|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Tunelová pozemní lanovka Karlovy Vary - Imperiál Na území dnešní České republiky se vyskytovaly pozemní lanovky jen ve dvou lokalitách - v Praze a v Karlových Varech. Zatímco první dvě pražské byly postaveny podle stejného vzoru - tedy lanovky s vodní převahou, trojice lanovek postavených v letech 1906-1912 v Karlových Varech byla stavěna nepoměrně moderněji, od samého počátku s elektrickým provozem. Město Karlovy Vary, světoznámé lázně se nacházely ve velmi kopcovitém terénu. Jakkoliv snahy o stavbu elektrické tramvaje byly neúspěšné (stejně jako poválečné trolejbusové projekty), bylo nutno alespoň na několika náročných kopcovitých svazích provozovat modernější způsob dopravy, než koňské hotelové omnibusy. Celkem přirozeně se nabízely lanovky. Od počátku tohoto století se proto uvažovalo o několika lokalitách, kde by mohly vést. Jako první se podařilo prosadit zásluhou aktivit lorda Westburyho stavbu dvou lanových drah. První z nich se stavěla na základě koncese z roku 1906 a vedla z Divadelní ulice na výšinu Helenin dvůr (k hotelu Imperiál). Délkou 114 metrů patřila spíše mezi kratší, naprosto ale vynikala vedením trasy - je celá postavena v tunelu! Od počátku byl zvolen úsporný rozchod kolejí 1000 mm, celá trasa byla postavena pochopitelně jako jednokolejná s výhybnou uprostřed. Provoz zajišťovaly dva dřevěné vozy s otevřenými plošinami. Provoz ovšem byl udržován jen v létě.. Otevření této dráhy bylo jednoznačným komerčním úspěchem a zavdalo příčinu ke stavbě dalších drah. Tato první přežila bez zásadních problémů obě světové války a v naprosto nezměněné podobě jezdila až do roku 1955 kdy její majitel (od roku 1954 nově vzniknuvší Dopravní podnik města Karlovy Vary) rozhodl o její rekonstrukci. Ta trvala až do roku 1957 a při ní bylo zcela vyměněno strojní zařízení. Vozy zůstaly původní, ale jen do roku 1961, kdy byly důkladně modernizovány, a jejich dřevěná skříň byla nahrazena celokovovou z Tatry Smíchov. Takto jezdila lanovka dalších 20 let až do 1.ledna 1981, kdy byla pro katastrofální technický stav zastaven provoz. Město mělo značný zájem na její rekonstrukci, ta se ale v tehdejší době rodila velmi pomalu. Nakonec byla přijata nabídka na rekonstrukci od polského podniku zahraničního obchodu Budimex, a v roce 1983 se rozeběhly práce na její rekonstrukci. Ta byla v zásadě dokončena v roce 1985, ale na vozy z lokomotivky Konstal Chorzow (tedy od polského výrobce tramvají) se čekalo další dva roky. Vozy byly dodány až v létě 1987, takže v listopadu 1987 bylo možné zahájit provoz. Lanová dráha byla opět zařazena do systému městské dopravy, takže na ní platí stejné jízdné jako v karlovarských autobusech (provozovatelem je ovšem bývalé ČSAD Plzeň, divize MHD Karlovy Vary, protože původní dopravní podnik byl zrušen k 1.1.1976). Lanová dráha je nyní v provozu v 15 minutových intervalech po celý den. R. Bílek Lanovka je v provozu : Zimní i letní sezóna Technické parametry lanovky :
Kontakt :
Dopravní podnik Karlovy Vary, a.s. Sportovní 1
360 09 Karlovy Vary Fax: +420 353 230 362
Web: www.dpkv.cz Technické parametry původní lanovky :
Zpět na přehled lanovek Zpět na úvodní stránku
|