv viditelných poškození, je napnuté do provozní polohy a neleží na zemi. Motor je na stanici nainstalovaný a elektroinstalace vypadá kompletní a funkční, předpokládám, že vlek je provozuschopný.

Vlek v Jiřetíně pod Bukovou v trase https://mapy.cz/s/jujamumuke je troska, evidentně již neprovozovaná. Jde o zjevnou domácí konstrukci s nějakým menším motorem, z vleku v terénu zbyla poháněcí stanice v neutěšeném stavu poblíž vedlejšího domu, zda existuje případná podpěra nebo vratná stanice nevím, už byla tma a po bývalé sjezdovce jsme nahoru nešel. Trať je již zarůstající náletem, lano v ternénu není.

Fotky obou vleků zde https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/ ... d_Bukovou/

Doplním, že nedaleko je na mapách ještě zakreslen vlek na vrchol Vyhlídka v trase https://mapy.cz/s/gudutuguvo V terénu vlek není a na přilehlé louce jsou dodnes jen nějaké překážky pro snowpark. Podle dostupných onfotmací šlo o nějaký talířéový vlek a byl demontován velmi přibližně kolem roku 2010, snad z ekonomických důvodů.


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Staré kotvové vleky (kotvičky, zvratky)
PříspěvekNapsal: čtv pro 03, 2020 1:36 pm 
Offline
15-MGD

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 196
Tak a ještě jeden zajímavý příspěvek, kterým se vracím k tomu, co je na začátku této stránky.

Jde o vlek Český Šumburk v Tanvaldě. Je to unikátní kotvičkový vlek, konstrukčně je to Transporta VL-201 ale poměrně významně upravená, protože trasa má délku 500m a značné převýšení. Obvyklé délky těchto vleků byly přitom cca do 200m. Reálná trasa vleku te https://mapy.cz/s/gobacehucu (lehce odlišná od zakreslené na mapách, ale odlišnost je minimální).

Na trase je 5 podpěr, všechny mají uspořádání kladek, jak jsem nafotil, úzký kladky, tažná je nosnotlačná, vratná je nosná. jezdí se vlevo od podpěr. Třetí podpěra, cca v polovině trasy, má navíc rameno na lano směrem dolů, IMHO to je variantní vyhazovačka, co umožňuje zkrátit trasu provozu. Ale úplně jistý si tím nejsem a majitele jsem se nezeptal.

Vyhazovačka je klasická jako na háčkových vlecích.

Všechny podpěry jsou významně zesílené proti běžný VL-200 (používají hranaté profily a tak).

Spodní poháněcí stanice je osazená soustrojím motoru s převodovkou jako VL-201 ale na zesílené podpěře a hlavně je kotvená k poměrně masivnímu betonovému bloku. Napínání je ale řešené závažím přes kladku na pomocné podpěře, podobně to mají vleky VL-500. Běžná VL-200 se napnula nějakým hupcukem a ukotvila tažným lanem přes pružiny, které vyrovnávaly rázy vleku za provozu, tady už je ale jen to závaží.

Vzhledem k použitým bateriím kladek jsou odlišné kotvy, nelze použít obvyklé háčky ale používá se obdoba zvratek, ale udělaných tak, aby se vypnuly nárazem o vyhazovačku. Už jsem kdysi psal, že jsem s takovými kotvami jezdil na vleku tuším někde na Mísečkách, říkal jsem to majiteli a on potvrzoval, že existoval minimálně ještě jeden vlek s těmahle kotvama, ale říkal, že snad jezdil obráceně a tedy kotvy byly taky obrácené a nešly zaměnit. Co si já pamatuju, je to 20 let, co jsem na tom vleku se spolužákem byl, tak ten vlek byl na pravý straně sjezdovky směrem nahoru a myslím si, že se jezdilo vlevo od podpěr (což by bylo stejné jako Český Šumburk) ale úplně jistý si tím nejsem. Je možné, že se zapínalo vlevo od lana, ale pak se podjelo a podpěry byly ve skutečnosti na levé straně, fakt si to nepamatuju.

U vleku je i samodomo vyrobená rolba s kabinou z multikáry, nejdřív jsem si myslel, že je tam jen v kompřivách multina ale není.

Fotky tady https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/Cesky_Sumburk/

Vzhledem k použitým kotvám (jsou v albu vyfocené) je možné, že byl označen někým za vlek zvratkový. Každopádně ale vyhazovačka funguje stejně jako na klasické VL-200 háčky a ne jako vyhazovačka na zvratkovém vleku.


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 445 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 26, 27, 28, 29, 30

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz