* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Dvousedačková lanovka ve Filipovicích

Jedna ze 4 nových lanovek roku 2009 byla postavena ve Skiparku Filipovice nedaleko Jeseníku. Stávající dva lyžařské vleky zde doplnila použitá dvousedačková lanovka, která přispěla k výrazné modernizaci tohoto menšího areálu, vhodného jak pro pohodové rodinné lyžování, tak pro vyznavače sportovnějšího lyžování a snowboardingu.

Skipark Filipovice se nachází u obce Bělá pod Pradědem na úpatí Červené hory v nadmořské výšce 670–870 metrů a je vzdálen jen 10 kilometrů od města Jeseník. Tento lyžařský areál je velmi mladý - vzniknul teprve v roce 1998, kdy zde byl postaven 200 m dlouhý talířový lyžařský vlek TLV. V roce 2004 k němu přibyl další paralelní vlek stejného typu, tentokrát však již 450 metrů dlouhý. Velmi důležitá investice přišla v roce 2006, kdy byla vybudována 1. etapa systému technického zasněžování společně s kilometrovým přivaděčem vody. O rok později byl přímo pod sjezdovkou postaven obslužný objekt se zázemím a restaurací s kapacitou 50 míst. Ve stejném roce byla nabídka sjezdových tratí rozšířena o modrou sjezdovku, která byla v roce 2008 vybavena rovněž systémem technického zasněžování. Zároveň se již delší dobu připravovala výstavba sedačkové lanovky, jejíž trasa by byla prodloužena o 400 metrů na téměř dvojnásobek dosavadní délky a vedla by až na vrchol. Původně se počítalo se zcela novou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou, po neúspěšné žádosti o dotace z Evropské unie bylo rozhodnuto o výstavbě ekonomicky přijatelnější lanovky použité. Vzhledem k omezenosti nabídky použitých technologií v roce 2009 (použitých neodpojitelných čtyřsedaček je obecně k dispozici jen minimum) byla nakonec vybrána alternativa použité dvousedačkové lanovky od firmy Girak. Ta pochází ze slavného rakouského Zürsu (oblast Ski Arlberg), kde přepravovala pod jménem Muggengratbahn lyžaře od roku 1974. Během svého provozu byla ovšem několikrát zásadně modernizována – v roce 1992 byla kompletně vyměněna pohonná stanice včetně elektroinstalace a řídícího systému a o dva roky později byl nainstalován také rozběhový pás. Konečně v roce 2001 byly vyměněny rovněž sedačky za nové od firmy Doppelmayr.

Takto byla lanovka v provozu až do roku 2009, kdy uvolnila místo svému nástupci – odpojitelné šestisedačkové lanovce Doppelmayr. Po demontáži byla původní technologie dovezena v srpnu 2009 do České republiky. Nový majitel lanovky rozhodnul o její další modernizaci a původní motor tak byl nahrazen za nový od německé firmy WEG. Lanovka dostala rovněž novou řídicí elektroniku a dopravní lano od firmy ŽDB Bohumín. Pohon lanovky je umístěn v dolní stanicí, napínací závaží o hmotnosti 28 t pak v stanici horní. Využit byl původní rozběhový pás, který přispěl k plynulejšímu nastupování lyžařů. Na trase bylo postaveno všech 11 podpěr, které byly k dispozici, jediné dvě tlačné se nachází za dolní stanicí. Největší volné rozpětí lana činí 170 metrů a nachází se mezi podpěrami č. 7 a 8. Projekt vypracovala firma Dikram, stavební část pak zajistila firma Stavpur z Jeseníku. Výstavba lanovky byla zahájena relativně pozdě – teprve na přelomu srpna a září byly zahájeny terénní úpravy pro obě stanice a kácení lesa v horní prodloužené části. Ve druhé polovině října již ovšem byly usazeny všechny podpěry a vratná stanice a zcela první lyžaře svezla lanovka 5. února 2010, o den později se pak uskutečnilo slavnostní zahájení provozu.. Skipark Filipovice se tak přidal ke stále přibývajícímu počtu jesenických středisek, která disponují lanovou dráhou (připomeňme, že až do roku 2002 se zde nacházely pouhé 2 lanovky). Dvousedačka ve Filipovicích je první lanovkou od firmy Girak v České republice.

Společně s lanovkou bylo rozšířeno technické zasněžování na nový úsek prodloužené sjezdovky a v současnosti je tak zasněžováno 100% sjezdových tratí ve středisku. K dispozici jsou tři děla Technoalpin 18 a jeden Sufag. Úpravu sjezdovek pak zajišťuje rolba Kässbohrer PB260D. Dále bylo rozšířeno bezplatné parkoviště až na 200 míst a vybudována nová trafostanice. Celková hodnota investice se tak vyšplhala na 18 milionů korun. Snadnou dostupnost areálu zaručuje jeho umístění přímo u hlavní trasy z Jeseníku do Šumperku. Celkové délka sjezdových tratí po rozšíření činí 2,4 km a přepravní zařízení jsou schopna vyvézt za hodinu až 2600 osob. Hlavní sjezdovka je dlouhá 950 m (v alternativě s modrou „objízdnou“ sjezdovkou až 1100 m) a její šířka osciluje mezi 40 a 60 metry. Svah má severovýchodní orientaci a jeho průměrný sklon činí 23%. Areál nabízí rovněž večerní lyžování. Průměrná denní návštěvnost činí 300 osob, 30% klientely přijíždí z Polska. Osada Filipovice nabízí ubytovací kapacitu 350 lůžek, v budoucnosti se pak připravuje stavba další ubytovací kapacity apartmánového typu se 100 lůžky. Ve vzdálenější budoucnosti se pak v případě potřeby počítá s další sedačkovou lanovkou a sjezdovkou o délce 1000 metrů.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku