Usoudil jsem, že si tohle zaslouží vlastní téma vyčleněné z Techniky/kotvičkových a zvratkových vleků.
Jeden neobvykle dlouhý vlek VL201 jsem tam už popsal, jsem o továrně vyrobenou Transportu VL201 s výraznými úpravami z výroby a délkou cca 500m, zkopíruju sem:
Tak a ještě jeden zajímavý příspěvek, kterým se vracím k tomu, co je na začátku této stránky.
Jde o vlek Český Šumburk v Tanvaldě. Je to unikátní kotvičkový vlek, konstrukčně je to Transporta VL-201 ale poměrně významně upravená, protože trasa má délku 500m a značné převýšení. Obvyklé délky těchto vleků byly přitom cca do 200m. Reálná trasa vleku te
https://mapy.cz/s/gobacehucu (lehce odlišná od zakreslené na mapách, ale odlišnost je minimální).
Na trase je 5 podpěr, všechny mají uspořádání kladek, jak jsem nafotil, úzký kladky, tažná je nosnotlačná, vratná je nosná. jezdí se vlevo od podpěr. Třetí podpěra, cca v polovině trasy, má navíc rameno na lano směrem dolů, IMHO to je variantní vyhazovačka, co umožňuje zkrátit trasu provozu. Ale úplně jistý si tím nejsem a majitele jsem se nezeptal.
Vyhazovačka je klasická jako na háčkových vlecích.
Všechny podpěry jsou významně zesílené proti běžný VL-200 (používají hranaté profily a tak).
Spodní poháněcí stanice je osazená soustrojím motoru s převodovkou jako VL-201 ale na zesílené podpěře a hlavně je kotvená k poměrně masivnímu betonovému bloku. Napínání je ale řešené závažím přes kladku na pomocné podpěře, podobně to mají vleky VL-500. Běžná VL-200 se napnula nějakým hupcukem a ukotvila tažným lanem přes pružiny, které vyrovnávaly rázy vleku za provozu, tady už je ale jen to závaží.
Vzhledem k použitým bateriím kladek jsou odlišné kotvy, nelze použít obvyklé háčky ale používá se obdoba zvratek, ale udělaných tak, aby se vypnuly nárazem o vyhazovačku. Už jsem kdysi psal, že jsem s takovými kotvami jezdil na vleku tuším někde na Mísečkách, říkal jsem to majiteli a on potvrzoval, že existoval minimálně ještě jeden vlek s těmahle kotvama, ale říkal, že snad jezdil obráceně a tedy kotvy byly taky obrácené a nešly zaměnit. Co si já pamatuju, je to 20 let, co jsem na tom vleku se spolužákem byl, tak ten vlek byl na pravý straně sjezdovky směrem nahoru a myslím si, že se jezdilo vlevo od podpěr (což by bylo stejné jako Český Šumburk) ale úplně jistý si tím nejsem. Je možné, že se zapínalo vlevo od lana, ale pak se podjelo a podpěry byly ve skutečnosti na levé straně, fakt si to nepamatuju.
U vleku je i samodomo vyrobená rolba s kabinou z multikáry, nejdřív jsem si myslel, že je tam jen v kompřivách multina ale není.
Fotky tady
https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/Cesky_Sumburk/Vzhledem k použitým kotvám (jsou v albu vyfocené) je možné, že byl označen někým za vlek zvratkový. Každopádně ale vyhazovačka funguje stejně jako na klasické VL-200 háčky a ne jako vyhazovačka na zvratkovém vleku.