* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Kabinová lanovka Liberec - Ještěd

Lanová dráha na Ještěd je jednou z nejpřitažlivějších dopravních zajímavostí Liberce. Nebylo náhodou, že si tento vrchol - dominantu kraje - naši předkové vybrali jako vhodný pro výstavbu jedné z prvních visutých lanovek u nás. 
Záměr vybudovat ještědskou lanovku je datován do roku 1924. Předložil ho Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem hotelu na Ještědu. Návrh vypracoval ing. Roman Wienberger, zástupce firmy Adolf Bleichert a spol. z Lipska. Později však byl projekt i samotná realizace na náklady ČSD zadána známé chrudimské strojírně František Wiesner. Samotná výstavba začala v roce 1932, veřejný provoz byl zahájen 27. 6. 1933. Tento úctyhodný výkon a dokonalé technické dílo vzniklo zásluhou uvedené chrudimské firmy, jež ve spolupráci s dalšími československými podniky vybudovala lanovou dráhu na Ještěd jako druhou u nás. Za zmínku stojí, že první byla zprovozněna v Krkonoších v roce 1928 a vedla z Jánských lázní na Černou horu. Obě tyto visuté lanové dráhy byly objednány a vybudovány pro ČSD. Původní liberecká lanovka měla šikmou délku tratě 1183 m s převýšením 400 m. V trase byly dvě podpěry s výškou 20 a 26 m. Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti 5 m/s, hodinová kapacita činila 330 osob. Celkem bezzávadný provoz byl zajištěn i během okupace. Až koncem roku 1971 musel být provoz vlivem krajní amortizace zastaven a byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Celá přestavba včetně přípravy byla nesrovnatelně delší než samotná výstavba. Vzniklo však dílo, jež tuto klasickou a dnes již nejstarší lanovku řadí k dokonalým a moderním světovým lanovkám. Lanovka v Jánských lázních byla zrušena a nahrazena na jiném místě odlišnou konstrukcí. Liberecká dráha zůstala tedy nejstarší provozní lanovkou u nás. Po zásadní rekonstrukci, zahájené v prvních měsících roku 1972 a ukončené r. 1975, zbyla z původního zařízení jen nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici. Trať byla rekonstruována jako dvoulanová, se dvěma nosnými lany o průměru 50 mm uzavřené konstrukce a jedním tažným a jedním přítažným lanem o shodném průměru 22,4 mm. Původní podpěry byly nahrazeny jedinou, s uzavřenou truhlíkovou konstrukcí o výšce 30 m. Nové kabiny mají nosnost 35 osob. Šikmá délka tratě je nyní 1188 m. s převýšením 401,7 m. U nás nejvyšší přepravní rychlost je 10 m/s. Provoz je řízen v automatickém i ručním režimu, s kapacitou 525 osob za hodinu. Je chvályhodné, že celá záležitost opravy připadla firmě Transporta Chrudim, jež tímto dílem opět vstoupila do tradičního lanovkářského povědomí. I nadále se visutá lanovka na Ještěd těší velkému zájmu návštěvníků z domova i ciziny. Rekreační přepravu využije průměrně 250 tisíc návštěvníků ročně. Je v dobrém technickém stavu a rozhodně patří k nepopiratelným libereckým zajímavostem a dominantám.

www.cd.cz

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá dvoulanová (1 nosné a 1 tažné) dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 35-místných kabin (KL-35)
Výrobní typ : K35

Tažná větev :

-
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  525 osob/hod  
Šikmá délka :  1188 m  
Vodorovná délka :  1115 m
Dolní stanice :  595 m.n.m. Horní Hanychov
Horní stanice :  995 m.n.m. Ještěd
Převýšení :  400 m  
Výkon hlavního pohonu :  205 kW
Průměr nosného lana : 50 mm  
Průměr tažného lana : 22,4 mm  
Maximální dopravní rychlost :  10,0 m/s
Čas jízdy :  4 min 240 s
Časový interval kabin : -
Vzdálenost kabin :  -
Počet kabin :  2 + 1 náhradní  
Počet podpěr :  1  
Výrobce :  Transporta Chrudim  kabiny Navika Praha
Zařízení je v provozu od roku : 1975
Rekonstrukce byla v roce :  1983 a 1985 - výměna nosných lan

 

  Fotogalerie

 

   Videogalerie

 

Ceník jízdného :

 

2009

  dospělí děti

jednotlivá jízda

60 Kč 30 Kč
zpáteční jízda 100 Kč 50 Kč

 

Kontakt :

 

Lanová dráha Ještěd

Tel.: +420 485 104 287

 

Web: www.cd.cz

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá dvoulanová (1 nosné a 2 tažné) dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 33-místných kabin (KL-33)
Výrobní typ : K33

Tažná větev :

-
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  330 osob/hod 
Šikmá délka :  1183 m  
Vodorovná délka :  1115 m
Dolní stanice :  595 m.n.m. Horní Hanychov
Horní stanice :  995 m.n.m. Ještěd
Převýšení :  400 m
Výkon hlavního pohonu :  100 kW
Průměr nosného lana : 45 mm  
Průměr tažného lana : 22 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s
Čas jízdy :  5 min 300 s
Časový interval kabin :  -
Vzdálenost kabin :  -
Počet kabin :  2
Počet podpěr :  2  
Výrobce :  Wiesner 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1933 do roku 1971
Rekonstrukce byla v roce :  1953 a 1962 - výměna nosných lan

   

  Fotogalerie 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku