* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Pláň

Po druhé světové válce, ve druhé polovině 40.let se kupodivu rozestavělo lanovek hned několik. Jako první z nich byla zprovozněna lanovka ze Sv.Petru (Špindlerův Mlýn) na Pláň v květnu 1947. Svojí délkou 1050 m předstihovala lanovku na Pustevny, ale byla postavena podle stejného vzoru - t.j. jednosedačková lanovka se sedačkami pevně uchycenými na laně. ČSD jí provozovaly ale až od 1.7.1953, obvykle pod číslem 4p nebo podobným. Lanovka nezůstala u ČSD dlouho, i ona byla k 1.l.1958 vyňata z působnosti ČSD a přešla k ČSTV. V letech 1963-4 pak byla modernizovaná poprvé, při té příležitosti byla prodloužena dále, na celkovou délku 1350 m. Druhá rekonstrukce následovala v roce 1987, kdy byla přestavěna na dvousedačkovou lanovku systému Poma. V této podobě ovšem vydržela jen do roku 1992, kdy byla pro obrovský zájem přestavěna na výkonnou čtyřsedačkovou lanovku systému Doppelmayr, první toho druhu u nás. Protože původní technologie Poma byla dosud v dobrém stavu, byla „přestěhována“ o 100 metrů východněji, kde byla zřízena lanovka Pláň II. Jak je vidět, pro tuto lanovku bylo štěstím, že o ní dráhy nestály, v opačném případě by živořila dosud všelijak

R. Bílek

Průběh výstavby :

  • poslední jízda původní lanovky (26.07.2015)
  • probíhá demontáž sedaček z dopravního lana (04.08.2015)
  • zahájena demontáž původního dopravního lana (07.08.2015)
  • probíhá demontáž horní stanice původní lanovky (12.08.2015)
  • původní horní stanice je z velké části demontována, probíhá demontáž opláštění dolní stanice a hloubení nových patek podpěr (18.08.2015)
  • probíhá demontáž technologie původní dolní stanice (22.08.2015)
  • původní dolní stanice je demontována, probíhají terénní úpravy a betonáž základů obou stanic (05.09.2015)
  • probíhá betonáž patek podpěr prostřednictvím vrtulníku (10.09.2015)
  • probíhá dovoz technologie lanovky od firmy Leitner (15.09.2015)
  • základy horní stanice s betonovým pilířem jsou dokončeny, zároveň byla zahájena montáž podpěry č. 4 (21.09.2015)
  • probíhá montáž dalších podpěr pomocí autojeřábu, mj. i podpěry č. 13 (24.09.2015)
  • probíhá montáž zbývajících podpěr nové lanovky a demontáž podpěry původní lanovky prostřednictvím vrtulníku (28.09.2015)
  • probíhá montáž horní stanice (07.10.2015)
  • zahájena montáž dolní poháněcí stanice a podpěr č. 1A, 1B a 2 (10.10.2015)
  • na horní stanici probíhá montáž zasklení, dolní stanice má osazenou střechu, zatím ale ještě není na své místo usazen pohon Direct Drive (24.10.2015)
  • dnes byl v dolní stanici usazen pohon Direct Drive (26.10.2015)
  • zahájena montáž zasklení dolní stanice (27.10.2015)
  • probíhá rozvinování dopravního lana (01.11.2015)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (05-06.11.2015)
  • první sedačka byla usazena na dopravní lano, ostatní sedačky jsou do Špindlerova Mlýna naváženy (19.11.2015)
  • probíhají zkušební jízdy se všemi sedačkami (01.12.2015)
  • probíhají zátěžové zkoušky (04.12.2015)
  • slavnostní zahájení provozu (11.12.2015)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s modrými bublinami a vyhříváním, s nástupním pásem a s 90° nástupem (SLO-6 Bubble)
Výrobní typ : CD6C

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2400 osob/hod konečná 3000 osob/hod
Šikmá délka :  1576 m
Vodorovná délka :  1507 m
Dolní stanice :  744 m.n.m. Špindlerův Mlýn
Horní stanice :  1185 m.n.m. Pláň
Převýšení :  441 m
Výkon hlavního pohonu :  668 kW
Průměr dopravního lana : 48 mm
Maximální dopravní rychlost :  4,89 m/s konečná 6,0 m/s
Čas jízdy :  5,4 min 324 s
Časový interval sedaček :  9 s
Vzdálenost sedaček :  44 m
Počet sedaček :  78
Počet podpěr :  14 z toho 2 tlačné
Garážování sedaček : automatické depo v dolní stanici
Výrobce :  Leitner
Zařízení bude v provozu od roku : 2015
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1A 12 tlačná 7 6 nosná
1B 12 tlačná 8 6 nosná
2 10 nosná 9 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 10
vratná – 8
nosná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
4 2 x 8 nosnotlačná 11 6 nosná
5 6 nosná 12 12 nosná
6 8 nosná 13 8 nosná

 

  Fotogalerie 

 

   Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.

543 51 Špindlerův Mlýn

Tel.: +420 499 467 102

Fax: +420 499 433 246

E-mail: skiareal@skiareal.cz

 

Web: www.skiareal.cz

 

Technické parametry původní lanovky Doppelmayr :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4)
Výrobní typ : 4-CLD

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  2400 osob/hod
Šikmá délka :  1578 m
Vodorovná délka :  1509 m
Dolní stanice :  748 m.n.m. Špindlerův Mlýn
Horní stanice :  1185 m.n.m. Pláň
Převýšení :  437 m
Výkon hlavního pohonu :  397 kW
Průměr dopravního lana : 38 mm
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s
Čas jízdy :  5,5 min 330 s
Časový interval sedaček :  6 s
Vzdálenost sedaček :  30 m
Počet sedaček :  113
Počet podpěr :  16 z toho 2 tlačné
Garážování sedaček : není
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení bylo v provozu od roku : 1992 do roku 2015
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Přesun :  2017 - Horní Mísečky - Medvědín

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 9 6 nosná
2 6 nosná 10 6 nosná
3 6 nosná 11 6 nosná
4 2 x 4 nosnotlačná 12 6 tlačná
5 6 nosná 13 6 nosná
6 6 nosná 14 8 nosná
7 8 nosná 15 8 nosná
8 6 nosná 16 8 nosná

 

  Fotogalerie 

 

   Videogalerie

Technické parametry původní lanovky Tatrapoma :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2)
Výrobní typ : TS-2 poháněcí stanice Delta

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  900 osob/hod 
Šikmá délka :  1612 m 
Vodorovná délka :  1551 m
Dolní stanice :  748 m.n.m. Špindlerův Mlýn
Horní stanice :  1186 m.n.m. Pláň
Převýšení :  438 m
Výkon hlavního pohonu :  160 kW
Průměr dopravního lana : 33,5 mm
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s
Čas jízdy :  10,8 min 648 s
Časový interval sedaček :  8 s
Vzdálenost sedaček :  20 m
Počet sedaček :  161
Počet podpěr :  17
Výrobce :  Tatrapoma 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1985 (vyrobeno 1983) do roku 1992
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Přesun :  1995 - Pláň Východ  

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 nosná 10    
2   nosná 11    
3     12    
4     13    
5     14   nosná
6     15   nosná
7     16 4 nosná
8     17 4 nosná
9          
 Kladky dolní stanice : 12 (tlačné)

 

  Fotogalerie 

Technické parametry původní lanovky Transporta :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SL-1

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice původně dolní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  290 osob/hod původně 225 osob/hod
Šikmá délka :  1391 m původně 1055 m
Vodorovná délka :  1325 m původně 1000 m
Dolní stanice :  762 m.n.m. Špindlerův Mlýn
Horní stanice :  1172 m.n.m. Pláň
Převýšení :  421 m původně 330 m
Výkon hlavního pohonu :  54 kW původně 45 kW
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,0 m/s původně 1,5 m/s
Čas jízdy :  12 min 720 s
Časový interval sedaček :  13 s původně 17 s
Vzdálenost sedaček :  25 m
Počet sedaček :  113 původně 83
Počet podpěr :  28 původně 24
Výrobce :  Transporta Chrudim 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1947 do roku 1986
Rekonstrukce byla v roce :  1963-64 - rekonstrukce a prodloužení tratě

 

  Fotogalerie 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku