* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Čtyřsedačková lanovka na Kohútce

V roce 2009 se své první lanovky dočkaly Javorníky – a to na Kohútce, která je jedním z nejstarších turistických cílů regionu. Během léta a podzimu 2009 zde byla vybudována zcela nová neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr, která nahradila dvojici lyžařských vleků a zpřístupňuje mj. také nejatraktivnější černou sjezdovku. Modernizaci Ski centra Kohútka, která byla největší investicí do zimního cestovního ruchu v roce 2009, si podrobně představíme v tomto článku.

Javorníky se nacházejí jižně od Moravskoslezských Beskyd na hranici se Slovenskem a táhnou se v délce 30 km od Lyského průsmyku na jihozápadě až po Makovský průsmyk na severovýchodě, nejvyšším vrcholem je zde Veľký Javorník (1071 m.n.m.). Mezi nejznámější lyžařská střediska v Javorníkách patří právě Kohútka s vrcholem v nadmořské výšce 913 m.n.m. Nachází se zde horský hotel a od roku 1958 také lyžařské středisko. To prošlo během uplynulých 50 let mnoha změnami, jmenujme například výstavbu dvojice páteřních lyžařských vleků, tzv. “dvojvleku“ od firmy Tatrapoma, který v roce 1986 nahradil původní zvratkové vleky. Ten byl zajímavý především tím, že oba vleky byly umístěny na společných podpěrách ve tvaru T. Podobný „dvojvlek“ se nachází rovněž na Pradědu ve známém areálu Ovčárna, obecně je však takové řešení v České republice ojedinělé.

Poslední větší modernizací prošlo středisko v roce 2001, kdy zde byly postaveny dva vleky typu LDT 18,5 od firem SSZ Blahuta a Transmisie CZ. Bezesporu největší investice však přišla v roce 2009, kdy byla na Kohútce postavena neodpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s rozběhovým pásem. Ta přinesla rapidní zvýšení komfortu pro lyžaře a posunula tak celý areál výrazně dopředu. Společně s lanovkou byl ale vybudován také systém technického zasněžování firmy Technoalpin s 15 sněhovými děly T60 a dvěma retenčními nádržemi o celkové kapacitě 15 000 m³ (původně bylo na Kohútce zasněžováno 10% sjezdových tratí, nyní to bude 60%), pořízen moderní odbavovací systém Skidata a zakoupena nová rolba Kässbohrer PistenBully 600W s navijákem (dosud se zde o úpravu sjezdovek staraly rolby PistenBully 240 a 300). Součástí projektu byla také stavba zbrusu nového česko-slovenského informačního centra za dvaadvacet milionů korun, které bude umístěno přímo v sedle Kohútky a otevřeno bylo v létě 2010. Dále byla pořízena menší rolba pro úpravu 15 km běžeckých tratí vedoucích po hřebeni Javorníků. Celková hodnota investice činí 130 mil. Kč, velkou část nákladů pokryla dotace z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Lanovka byla postavena na levé straně sjezdovky ve shodné trase s původními lyžařskými vleky, na rozdíl od nich se však v dolní části prodloužila o 150 metrů. Mezi novou dolní stanicí a dojezdem sjezdovky se ovšem nacházela hluboká roklina s potokem, což si vyžádalo nemalé stavební úpravy – potok musel být sveden do potrubí a celá roklina byla zavezena zeminou, tak, aby byl zajištěn bezproblémový dojezd lyžařů. Trasa lanovky je vedena na osmi podpěrách a probíhá bez větších terénních zlomů, dolní mírně konkávní úsek trasy je vyřešen nosnotlačnou podpěrou č. 3. Dolní poháněcí a napínací stanice je realizována v provedení Chairdrive, horní stanici tvoří jednoduchá konstrukce s vratným lanáčem. Nástupiště je však umístěno na plošině, tak aby pod ním mohly projíždět rolby do garáže. Dopravní lano dodala firma Fatzer. Samozřejmostí je rozběhový pás v dolní stanici, který sníží relativní rychlost mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou.

Výstavba lanovky byla zahájena 19. května 2009, ještě na začátku června se vrtulníkem vybetonovaly patky všech podpěr. Poté přišla na řadu betonáž základů a pilířů obou stanic – nejprve jednodušší horní a následně také náročnější dolní. Mezitím byla z Wolfurtu dovezena technologie nové lanovky a 3. září byly autojeřábem usazeny první dvě podpěry – č. 7 a 8. K montáži ostatních pak 7. září vzlétnul vrtulník firmy Techmont. Na přelomu září a října pak byla smontována také horní stanice s plošinou pro nástupiště a v polovině října přišla na řadu také stanice dolní. Výstavba čtyřsedačky byla završena na přelomu listopadu a prosince usazením sedaček na dopravní lano, do pravidelného provozu byla nová lanovka uvedena 6. ledna 2010. Zatímco stavební část lanovky zajistila firma KERS Jičín, objekty dolní stanice a retenční nádrže měla na starost firma Skanska.

Výhodou střediska je snadná dostupnost – přímo na Kohútku vede přístupová komunikace jak z české, tak slovenské strany. Tomu odpovídá také složení návstěvníků, kde 50% tvoří lyžaři z České republiky a 50% ze Slovenska. Obě komunikace jsou sjízdné a udržované i v zimním období, v sedle pod Kohútkou je pak umístěno centrální parkoviště. Další možnost pak představuje záchytné parkoviště v údolí v lokalitě Vranča u Nového Hrozenkova, odkud jezdí o víkendech skibus do střediska. V současnosti se v lyžařském areálu nachází kromě sedačkové lanovky 5 lyžařských vleků (z toho jsou čtyři nové) a 6,6 km sjezdovek. Lůžková kapacita činí 450 míst, v okruhu do 10 km se pak nachází dalších 1000 lůžek. V roce 2005 byla dokončena kompletní rekonstrukce horského hotelu Kohútka a ten nabízí nyní společně s přilehlými objekty celkem 160 lůžek. Součástí hotelu je také Ski bufet „Kurník“.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku