* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Červenohorské sedlo - Velký Klínovec

V roce 2022 uplynulo přesně 10 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu první lanovka na Červenohorském sedle. Šlo o použitou neodpojitelnou čtyřsedačku s rozběhovým pásem. Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pocházela z rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde sloužila lyžařům od roku 1989 do roku 2011 pod názvem Königsleiten 2000, kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými okny (po první vlaštovce Grand-Jet v Jasné se tehdy jednalo teprve o druhou takovouto lanovku na světě). Na Červenohorském sedle nahradila lanová dráha zalomený lyžařský vlek Tatrapoma H180  na vrchol Velkého Klínovce a přispěla tak k výraznému zvýšení komfortu v tomto areálu. Výstavba na Červenohorském sedle byla tehdy zahájena v srpnu 2011, po vybetonování patek podpěr a základů stanic firmou KERS byl pro montáž sedmi podpěr (z celkových šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu 21. října 2011 využit vrtulník firmy Techmont. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce nezabrala víc než 4 hodiny. celý článek >>>>

Radim Polcer

Průběh výstavby (2021) :

  • probíhá demontáž původní neodpojitelné lanovky – sneseny sedačky a dopravní lano (10.06.2021)
  • probíhá demontáž podpěr původní lanovky vrtulníkem (24.06.2021)
  • původní lanovka je demontována, probíhá hloubení základů nové horní stanice (15.07.2021)
  • dokončena betonáž nosného pilíře horní vratné stanice (29.08.2021)
  • probíhá montáž nových podpěr č. 10, 11 a 12 v horní části trasy lanovky (12.09.2021)
  • dokončuje se montáž horní stanice (24.09.2021)
  • probíhá usazování podpěr č. 2 až 9 prostřednictvím vrtulníku (26.09.2021)
  • dokončena betonáž podzemních prostorů v dolní stanici a usazen podzemní motor s převodovkou (15.10.2021)
  • vrtulníkem byly usazeny tubusy podpěr č. 13 a 14 a kladkové baterie podpěry č. 12 (24.10.2021)
  • zahájena montáž technologie dolní stanice (05.11.2021)
  • segmenty se staničními dopravníky v dolní stanici jsou usazeny na svých místech (16.11.2021)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (06.01.2022)
  • probíhají zkušební jízdy se sedačkami (16.04.2022)
  • probíhají zátěžové zkoušky (04.12.2022)
  • zahájení pravidelného provozu (22.12.2022)

Průběh výstavby (2011) :

  • technologie lanové dráhy byla dovezena z Rakouska a složena na Červenohorském sedle (19.07.2011)
  • probíhá kácení průseku pro novou lanovku a sjezdovku (28.08.2011)
  • probíhá betonáž patek podpěr (28.09.2011)
  • postupně jsou usazovány podpěry jeřábem v méně náročném terénu, k dnešnímu dni jsou usazeny podpěry č. 9 až 13 a 14B (18.10.2011)
  • dnes v dopoledních hodinách mezi 8:30 a 13:00 byly vrtulníkem Mi-8 firmy Techmont usazeny podpěry č. 2 až 8. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladkové baterie. Zároveň probíhá betonáž základů dolní poháněcí stanice a na horní stanici je dokončena patka pro konstrukci s vratným lanáčem, její montáž bude zahájena příští týden (21.10.2011)
  • horní vratná stanice je smontována, betonové pilíře dolní poháněcí stanice jsou dokončeny (01.11.2011)
  • jsou usazeny všechny podpěry a byla zahájena montáž dolní poháněcí stanice. Betonová vana pro rozběhový pás je vybetonována (22.11.2011)
  • pokračuje montáž dolní poháněcí stanice (na hlavním rámu je již usazen napínací vozík s převodovkou), zároveň probíhá stavba objektu napínacího systému - jsou nainstalovány napínací kladky se závažím. Probíhají přípravy na rozvinování rozvinovacího lana (27.11.2011)
  • zahájeno rozvinování dopravního lana a montáž opláštění strojovny dolní stanice (30.11.2011)
  • je dokončena montáž opláštění dolní stanice (11.12.2011)
  • sedačky jsou usazeny na dopravním laně (15.12.2011)
  • probíhají zátěžové zkoušky (16.01.2012)
  • zahájení pravidelného provozu (21.01.2012)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s bublinami (SLO-4 Bubble)
Výrobní typ : SA4C

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  2210 osob/hod
Šikmá délka :  1036 m
Vodorovná délka :  995 m  
Dolní stanice :  876 m.n.m. Červenohorské sedlo
Horní stanice :  1164 m.n.m. Velký Klínovec
Převýšení :  288 m  
Výkon hlavního pohonu :  450 kW  
Průměr dopravního lana : 44 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  3,5 min 210 s
Časový interval sedaček :  6,6 s  
Vzdálenost sedaček :  32,6 m  
Počet sedaček :  70  
Počet podpěr :  14 z toho 1 tlačná
Garážování sedaček : automatické depo v dolní stanici
Výrobce :  Leitner  
Zařízení je v provozu od roku : 2022 výstavba 2021
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Ladurns (Wastenegg)
Rok výroby : 2002

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 8 6 nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 9 6 nosná
3 tažná – 6
vratná – 4
nosná 10 tažná – 10
vratná – 6
nosná
4 2 x 4 nosnotlačná 11 tažná – 10
vratná – 6
nosná
5 tažná – 10
vratná – 6
nosná 12 tažná – 8
vratná – 6
nosná
6 tažná – 8
vratná – 6
nosná 13 tažná – 8
vratná – 6
nosná
7 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14 12 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Kontakt :

 

SKIAREAL ČHS, s.r.o.

Kouty nad Desnou 72

 788 11 Loučná nad Desnou

Tel. info: + 420 603 228 597
E-mail: info@skiarealchs.eu

 

Web: www.cervenohorskesedlo.eu

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
Výrobní typ : 4 - SB

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2273 osob/hod
Šikmá délka :  1052 m
Vodorovná délka :  1012 m  
Dolní stanice :  872 m.n.m. Červenohorské sedlo
Horní stanice :  1160 m.n.m. Velký Klínovec
Převýšení :  288 m  
Výkon hlavního pohonu :  315 kW  
Průměr dopravního lana : 41 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,4 m/s  
Čas jízdy :  7,3 min 438 s
Časový interval sedaček :  6,3 s  
Vzdálenost sedaček :  15,2 m  
Počet sedaček :  140  
Počet podpěr :  16 z toho 2 tlačné
Výrobce :  SSG  
Zařízení bylo v provozu od roku : 2012 (výstavba 2011) do roku 2020
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Rakousko - Königsleiten (Königsleiten 2000)
Rok výroby : 1989

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1A 6 tlačná 8 tažná – 6
vratná – 4
nosná
1B 8 tlačná 9 6 nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 6
vratná – 4
nosná 11 2 x 4 nosnotlačná
4 2 x 4 nosnotlačná 12 8 nosná
5 tažná – 8
vratná – 6
nosná 13 tažná – 8
vratná – 4
nosná
6 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14A 8 nosná
7 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14B 6 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku