* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Zrušená nákladní lanovka Kosov - Králův Dvůr

Nově otevřený vápencový lom Kosov propojila s Královédvorskou cementárnou spojovala od roku 1911 nákladní lanová dráha dodaná firmou Pohlig z Kolína nad Rýnem. Trasu tvořily dva samostatné úseky. Hlavní trať I měla horní nakládací stanici v lomu Kosov a dolní vykládací na východním okraji cementárny v Králově Dvoře. Nedaleko nad dolní stanicí procházela mezistanicí tvořenou zásobníkem, ze kterého byly nakládány vozíky tratě II vedoucí do západní části závodu. Obě tratě byly zprovozněny 10.10. 1911. V souvislosti s rozvojem Císařského lomu u Koněprus byla trať I prodloužena o další úsek z Koněprus do Kosova, který byl zprovozněn 7.11.1911. Stanice Kosov byla rekonstruována z koncové na průběžnou. Před stanicí Císařský lom vcházela trať do tunelu, ve kterém se nacházela i samotná stanice. Vozíky zde přejížděly po 156 m dlouhé ocelové příhradové konstrukci. Zajímavá byla rovněž podpěra č. 8 tratě II, která byla tlačná, což se u dvoulanových systémů vyskytuje velmi zřídka. Podpěra č. 9 byla zase se svou výškou 19 m nejvyšší. Největší volné rozpětí lana bylo mezi podpěrami č. 8 a 9 - úctyhodných 520 metrů. V roce 1927 byla lanovka v souvislosti s výstavbou nových provozů závodu ve spodním úseku rekonstruována. Prodloužena a rozšířena byla mezistanice, u níž byly přidány další zásobníky - na úseky před a za ní byly vloženy podpěry. Na konci 40. let byl paralelně s lanovkou postaven pásový dopravník. Provoz na lanové dráze byl ukončen v roce 1952, likvidována byla postupně od roku 1957. Ještě do roku 2004 se dochovalo torzo zásobníků v mezistanici, tři menší podpěry a zazděný portál tunelu před Císařským lomem. Jedna podpěra ("dolní" u výsypky) se ale již byla bohužel demontována.

(podle článku M.Sýkory z Dráhy 8/2002 zpracoval Radim Polcer)

Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr východ (Ia) :

Typ lanovky : nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků

Tažná větev :

 
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  52 tun/hod
Šikmá délka :  970 m  
Vodorovná délka :     
Horní stanice :  288 m.n.m. Kosov
Dolní stanice :  147 m.n.m. Králův Dvůr východ
Převýšení :  141 m  
Výkon hlavního pohonu :     
Průměr nosného lana : tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm
Průměr tažného lana : 16 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2 m/s
Čas jízdy :  8,1 min 486 s
Časový interval vozíků :  39 s  
Vzdálenost vozíků :  78 m
Počet vozíků :   
Počet podpěr :  15
Výrobce :  Pohlig
Zařízení bylo v provozu od roku : 1911 do roku 1952
Rekonstrukce byla v roce :   

Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr západ (II) :

Typ lanovky : nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků

Tažná větev :

   
Umístění pohonu :  horní stanice  
Systém napínání :  závažím v dolní stanici  
Přepravní kapacita :  19 tun/hod  
Šikmá délka :  400 m  
Vodorovná délka :     
Horní stanice :    Králův Dvůr východ
Dolní stanice :    Králův Dvůr západ
Převýšení :  30 m  
Výkon hlavního pohonu :     
Průměr nosného lana : tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm
Průměr tažného lana : 16 mm  
Maximální dopravní rychlost :  1,5 m/s
Čas jízdy :  4,5 min 270 s
Časový interval vozíků :  105 s  
Vzdálenost vozíků :  158 m  
Počet vozíků :     
Počet podpěr :  6  
Výrobce :  Pohlig  
Zařízení bylo v provozu od roku : 1911 do roku 1952
Rekonstrukce byla v roce :   

Technické parametry lanovky Koněprusy - Kosov (Ib) :

Typ lanovky : nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků

Tažná větev :

   
Umístění pohonu :  dolní stanice  
Systém napínání :  závažím v napínací stanici  
Přepravní kapacita :  52 tun/hod  
Šikmá délka :  2398 m  
Vodorovná délka :     
Horní stanice :  302 m.n.m. Koněprusy (Císařský lom)
Dolní stanice :  288 m.n.m. Kosov
Převýšení :  14 m  
Výkon hlavního pohonu :     
Průměr nosného lana : tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm
Průměr tažného lana : 16 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2 m/s
Čas jízdy :  20 min 1200 s
Časový interval vozíků :  39 s  
Vzdálenost vozíků :  78 m  
Počet vozíků :     
Počet podpěr :  20 z toho 1 tlačná
Počet napínacích stanic : 1  
Výrobce :  Pohlig  
Zařízení bylo v provozu od roku : 1917 do roku 1952
Rekonstrukce byla v roce :   

  Fotogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku