|
Sedačková
lanovka Černý Důl - U lomu
V roce 2006 byla Černém Dole
postavena již druhá lanovka – stávající trojsedačku Leitner z roku 2003 doplnila
další použitá trojsedačka U lomu. Jejím výrobcem byl tentokrát ovšem Graffer a
původně tato lanová dráha přepravovala od roku 1988 lyžaře ve slavné Cortině d'Ampezzo.
Trasy obou lanovek v Černém Dole jsou téměř paralelní, novější dráha však měla
horní stanici umístěnou níže a její délka tak byla podstatně kratší. Stejně jako
u Saxnera byl i zde pohon i napínací závaží umístěno v dolní stanici, pro
zvýšení komfortu však lanovka byla vybavena rozběhovým pásem. V roce 2009 se
většinovým vlastníkem celého skiareálu včetně obou lanových drah stala
společnost Mega Plus. Po nových lanovkách v Janských Lázních a Peci pod Sněžkou
investovala společnost Mega Plus v roce 2017 do nové lanovky FAMILY EXPRESS v
Černém Dole, která nahradila původní trojsedačkovou lanovku Graffer postavenou v
roce 2006 v lokalitě U lomu. Jde o odpojitelnou čtyřsedačku Leitner, která
pochází z italského Ratschingsu a do České republiky byla původně dovezena za
účelem postavení ve Skiparku Filipovice v Jeseníkách. V Ratschingsu byla tato
lanovka provozována jako Rinneralmbahn od roku 1993 do roku 2013, kdy byla
nahrazena novou šestisedačkou Leitner s bublinami. Šlo tehdy o prvního zástupce
nové generace odpojitelných sedačkových lanovek firmy Leitner vyznačující se
krátkými kompaktními stanicemi s nízkým zastřešením staniční technologie, které
mají díky své délce pouhých 14,5 metrů velmi malé prostorové nároky. Trasa nové
lanovky s kapacitou 2400 osob za hodinu byla v horní části prodloužena o 300
metrů, čímž je nově možné obsáhnout téměř všechny zdejší sjezdovky. Celý areál v
Černém Dole je se širokými a mírnými až středně obtížnými sjezdovkami koncipován
pro rodinné lyžování. Obdobně jako typově shodná lanovka ZAHRÁDKY EXPRESS v Peci
pod Sněžkou prošla technologie lanové dráhy kompletní repasí. Nástup v dolní
poháněcí stanici je z prostorových důvodů řešen jako kolmý na osu trati a
nachází se zde také depo pro část sedaček. Výstavba nové lanovky byla zahájena
již na podzim 2016 vybetonováním betonového pilíře horní stanice. Po zimní
sezóně byla na začátku května 2017 demontována původní trojsedačka a paralelně s
betonáží patek podpěr a pilíře dolní stanice v průběhu května a června byla na
začátku června na předem připravený staniční pilíř provedena montáž technologie
horní stanice. V první polovině července následovala montáž technologie dolní
stanice a v srpnu bylo prostřednictvím autojeřábu na svá místa usazeno všech 11
podpěr, z nichž dvě jsou tlačné. Na začátku září byla zahájena montáž opláštění
obou stanic v černém barevném provedení, posléze bylo rozvinuto a 18. září
zapleteno dopravní lano. Po usazení sedaček byla výstavba ve druhé polovině
října završena zátěžovými zkouškami a pravidelný provoz byl zahájen 15. prosince
2017.
Radim Polcer
Průběh výstavby (Graffer 2006) :
-
betonáž základů podpěr a stanic (23.08.2006)
-
podpěry lanovky jsou usazeny (13.11.2006)
-
usazování sedaček na dopravní lano (15.12.2006)
-
probíhají zátěžové zkoušky s pivními sudy (18.12.2006)
Průběh výstavby (Leitner 2016 - 2017) :
-
probíhá
betonáž základů a pilíře horní stanice (září
2016)
-
sedačky původní lanovky jsou demontovány (22.04.2017)
-
probíhá demontáž dopravního lana původní lanovky
(02.05.2017)
-
zahájena demontáž dolní poháněcí stanice původní lanovky
(04.05.2017)
-
původní lanovka je demontována, probíhá hloubení nových
patek v dolní části trasy (23.05.2017)
-
probíhá montáž technologie nové horní stanice (04.06.2017)
-
probíhá betonáž patek podpěr č. 1, 2 a 3 (19.06.2017)
-
jsou naváženy podpěry nové lanovky (23.06.2017)
-
k dnešnímu dni je vybetonována základní deska dolní stanice
a probíhá armování staničního pilíře, dále probíhá betonáž
patky tlačné podpěry č. 1 a jsou vybetonovány základní desky
podpěr č. 2 a 3. Vyhloubeny jsou patky podpěr č. 4, 5 a 6,
hloubení patek zbývajících podpěr ještě nebylo zahájeno. V
horní stanici je již z velké části smontována staniční
technologie, zatím bez lanáče a pochozích lávek (25.06.2017)
-
probíhá montáž technologie dolní poháněcí stanice
(12.07.2017)
-
technologie dolní poháněcí stanice je smontována, zatím bez
opláštění (01.08.2017)
-
dnes byly usazeny podpěry č. 5, 6, 7 a 8 (08.08.2017)
-
dnes byly usazeny podpěry č. 4, 10 a 11 (09.08.2017)
-
usazena podpěra č. 3 (10.08.2017)
-
usazena podpěra č. 2 (17.08.2017)
-
dnes byla usazena tlačná podpěra č. 1 (25.08.2017)
-
dnes byl usazen velín dolní stanice, dále probíhá montáž
opláštění obou stanic a pokládání optických kabelů
(29.08.2017)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (14.09.2017)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (18.09.2017)
-
montáž opláštění dolní stanice je dokončena, probíhá montáž
depa sedaček u dolní stanice (25.09.2017)
-
zahájeny zkušební jízdy s první sedačkou (04.10.2017)
-
probíhají zátěžové zkoušky s železnými kostkami (24.10.2017)
-
zahájení pravidelného provozu
(15.12.2017)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných sedaček
a s
90° nástupem
(SLO-4)
|
Výrobní typ :
|
SA4C (CD4) |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
995 m |
|
Vodorovná délka : |
960 m |
|
Dolní stanice : |
616 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
850 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
234 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
|
|
Průměr dopravního lana : |
40 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
3,5 min |
|
Časový interval sedaček |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
27 m |
|
Počet sedaček : |
78 |
|
Počet podpěr : |
11 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
manuální depo v dolní stanici (pro část
sedaček) |
Výrobce :
|
Leitner |
|
Zařízení je v provozu od roku : |
2017 (výstavba 2016-2017) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie -
Ratschings (Rinneralm) |
Rok výroby : |
1993 |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
7 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
2 |
tažná – 12
vratná – 10 |
nosná |
8 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
9 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
4 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
10 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
5 |
6 |
tlačná |
11 |
12 |
nosná |
6 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SkiResort ČERNÁ HORA - PEC (Pec pod Sněžkou)
MEGA PLUS s.r.o.
Černohorská 265
542 25 Janské Lázně
Tel.: +420 840 888 229
E-mail: skiresort@skiresort.cz
Web: www.skiresort.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením
trojmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-3)
|
Výrobní typ :
|
|
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1477 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
708 m |
|
Vodorovná délka : |
689 m |
|
Dolní stanice : |
616 m.n.m. |
U lomu |
Horní stanice : |
769 m.n.m. |
U Brožů |
Převýšení :
|
153 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
169 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
35 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,3 m/s |
|
Čas jízdy : |
5,3 min |
318 s |
Časový interval sedaček |
7 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
17 m |
|
Počet sedaček : |
84 + 1 náhradní |
|
Počet podpěr : |
11 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
Graffer |
|
Zařízení bylo v provozu od roku : |
2006 |
do roku 2017 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie -
Cortina
d'Ampezzo (Piemerlo) |
Rok výroby : |
1988 |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
7 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
8 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
9 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
10 |
8 |
nosná |
5 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
11 |
8 |
nosná |
6 |
10 |
tlačná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|