Dolní Lomná-Severka a Mosty u Jablunkova 24.4.2010 - vleky, bývalá lanovka a bobovka...Trasa: vlak do Jablunkova-Návsí, bus do Dolní Lomné, pěšky na Severku, pěšky do Mostů a vlak zpět z Mostů
Výlet měl hned 4 cíle - vlek H180 na Severce, průzkum trasy bývalé jednosedačky na Severce, bobovka v Mostech (za účelem sepsání článku do Bulletinu SPLV) a vlek H100 v Mostech.
1. Dolní Lomná - Severkadolní stanice vleku Tatrapoma H180 na Severce
poháněčka
zapínadlo
dolní stanice
pohled na trasu - délka 1109 m a 17 podpěr, z toho 2 úhlové...
dolní stanice a podpěra č. 1
dolní stanice vleku TLV 11
vlek TLV 11
horní stanice vleku TLV 11
pohled na trasu bývalé lanovky z prostoru předpokládané dolní stanice
někde v těchto místech stávala dolní stanice
v trase pod vlekem TLV 12 je několik vyměřovacích kolíků...
a současně se demontuje vlek TLV 12...
pohled z prostřední části trasy lanovky směrem dolů
pohled z prostřední části trasy lanovky směrem nahoru
elektrorozvaděč
elektrorozvaděč je podle štítku z roku 1965, což je pravděpodobně i rok postavení lanovky
toto vypadá na patku podpěry ukrytou pod zeminou a trávou...
v trase bývalé lanovky lze najít mnoho součástí, zda-li ale všechny tyto součásti skutečně pocházejí z lanovky je otázka
pohled z horní části trasy lanovky směrem nahoru
v trase bývalé lanovky lze najít mnoho součástí, zda-li ale všechny tyto součásti skutečně pocházejí z lanovky je otázka
v trase bývalé lanovky lze najít mnoho součástí, zda-li ale všechny tyto součásti skutečně pocházejí z lanovky je otázka
v trase bývalé lanovky lze najít mnoho součástí, zda-li ale všechny tyto součásti skutečně pocházejí z lanovky je otázka
pohled z horní části trasy lanovky směrem dolů
pravděpodobně dopravní lano z lanovky
pohled z horní části trasy lanovky směrem nahoru
pravděpodobně dopravní lano z lanovky
pohled z horní části trasy lanovky směrem dolů
elektrorozvaděč z roku 1965, což je pravděpodobně i rok postavení lanovky
v trase bývalé lanovky lze najít mnoho součástí, zda-li ale všechny tyto součásti skutečně pocházejí z lanovky je otázka
že by patka podpěry?
trocha archeologie
Teď už je zcela jasné, že se jedná skutečně o patku podpěry bývalé lanovky!
detail uřezané nohy podpěry
patka podpěry
patka podpěry
pohled z horní stanice do trasy lanovky
velín lanovky?
patka poslední podpěry před horní stanicí
chata Severka, je možné že horní stanice lanovky se nacházela přímo v ní
pohled na výstupní místo a chatu Severku
pohled od chaty Severka na výstupní místo
horní část trasy vleku TLV 12
úhlová podpěra č. 15 vleku H180
detail zalomení
podpěra č. 14 vleku H180
detail podpěry
podpěry č. 12 a 13
podpěra č. 16
poslední podpěra č. 17, jen málokterý vlek má tolik podpěr...
2. Mosty u Jablunkovacelkový pohled na areál
původní vleky TJ Sokol, které musely být dole na konci 90. let bohužel zkráceny o 250 m kvůli výstavbě rychlostní silnice...
dolní stanice vleků které původně vlastnil TJ Sokol
pohled na protější vrchol Skalka, kde je vypracován projekt na 2250 m dlouhou kombinovanou lanovku se sjezdovkou. Bohužel zelení jsou zcela proti, takže se toho asi nedočkáme...
trasa vleků, které původně vlastnil TJ Sokol
dolní stanice dětského vleku PFP od Tatrapomy
výrobní cedule Tatrapoma, vlek byl postaven v roce 2004
pohled na místo dolní stanice budoucí čtyřsedačky
vlek PFP od Tatrapomy
vlek H100, vpravo bobovka
vlek H100 a bobovka
bobová dráha typu Alpine-Coaster od firmy Wiegand zde byla postavena v roce 2004 jako vůbec první v ČR
garážování bobů
detail brzdného systému bobu
dojezd bobové dráhy
jízda nahoru...
hlava podpěry vleku H100
obslužný objekt bobové dráhy
dolní stanice vleku Tatrapoma H100 z roku 2003
pohled z plošiny na dolní stanici na trasu
zapínadlo
zapínadlo
zapínadlo
zapínadlo
pohon vleku
odpojitelné úchyty
unašeče
podpěra č. 3
jednovětvová podpěra č. 4
horní část trasy bobovky, vlevo poháněcí stanice vleku bobovky
úhlová podpěra č. 5
detail zalomení
úhlové podpěry č. 5 a 6
horní stanice vleku PFP
zasněžování zajišťuje celkem 13 kanónů Lenko
dolní stanice vleku H100
dolní stanice vleku H100
dolní stanice vleku H100
Ještě něco krátce k rozvojovým plánům, které jsou opravdu velké. Především se chystá čtyřsedačková lanovka s délkou 850 m, převýšením 173 m a kapacitou 2400 os/h, která bude mít dolní stanici vlevo od stávajícího areálu a povede na stejný vrchol kde končí vleky (viz
http://mapy.cz/#mm=TP@dm=143125248+1341 ... 74208@z=13). Výstavba se vzhledem k problémům s územním plánem předpokládá pravděpodobně až v letech 2012-2013. Dále se zde měla stavět již v roce 2007 trojsedačková lanovka jako náhrada vleků TJ Sokol, převzetím těchto vleků provozovatelem nové části areálu se však tento plán odložil na neurčito (a ani není jisté jestli to bude sedačka nebo jen vlek), prioritu má výstavba čtyřsedačky. Dále by zde měla vzniknout další bobová dráha s délkou kolem 900 m, tentokrát "korýtkového" typu. I ta zde již podle původních plánů měla stát. Mezi stávajícím areálem a dolní stanicí nové čtyřsedačky se pak předpokládá výstavba ubytovacích kapacit, restaurací atd.