Právě je pon lis 28, 2022 2:29 am

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Neobvykle dlouhé kotvičkové vleky VL200/VL201
PříspěvekNapsal: pon srp 22, 2022 9:14 pm 
Offline
Funitel

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 208
Usoudil jsem, že si tohle zaslouží vlastní téma vyčleněné z Techniky/kotvičkových a zvratkových vleků.

Jeden neobvykle dlouhý vlek VL201 jsem tam už popsal, jsem o továrně vyrobenou Transportu VL201 s výraznými úpravami z výroby a délkou cca 500m, zkopíruju sem:

Tak a ještě jeden zajímavý příspěvek, kterým se vracím k tomu, co je na začátku této stránky.

Jde o vlek Český Šumburk v Tanvaldě. Je to unikátní kotvičkový vlek, konstrukčně je to Transporta VL-201 ale poměrně významně upravená, protože trasa má délku 500m a značné převýšení. Obvyklé délky těchto vleků byly přitom cca do 200m. Reálná trasa vleku te https://mapy.cz/s/gobacehucu (lehce odlišná od zakreslené na mapách, ale odlišnost je minimální).

Na trase je 5 podpěr, všechny mají uspořádání kladek, jak jsem nafotil, úzký kladky, tažná je nosnotlačná, vratná je nosná. jezdí se vlevo od podpěr. Třetí podpěra, cca v polovině trasy, má navíc rameno na lano směrem dolů, IMHO to je variantní vyhazovačka, co umožňuje zkrátit trasu provozu. Ale úplně jistý si tím nejsem a majitele jsem se nezeptal.

Vyhazovačka je klasická jako na háčkových vlecích.

Všechny podpěry jsou významně zesílené proti běžný VL-200 (používají hranaté profily a tak).

Spodní poháněcí stanice je osazená soustrojím motoru s převodovkou jako VL-201 ale na zesílené podpěře a hlavně je kotvená k poměrně masivnímu betonovému bloku. Napínání je ale řešené závažím přes kladku na pomocné podpěře, podobně to mají vleky VL-500. Běžná VL-200 se napnula nějakým hupcukem a ukotvila tažným lanem přes pružiny, které vyrovnávaly rázy vleku za provozu, tady už je ale jen to závaží.

Vzhledem k použitým bateriím kladek jsou odlišné kotvy, nelze použít obvyklé háčky ale používá se obdoba zvratek, ale udělaných tak, aby se vypnuly nárazem o vyhazovačku. Už jsem kdysi psal, že jsem s takovými kotvami jezdil na vleku tuším někde na Mísečkách, říkal jsem to majiteli a on potvrzoval, že existoval minimálně ještě jeden vlek s těmahle kotvama, ale říkal, že snad jezdil obráceně a tedy kotvy byly taky obrácené a nešly zaměnit. Co si já pamatuju, je to 20 let, co jsem na tom vleku se spolužákem byl, tak ten vlek byl na pravý straně sjezdovky směrem nahoru a myslím si, že se jezdilo vlevo od podpěr (což by bylo stejné jako Český Šumburk) ale úplně jistý si tím nejsem. Je možné, že se zapínalo vlevo od lana, ale pak se podjelo a podpěry byly ve skutečnosti na levé straně, fakt si to nepamatuju.

U vleku je i samodomo vyrobená rolba s kabinou z multikáry, nejdřív jsem si myslel, že je tam jen v kompřivách multina ale není.

Fotky tady https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/Cesky_Sumburk/

Vzhledem k použitým kotvám (jsou v albu vyfocené) je možné, že byl označen někým za vlek zvratkový. Každopádně ale vyhazovačka funguje stejně jako na klasické VL-200 háčky a ne jako vyhazovačka na zvratkovém vleku.


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Neobvykle dlouhé kotvičkové vleky VL200/VL201
PříspěvekNapsal: pon srp 22, 2022 9:38 pm 
Offline
Funitel

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 208
No a k druhé překvapivé mě inspiroval deti zde: viewtopic.php?p=13148&sid=79f2b63b93bd3dfc59dadacd468707b8#p13148 s tím, že původní myšlenka byla podle stínu podpěr, že jde o vlek EPV300. Trasa zde: https://en.mapy.cz/s/badaravovo cca 740m délka, asi 100m převýšení.

Ve skutečnosti jde o Transportu VL200 původní konstrukce zřejmě zcela v továrním provedení horní i dolní stanice, zajímavé je, že stanice jsou kotveny na betonový panel, nikoliv to terénu (lze je tedy snadno odstranit). Vzhledem k délce je ale trasa vybavena větším množstvím podpěr z EPV300, ovšem vybaveny jsou kladkami vlastní konstrukce, které podepírají jak tažnou tak vratnou větev. Jezdí se vlevo od podpěr a kladky jsou jen na levém ráhnu podpěry, ale nikoliv nad sebou, kladka vratné větve je o něco blíže sloupku podpěry než tažná. Kladky mi připadají jako vyropbené z pojezdových rolen pojezdové brány, kde je pojezdová kolejnice kulatá. Na tažné větvi je na kladkách ale z boku přidělané další větší kovové mezikruží, jehož účelem je zřejmě zabránění pádu lana z kladky směrem k podpěře (to proto, že takový pád pana, které zůstane na podpěře za kladkou by při příjezdu lyžaře, co se nedokáže včas vypnout z lana vedlo nejspíš k dost závažné havárii).

Celkově vlek působí provozuschopně a udržovaně, některé prvky vypadají jako zcela nové.

Podle neověřených informací majitele jednoho z domů v okolí je vlek soukromý, umístěný je na daných pastvinách po dohodě s jejich majiteli a pamatuje jej jezdit, ale posledních několik let na daném místě nebyl dostatek sněhu.

Fotky tady https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/ ... ch_Horach/ celá trasa není nafocená, vlek leží komplet na ohrazených pastvinách s elektrickým ohradníkem a když jsem tam byl, v dolní pastvině bylo stádo krav prý i s býkem. Byly daleko, tak k poháněcí stanici jsem šel, ale dál raději ne.


Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
 Předmět příspěvku: Re: Neobvykle dlouhé kotvičkové vleky VL200/VL201
PříspěvekNapsal: úte srp 23, 2022 4:37 pm 
Offline
Funitel

Registrován: úte dub 16, 2013 1:38 pm
Příspěvky: 208
K vleku v lokalitě Nad Ovčínem v Olešnici je ještě zajímavé, že v běžných elektronických mapách vlek vyznačený není, starší papírové mapy lokality nemám k dispozici. Nicméně na podkladové mapě katastrálního území na elektronickém katastru nemovitostí vlek vyznačený je. Což mě trochu překvapuje, čekal bych, že zdroj této podkladové mapy je starší, něž nač vypadá ten vlek jako takový.

Honza


Přílohy:
Olesnice KN mapa.jpg
Olesnice KN mapa.jpg [ 116.74 KiB | Zobrazeno 984 krát ]
Nahoru
 Profil Poslat e-mail  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz