|
Sedačková
lanovka Červenohorské sedlo - Velký Klínovec
V roce 2022 uplynulo přesně 10 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu první
lanovka na Červenohorském sedle. Šlo o použitou neodpojitelnou čtyřsedačku s
rozběhovým pásem. Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího
výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pocházela z
rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde
sloužila lyžařům od roku 1989 do roku 2011 pod názvem Königsleiten 2000,
kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými okny (po první vlaštovce
Grand-Jet v Jasné se tehdy jednalo teprve o druhou takovouto lanovku na světě).
Na Červenohorském sedle nahradila lanová dráha zalomený lyžařský vlek Tatrapoma
H180 na vrchol Velkého Klínovce a přispěla tak k výraznému zvýšení
komfortu v tomto areálu. Výstavba na
Červenohorském sedle byla tehdy zahájena v srpnu 2011, po vybetonování patek
podpěr a základů stanic firmou KERS byl pro montáž sedmi podpěr (z celkových
šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu 21.
října 2011 využit vrtulník firmy Techmont. Celkem bylo provedeno 26 letů
v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce
nezabrala víc než 4 hodiny. celý článek
>>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (2021) :
-
probíhá demontáž původní neodpojitelné lanovky – sneseny
sedačky a dopravní lano (10.06.2021)
-
probíhá demontáž podpěr původní lanovky vrtulníkem
(24.06.2021)
-
původní lanovka je demontována, probíhá hloubení základů
nové horní stanice (15.07.2021)
-
dokončena betonáž nosného pilíře horní vratné stanice
(29.08.2021)
-
probíhá montáž nových podpěr č. 10, 11 a 12 v horní části trasy lanovky
(12.09.2021)
-
dokončuje se montáž horní stanice (24.09.2021)
-
probíhá usazování podpěr č. 2 až 9 prostřednictvím vrtulníku
(26.09.2021)
-
dokončena betonáž podzemních prostorů v dolní stanici a
usazen podzemní motor s převodovkou (15.10.2021)
-
vrtulníkem byly usazeny tubusy podpěr č. 13 a 14 a kladkové
baterie podpěry č. 12 (24.10.2021)
-
zahájena montáž technologie dolní stanice (05.11.2021)
-
segmenty se staničními dopravníky v dolní stanici jsou
usazeny na svých místech (16.11.2021)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (06.01.2022)
-
probíhají zkušební jízdy se sedačkami (16.04.2022)
-
probíhají zátěžové zkoušky (04.12.2022)
-
zahájení pravidelného provozu (22.12.2022)
Průběh výstavby (2011) :
-
technologie lanové dráhy byla dovezena z Rakouska a složena
na Červenohorském sedle (19.07.2011)
- probíhá kácení
průseku pro novou lanovku a sjezdovku (28.08.2011)
- probíhá betonáž patek podpěr (28.09.2011)
- postupně jsou usazovány podpěry jeřábem v méně náročném
terénu, k dnešnímu dni jsou usazeny podpěry č. 9 až 13 a 14B (18.10.2011)
- dnes v dopoledních hodinách mezi 8:30 a 13:00 byly
vrtulníkem Mi-8 firmy Techmont usazeny podpěry č. 2 až 8.
Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x
hlava podpěry a 12x kladkové baterie. Zároveň probíhá
betonáž základů dolní poháněcí stanice a na horní stanici je
dokončena patka pro konstrukci s vratným lanáčem, její
montáž bude zahájena příští týden (21.10.2011)
- horní vratná stanice je smontována, betonové pilíře
dolní poháněcí stanice jsou dokončeny (01.11.2011)
- jsou usazeny všechny podpěry a byla zahájena montáž dolní poháněcí stanice.
Betonová vana pro rozběhový pás je vybetonována (22.11.2011)
- pokračuje montáž dolní poháněcí stanice (na hlavním rámu
je již usazen napínací vozík s převodovkou), zároveň probíhá
stavba objektu napínacího systému - jsou nainstalovány
napínací kladky se závažím. Probíhají přípravy na
rozvinování rozvinovacího lana (27.11.2011)
- zahájeno rozvinování dopravního lana a montáž opláštění
strojovny dolní stanice (30.11.2011)
- je dokončena montáž opláštění dolní stanice (11.12.2011)
- sedačky jsou usazeny na dopravním laně (15.12.2011)
- probíhají zátěžové zkoušky (16.01.2012)
- zahájení pravidelného provozu (21.01.2012)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných sedaček s bublinami (SLO-4 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
SA4C |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2210 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
1036 m |
|
Vodorovná délka : |
995 m |
|
Dolní stanice : |
876 m.n.m. |
Červenohorské sedlo |
Horní
stanice : |
1164 m.n.m. |
Velký Klínovec |
Převýšení :
|
288 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
450 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
44 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s |
|
Čas
jízdy : |
3,5 min |
210 s |
Časový interval sedaček : |
6,6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
32,6 m |
|
Počet sedaček : |
70 |
|
Počet podpěr : |
14 |
z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
automatické depo v dolní stanici |
Výrobce :
|
Leitner |
|
Zařízení je v provozu od roku : |
2022 |
výstavba 2021 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie -
Ladurns
(Wastenegg) |
Rok výroby : |
2002 |
Soustava kladek
lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
8 |
6 |
nosná |
2 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
9 |
6 |
nosná |
3 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
10 |
tažná – 10 vratná – 6 |
nosná |
4 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
11 |
tažná – 10 vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 10 vratná –
6 |
nosná |
12 |
tažná – 8 vratná –
6 |
nosná |
6 |
tažná – 8 vratná –
6 |
nosná |
13 |
tažná – 8 vratná –
6 |
nosná |
7 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
14 |
12 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Kontakt
:
SKIAREAL ČHS, s.r.o.
Kouty nad Desnou 72
788 11 Loučná nad Desnou
Tel. info: + 420 603 228 597
E-mail: info@skiarealchs.eu
Web: www.cervenohorskesedlo.eu
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením
čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
|
Výrobní typ :
|
4 - SB |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2273 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
1052 m |
|
Vodorovná délka : |
1012 m |
|
Dolní stanice : |
872 m.n.m. |
Červenohorské sedlo |
Horní
stanice : |
1160 m.n.m. |
Velký Klínovec |
Převýšení :
|
288 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
315 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
41 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,4 m/s |
|
Čas
jízdy : |
7,3 min |
438 s |
Časový interval sedaček : |
6,3 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
15,2 m |
|
Počet sedaček : |
140 |
|
Počet podpěr : |
16 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
SSG |
|
Zařízení bylo v provozu od roku : |
2012 (výstavba 2011) |
do roku 2020 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Rakousko -
Königsleiten
(Königsleiten 2000) |
Rok výroby : |
1989 |
Soustava kladek
lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1A |
6 |
tlačná |
8 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
1B |
8 |
tlačná |
9 |
6 |
nosná |
2 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
10 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
11 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
4 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
12 |
8 |
nosná |
5 |
tažná – 8 vratná –
6 |
nosná |
13 |
tažná – 8 vratná –
4 |
nosná |
6 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
14A |
8 |
nosná |
7 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
14B |
6 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|