* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Pilatus, 21.7.2012

Zatímco ve středověku byl 2132 metrů vysoký vrchol Pilatus tyčící se přímo nad známým švýcarským městem Luzern podle legend sídlem hned několika druhů draků a lucernští radní proto ještě koncem 14. století obyvatelům výstup na tuto horu přísně zakazovali, je Pilatus dnes známý především díky své ozubnicové dráze, která je svým sklonem až 480 promile nejstrmější svého druhu na světě. Drak ale zůstal jako součást loga na Pilatu dodnes. Výstavba 4618 m dlouhé dráhy z Alpnachstadu ležícím na břehu jezera Alpnachersee na vrchol Pilatu byla zahájena v dubnu 1886 a již o 3 roky později, 4. června 1889, zde byl zahájen pravidelný provoz. Dráha překonávající převýšení 1635 m byla vyprojektována švýcarským inženýrem Eduardem Locherem a dosažení tak velkého sklonu bylo umožněno použitím jeho systému ozubnice se dvěma horizontálními naproti sobě umístěnými ozubenými koly doplněnými vodícími koly, které zajišťují, že vůz z trati nemůže za žádných okolností vykolejit. Vzhledem ke sklonu až 48 % (odpovídá úhlu sklonu 25,6°) trať musí odvádět do podloží nejen hmotnost obsazených vozů, ale také značné podélné síly působící v ose trati. Dráhu proto nebylo možné postavit formou klasického železničního svršku, ale tvoří ji průběžná téměř 5 km dlouhá žulová zeď, k jejímž stěnám je trať o rozchodu 80 cm včetně ozubnice přichycena zašroubovanými ocelovými háky. Tento typ ozubnice také neumožňuje klasické výhybky, které jsou zde nahrazeny posuvnými nebo otočnými plošinami.

V prvním období provozu zde byly používány parní vozy ojedinělé konstrukce, který si dnes můžeme prohlédnout např. ve známém švýcarském muzeu dopravy Verkehrshaus Luzern. V roce 1937 se dráha dočkala elektrifikace a také nových elektrických motorových vozů, které jsou v modernizované podobě v provozu dodnes. Každý motorový vůz musí jezdit sólo, bezmotorové vagóny na této dráze neexistují. Při pravidelné jízdě pak jede vždy kolona několika vozů zubačky v rozestupu na dohled, což při maximální rychlosti do kopce 12 km/h a z kopce kvůli bezpečnosti jen 9 km/h není problém. Jízda touto ozubnicovou dráhou tak dnes trvá 30 minut nahoru a 40 minut dolů.

Vrcholu Pilatu dominuje kromě horní stanice ozubnicové dráhy především historický horský hotel Pilatus-Kulm z roku 1890 s 27 prostornými pokoji a 3 apartmány, který byl v poslední době kompletně modernizován. Součástí tohoto hotelu je také stylová luxusní restaurace Queen Victoria. Dále zde najdeme také hotel Bellevue s 28 komfortními dvoulůžkovými pokoji, stejnojmennou samoobslužnou restauraci se 140 místy, ve které si můžeme pochutnat jak na tradičních švýcarských, tak mezinárodních jídlech, a také nově postavenou moderní prosklenou panoramatickou galerii, kde si můžeme vychutnat výhled do širokého okolí a která zároveň spojuje oba výše jmenované hotely. Přestože oba hotely jsou po rekonstrukci na špičkové úrovni, společnost Pilatus-Bahnen nabízí řadu výhodných balíčků na nejrůznější akce pořádané na Pilatu a obsahující jízdné, nocleh, večeři, snídani a samozřejmě účast na samotné akci. V roce 2012 to bylo například fotosafari, kulinářské safari, promítání vybraných kultovních filmů nebo také pozorování ohňostrojů k národnímu svátku Švýcarska 1. srpna.  Součástí v roce 2011 dokončené rozsáhlé rekonstrukce budov na vrcholu je také několik moderně vybavených konferenčních sálů, využívaných k nejrůznějším firemním, ale i rodinným akcím.

Jedním z hlavních důvodů, proč si na Pilatus vyjet, je nepochybně jedinečný výhled, který za dobré viditelnosti zahrnuje nejen nedaleké Vierwaldstättské jezero s Luzernem, ale i řadu známých švýcarských vrcholů od Rigi, Säntis, Tödi, Titlis přes čtyřtisícovky Bernských Alp až po německý Schwarzwald. Ozubnicová dráha ovšem není jediným způsobem, jak se na vrchol Pilatu můžeme dostat. Přímo z Kriensu ležícím v bezprostřední blízkosti Luzernu startuje čtyřmístná kabinková lanovka Garaventa z roku 1995 (nahradila dvoulanovou dráhu Bell z roku 1954) vedoucí přes mezistanici Krienseregg (přestupovat ovšem není nutné) na Fräkmüntegg. Zde můžeme buď přestoupit do větší 40-místné kabiny kyvadlové lanovky Garaventa z roku 1956, která nás vyveze již přímo na Pilatus nebo si napřed dopřát adrenalinový zážitek v podobě jízdy na více než kilometr dlouhé bobové dráze Wiegand. Díky zpřístupnění vrcholu z obou stran se zde přímo nabízí absolvování okružní cesty, kdy napřed vyjedeme z Kriensu na Pilatus prostřednictvím visutých lanovek a následně sjedeme dolů ozubnicovou dráhou do Alpnachstadu. Zpět do Luzernu pak můžeme dojet vlakem, nebo si výlet prodloužit projížďkou výletní lodí po jezerech Alpnachersee a Vierwaldstättersee, která trvá 50 až 90 minut. Celý tento výlet je v nabídce za zvýhodněnou cenu pod názvem Goldene Rundfahrt, neboli Zlatá okružní cesta.

(Radim Polcer a Roman Gric)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku