* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Ráztoka - Pustevny

V roce 2010 uplyne již 70 let od zahájení provozu sedačkové lanovky na Pustevny, tehdy první sedačkové lanovky v Evropě! Provoz na 887 metrů dlouhé jednosedačkové lanovce s převýšením 304 metrů byl zahájen 4. března 1940. Trasa lanovky byla vedena na 18 dřevěných podpěrách vysokých jen 4 až 5 metrů, z toho 2 podpěry byly tlačné. Celkem 81 sedaček zajistilo kapacitu 216 osob za hodinu a při rychlosti 1,2 m/s trvala jízda 12 min. Dalších 7 nákladních vozů se využívalo k přepravě zavazadel. Během léta a podzimu 1940 byly za plného provozu dřevěné podpěry nahrazeny ocelovými z ohýbaných kolejnic. V roce 1956 byla provedena kompletní rekonstrukce lanovky. Strojní a elektrotechnické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny novými příhradové konstrukce. Sedačky byly vyměněny za nové a jejich počet byl zvýšen na 89. Při dopravní rychlosti 1,78 m/s měla rekonstruovaná lanovka kapacitu 321 osob a jízdní doba klesla na 8,1 min. Zvýšil se i počet podpěr na 21.
Koncem 70. let bylo rozhodnuto postavit novou lanovku v nové delší a výškově členitější trase. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz byl zahájen 1. ledna 1987, přičemž stará lanovka posloužila ještě při výstavbě nové a definitivně dojezdila v roce 1985. Bohužel se nepodařilo uchovat nic z původního zařízení této historicky mimořádně cenné lanovky. Výrobcem nové dvousedačkové lanovky je Tatrapoma Kežmarok. Dolní stanice byla posunuta podstatně níže do údolí, čímž se zvětšila délka lanovky na 1637 metrů a převýšení na 400 metrů. 162 sedaček zajistí kapacitu 900 osob za hodinu. Při rychlosti 2,5 m/s trvá jízda 10,9 min. Na trase je celkem 18 podpěr, z toho jsou 4 tlačné. Původně se počítalo s výstavbou mezistanice, proto je podpěra č. 13 portálová. Ani dvousedačková lanovka však už dnes kapacitně nestačí. Proto se připravuje výstavba další dvousedačkové lanovky směrem na Velkou sjezdovku.

Radim Polcer

Lanovka je v provozu :

Celoročně

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2)
Výrobní typ : TS-2 poháněcí stanice Delta

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  900 osob/hod
Šikmá délka :  1637 m  
Vodorovná délka :  1588 m
Dolní stanice :  620 m.n.m. Ráztoka
Horní stanice :  1020 m.n.m. Pustevny
Převýšení :  400 m  
Výkon hlavního pohonu :  160 kW
Průměr dopravního lana : 33,5 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Čas jízdy :  10,9 min 654 s
Časový interval sedaček :  8 s
Vzdálenost sedaček :  20 m
Počet sedaček :  162   původně 164
Počet podpěr :  18 z toho 4 tlačné
Výrobce :  Tatrapoma  
Zařízení je v provozu od roku : 1986 (vyrobeno 1983)
Rekonstrukce byla v roce :  2006 - výměna převodovky a dopravního lana
  2012 - výměna sedaček (získány z lanovky Ustroń - Czantoria)

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 10 6 nosná
2 4 nosná 11 8 nosná
3 4 nosná 12 6 tlačná
4 6 nosná 13 12 tlačná
5 6 nosná 14 16 tlačná
6 6 nosná 15 6 nosná
7 6 nosná 16 8 nosná
8 6 nosná 17 8 nosná
9 6 nosná 18 6 nosná
 Kladky dolní stanice : 12 (tlačné)

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Lyžařské středisko Pustevny

744 01 Frenštát pod Radhoštěm
Tel.: +420 556 835 993

Fax: +420 556 835 924

E-mail: pustevny@skialpin.cz

 

Web: www.skialpin.cz

 

 


Zobrazit na větší mapě

Technické parametry původní lanovky po rekonstrukci :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SL-1

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  321 osob/hod
Šikmá délka :  887 m
Vodorovná délka :  832 m
Dolní stanice :  716 m.n.m. Ráztoka
Horní stanice :  1020 m.n.m. Pustevny
Převýšení :  304 m
Výkon hlavního pohonu :  47 kW
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Maximální dopravní rychlost :  1,78 m/s
Čas jízdy :  8,1 min 486 s
Časový interval sedaček :  11 s
Vzdálenost sedaček :  20 m
Počet sedaček :  89
Počet podpěr :  21 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Transporta Chrudim 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1956 do roku 1982
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

  Fotogalerie

 


Zobrazit na větší mapě

Technické parametry původní lanovky před rekonstrukcí :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SLV

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  vrátkem v dolní stanici
Přepravní kapacita :  216 osob/hod
Šikmá délka :  887 m
Vodorovná délka :  832 m
Dolní stanice :  716 m.n.m. Ráztoka
Horní stanice :  1020 m.n.m. Pustevny
Převýšení :  304 m
Výkon hlavního pohonu :  36 kW
Průměr dopravního lana : 23,5 mm  
Maximální dopravní rychlost :  1,2 m/s
Čas jízdy :  12 min 720 s
Časový interval sedaček :  17 s
Vzdálenost sedaček :  20 m
Počet sedaček :  81 + 7 nákladních
Počet podpěr :  18 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Wiesner  
Zařízení bylo v provozu od roku : 1940 do roku 1956
Rekonstrukce byla v roce :  1940 - výměna dřevěných podpěr za ocelové z ohýbaných kolejnic

 

  Fotogalerie 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku