* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Červenohorské sedlo - Velký Klínovec

Ani moravští lyžaři nepřišly v roce 2011 navzdory masivním investicím v uplynulých letech zkrátka a dočkali se alespoň jedné nové lanovky v podobě použité fixní čtyřsedačky s rozběhovým pásem na Červenohorském sedle. Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pochází z rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde sloužila lyžařům od roku 1989 do roku 2011 pod názvem Königsleiten 2000, kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými okny. Na Červenohorském sedle nahradila lanová dráha zalomený lyžařský vlek na Velký Klínovec a přispěla tak k výraznému zvýšení komfortu v tomto areálu. Výstavba na Červenohorském sedle byla zahájena po prázdninách, pro montáž sedmi podpěr (z celkových šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu byl v pátek 21. října využit vrtulník. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce nezabrala víc než 4 hodiny. Pravidelný provoz byl zahájen 21. ledna 2012. Kromě čtyřsedačkové lanovky nabízí skiareál ještě 7 lyžařských vleků a více než pět kilometrů sjezdových tratí všech náročností. V příštím roce by měla následovat realizace technického zasněžování celé modré sjezdovky.

Radim Polcer

Průběh výstavby :

  • technologie lanové dráhy byla dovezena z Rakouska a složena na Červenohorském sedle (19.07.2011)
  • probíhá kácení průseku pro novou lanovku a sjezdovku (28.08.2011)
  • probíhá betonáž patek podpěr (28.09.2011)
  • postupně jsou usazovány podpěry jeřábem v méně náročném terénu, k dnešnímu dni jsou usazeny podpěry č. 9 až 13 a 14B (18.10.2011)
  • dnes v dopoledních hodinách mezi 8:30 a 13:00 byly vrtulníkem Mi-8 firmy Techmont usazeny podpěry č. 2 až 8. Celkem bylo provedeno 26 letů v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladkové baterie. Zároveň probíhá betonáž základů dolní poháněcí stanice a na horní stanici je dokončena patka pro konstrukci s vratným lanáčem, její montáž bude zahájena příští týden (21.10.2011)
  • horní vratná stanice je smontována, betonové pilíře dolní poháněcí stanice jsou dokončeny (01.11.2011)
  • jsou usazeny všechny podpěry a byla zahájena montáž dolní poháněcí stanice. Betonová vana pro rozběhový pás je vybetonována (22.11.2011)
  • pokračuje montáž dolní poháněcí stanice (na hlavním rámu je již usazen napínací vozík s převodovkou), zároveň probíhá stavba objektu napínacího systému - jsou nainstalovány napínací kladky se závažím. Probíhají přípravy na rozvinování rozvinovacího lana (27.11.2011)
  • zahájeno rozvinování dopravního lana a montáž opláštění strojovny dolní stanice (30.11.2011)
  • je dokončena montáž opláštění dolní stanice (11.12.2011)
  • sedačky jsou usazeny na dopravním laně (15.12.2011)
  • probíhají zátěžové zkoušky (16.01.2012)
  • zahájení pravidelného provozu (21.01.2012)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
Výrobní typ : 4 - SB

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2273 osob/hod
Šikmá délka :  1052 m
Vodorovná délka :  1012 m  
Dolní stanice :  872 m.n.m. Červenohorské sedlo
Horní stanice :  1160 m.n.m. Velký Klínovec
Převýšení :  288 m  
Výkon hlavního pohonu :  315 kW  
Průměr dopravního lana : 41 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,4 m/s  
Čas jízdy :  7,3 min 438 s
Časový interval sedaček :  6,3 s  
Vzdálenost sedaček :  15,2 m  
Počet sedaček :  140  
Počet podpěr :  16 z toho 2 tlačné
Výrobce :  SSG  
Zařízení je v provozu od roku : 2012 (výstavba 2011)  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Rakousko - Königsleiten (Königsleiten 2000)
Rok výroby : 1989

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1A 6 tlačná 8 tažná – 6
vratná – 4
nosná
1B 8 tlačná 9 6 nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 6
vratná – 4
nosná 11 2 x 4 nosnotlačná
4 2 x 4 nosnotlačná 12 8 nosná
5 tažná – 8
vratná – 6
nosná 13 tažná – 8
vratná – 4
nosná
6 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14A 8 nosná
7 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14B 6 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Kontakt :

 

Ski klub Šumperk - Červenohorské sedlo
Tyršova 12
787 01 Šumperk
Tel. info: + 420 603 228 593
E-mail: skiklub@skiklub-su.cz

 

Web: www.cervenohorskesedlo.eu

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku