* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Dolní Lomná - Severka

Po mnoha letech plánování prošel v roce 2018 velkou modernizací skiareál Severka v Dolní Lomné v Beskydech, kde byla vybudována neodpojitelná dvousedačka Leitner. Ta byla původně provozována mezi lety 1983 a 2012 jako lanovka Prà della Costa v italském Alleghe. V roce 2001 proběhla dílčí modernizace, při níž byla dolní vratná stanice vyměněna za novou s hydraulickým napínáním a sedačky dostaly komfortní kožené čalounění. Délka trasy na Severce dosáhuje hodnoty 1025 metrů při převýšení 248 m a po výhledově se počítá se zrušením stávajícího dvakrát zalomeného lyžařského vleku Tatrapoma. Situování stanic bylo zvoleno stejné jako v původní lokalitě v Itálii – napínací stanice je dolní, podzemní pohon se pak nachází v horní stanici. Řešení s podzemním pohonem je na Severce velmi přínosné s ohledem na omezení hluku, protože horní stanice se nachází v bezprostřední blízkosti chaty Severka. Komfort a bezpečnost nastupování zajišťuje rozběhový pás v dolní stanici. Výstavba v Dolní Lomné byla zahájena na přelomu května a června 2018, po vybetonování patek bylo v polovině července pět z celkem 14 podpěr v nepřístupné části trasy usazeno prostřednictvím vrtulníku. Z důvodu velké změny sklonu terénu před horní stanicí se zde nacházejí 2 podpěry za sebou. V srpnu proběhla montáž zbývajících podpěr, následována v říjnu smontováním obou stanic. Na přelomu října a listopadu proběhlo rozvinutí a zapletení dopravního lana a do provozu byla dlouho očekávaná lanovka uvedena 22. února 2019. Součástí investice bylo také zřízení stupňovitého parkoviště u dolní stanice. Dnes již jen málokdo ví, že v minulosti se na Severce již jedna lanovka nacházela, a to přesně v trase právě budované lanovky, jen dolní stanice byla umístěna podstatně výše. Její trasa tak byla kratší a s menším převýšením, dosahovala 670 metrů při převýšení 200 m a šlo o neobvyklou jednosedačkovou lanovku s velmi nízkým vedením lana vyrobenou svépomocí (nebyla to tedy žádná běžná lanovka např. z Transporty Chrudim). Lyžař tak sice seděl na sedačce, avšak lyžemi po dobu jízdy klouzal po zemi. Dá se tedy říci, že šlo o něco mezi lanovkou a lyžařským vlekem. Postavena byla pravděpodobně v roce 1962 a zrušena v 80. letech v souvislosti s výstavbou lyžařského vleku Tatrapoma H180. Zařízení bylo schopno za hodinu vyvézt 300 osob.

Radim Polcer

Průběh výstavby :

  • probíhá hloubení patek podpěr a základů stanic (01.06.2018)
  • probíhá betonáž patek podpěr (30.06.2018)
  • dnes byly prostřednictvím vrtulníku usazeny podpěr č. 8, 9, 10, 11 a 12 v nepřístupné části trasy, zatím bez kladkových baterií (16.07.2018)
  • probíhá betonáž pilíře horní poháněcí stanice (01.08.2018)
  • betonáž pilíře horní stanice je dokončena (10.08.2018)
  • probíhá betonáž pilíře dolní napínací stanice, postupně jsou do trasy rozváženy díly ostatních podpěr (19.08.2018)
  • pokračuje usazování dalších podpěr prostřednictvím autojeřábu (23.08.2018)
  • všechny podpěry jsou usazeny, probíhá montáž dolní a horní stanice, lanáče zatím nejsou usazeny (16.10.2018)
  • lanáč na horní stanici je usazen (26.10.2018)
  • probíhá rozvinování dopravního lana (27.10.2018)
  • dopravní lano je zapleteno (10.11.2018)
  • první sedačka je usazena na dopravním laně (19.11.2018)
  • probíhá usazování dalších sedaček na dopravní lano (29.11.2018)
  • zahájení pravidelného provozu (22.02.2019)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
Výrobní typ : 2-CLF  

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1200 osob/hod  
Šikmá délka :  1028 m  
Vodorovná délka :  998 m  
Dolní stanice :  708 m.n.m. Lomňanka
Horní stanice :  956 m.n.m. Severka
Převýšení :  248 m  
Výkon hlavního pohonu :  130 kW  
Průměr dopravního lana : 32 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Čas jízdy :  6,9 min 414 s
Časový interval sedaček :  6 s  
Vzdálenost sedaček :  15 m  
Počet sedaček :  138  
Počet podpěr :  14 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Leitner  
Zařízení je v provozu od roku : 2019 (výstavba 2018)  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Alleghe (Prà della Costa)
Rok výroby : 1983 / 2001

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 8 6 nosná
2 8 nosná 9 6 nosná
3 8 nosná 10 8 nosná
4 8 nosná 11 6 nosná
5 6 nosná 12 6 nosná
6 6 nosná 13 8 nosná
7 6 tlačná 14 8 nosná

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Ski Areál Severka
Dolní Lomná 277

739 82 Dolní Lomná

Tel.: +420 608 825 038

E-mail: ski@severka.eu

 

Web: www.severka.eu


Technické parametry původní lanovky
:

 

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : -

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :   
Systém napínání :  závažím
Přepravní kapacita :  300 osob/hod   
Šikmá délka :  670 m  
Vodorovná délka :   
Dolní stanice :  730 m.n.m.  
Horní stanice :  930 m.n.m. chata Severka
Převýšení :  200 m
Výkon hlavního pohonu :     
Maximální dopravní rychlost :     
Průměr dopravního lana :    
Čas jízdy :     
Časový interval sedaček :    
Vzdálenost sedaček :     
Počet sedaček :     
Počet podpěr :     
Výrobce :     
Zařízení bylo v provozu od roku : 1962 do konce 80. let
Rekonstrukce byla v roce :     

Máte-li jakékoliv doplňující informace k této lanovce, budeme rádi, když nám dáte vědět. Děkujeme!

  Fotogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku