* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Pozemní lanovka Karlovy Vary - Diana

Městská rada v Karlových Varech, povzbuzena komerčním úspěchem lanovky k hotelu Imperiál se po několik let taktéž zaobírala myšlenkou na stavbu podobné dráhy. Po mnoha názorových změnách byla vybrána cesta na výšinu Diana, kde plán počítal i se stavbou rozhledny. K započetí stavby došlo v roce 1911 a v srpnu 1912, tedy jen několik týdnů po otevření druhé lanovky k hotelu Imperiál došlo k otevření této dráhy. Lanovka na výšinu Diana byla stavěna ve velmi obtížných podmínkách a svou délkou 437 metrů byla nejdelší lanovkou v celém tehdejším Rakousku-Uhersku. Parametry byly opět totožné s elektrickými drahami Westbury, pouze bylo na celé dráze použito odlišné vedení kladek lana - to bylo pochopitelně vyvolané silným zakřivením trasy lanovky. První sezóna nebyla úspěšná - nebylo ovšem divu, na výšině Diana nebyl žádný lákavý objekt, tehdy se tam odtud dalo vyjít jen na procházky po okolí. To se ovšem výrazně změnilo dokončením rozhledny 27.května 1914, kdy se počet návštěvníků výrazně zvýšil. Od zahájení provozu až do roku 1960 jezdila dráha jen v letních měsícich. Následujícího roku vyjela poprvé i v zimním období, ale to již majitel (od roku 1956 taktéž DP Karlovy Vary) uvažoval o rekonstrukci. Ta proběhla v letech 1963 až 1965 a byla prováděna stejným způsobem jako rekonstrukce „tunelové“ lanovky -tj. bylo vyměněno strojní zařízení a na podvozky vozů byla dosazena nová celokovová nástavba. I další osudy této lanovky byly shodné s „tunelovou“. Provoz byl ukončen poslední den roku 1980 a hledal se podnik, který by převzal rekonstrukci. Od roku 1984 se i tady exponoval polský podnik Budimex. Rovněž tu došlo k radikální modernizaci, horní stanice pak byla postavena zcela nově. Vozy byly opět v roce 1987 dodány chorzowskou továrnou. Slavnostní zahájení provozu se událo 20.prosince 1988 a od té doby jezdí lanovka bez zásadnějších potíží dodnes. Odlišností od „tunelové“ lanovky je pouze rekreační tarif, neboť tato lanovka není zapojena do systému městské dopravy - ostatně při její poloze ani není divu, v okolí horní stanice nejsou žádné obytné části. Rozhledna v horní stanici ale sdílela tento osud jen částečně, byla sice uzavřena stejně z lanovkou, ale její obnova pokračovala podstatně pomaleji, takže se otevření dočkala až v roce 1991.

R. Bílek

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní pozemní lanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 50-místných vozů (PL-50)
Výrobní typ : -

Rozchod :

1000 mm
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  -
Přepravní kapacita :  365 osob/hod
Šikmá délka :  453 m
Vodorovná délka :  417 m
Dolní stanice :  389 m.n.m. Hotel Pupp
Mezistanice : 473 m.n.m. Jelení skok
Horní stanice :  556 m.n.m. Diana
Převýšení :  167 m
Výkon hlavního pohonu :  51 kW  
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,04 m/s  
Čas jízdy :  6,6 min 396 s
Kapacita vozu : 49 + 1 osob  
Počet vozů :  2  
Výrobce :  Mostostal Zabrze vozy Konstal Chorzów
Zařízení je v provozu od roku : 1988  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

  Fotogalerie 

 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Dopravní podnik Karlovy Vary, a.s.

Sportovní 1

360 09 Karlovy Vary
Tel.: +420 353 505 311

Fax: +420 353 230 362

 

Web: www.dpkv.cz

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní pozemní lanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 40-místných vozů (PL-40)
Výrobní typ : -

Rozchod :

1000 mm
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  -
Přepravní kapacita :   
Šikmá délka :  453 m
Vodorovná délka :  417 m
Dolní stanice :  389 m.n.m. Hotel Pupp
Mezistanice : 473 m.n.m. Jelení skok
Horní stanice :  556 m.n.m. Diana
Převýšení :  167 m
Výkon hlavního pohonu :  75 kW před rekonstrukcí 61 kW
Průměr dopravního lana :    
Maximální dopravní rychlost :  1,75 m/s před rekonstrukcí 2,0 m/s
Čas jízdy :  5 min 300 s
Kapacita vozu : 40 osob před rekonstrukcí 36 osob
Počet vozů :  2  
Výrobce :  Von Roll
Zařízení bylo v provozu od roku : 1912 do roku 1980
Rekonstrukce byla v roce :  1963-65 - generální oprava trati a dolní stanice, nové vozy z Vagónky Tatra Smíchov
1972-74 - rekonstrukce el. zařízení, nový motor MEZ Frenštát

 

  Fotogalerie 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku