* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Trojsedačková lanovka na Neklidu

Další nové lanovky se v roce 2009 po letech dočkaly konečně také Krušné hory. Během léta a podzimu byla paralelně k stávajícímu kotvovému vleku na Neklidu postavena použitá trojsedačková lanovka, která podstatně zvýšila komfort přepravy a také zkrátila až čtyřicetimetrové fronty na minimum.

Krušným horám se dlouhá léta nové lanovky poněkud vyhýbaly. První vlaštovkou byla použitá trojsedačková lanovka Graffer v areálu Klínovec-sever, která nahradila v roce 2005 na sjezdovce Dámská již nevyhovující lyžařský vlek. V roce 2009 se pak na nedalekém Neklidu postavila trojsedačková lanovka, která se stala v pořadí teprve čtvrtou lanovkou v Krušných horách. Lyžování na Neklidu u Božího Daru má dlouhou tradici a sahá už do období před válkou. První lyžařský vlek pak zde byl postaven na konci 50. let minulého století. V současnosti disponuje areál 4 jedno- i dvoumístnými lyžařskými vleky od firem Metasport a Doppelmayr a od zimy 2009/2010 také sedačkovou lanovkou, která byla postavena paralelně k nejdelšímu kotvovému vleku a výrazně zvýšila přepravní kapacitu celého areálu. Jedná se o použitou trojsedačkovou lanovku, která přepravovala lyžaře pod názvem Silleralmbahn v letech 1986 – 2008 v středisku Söll, který je součástí největší lanovkami propojené lyžařské oblasti v Rakousku s názvem SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. V roce 2008 však uvolnila místo nové moderní šestisedačkové lanovce Doppelmayr s vyhříváním sedaček a oranžovými bublinami a byla zakoupena Tělovýchovnou jednotou Jáchymov, která provozuje lyžařský areál na Neklidu. Technologii lanovky vyrobila firma Swoboda z Oberweissu (ano, tato firma vyráběla dříve kromě známých lanovkových kabin také kompletní lanovky) a jedná se tak o vůbec první lanovku od tohoto (dnes již zaniklého) výrobce v České republice.

Původní plán počítal s uvedením zařízení do provozu již v zimní sezóně 2008/09, nakonec však bylo rozhodnuto výstavbu o rok odložit. V červenci 2009 tak byla zahájena betonáž patek podpěr a základů stanic, na kterou ve druhé polovině srpna navázala montáž podpěr a dolní vratné stanice. Během září pak byla smontována také horní poháněcí stanice s hydraulickým napínáním a na přelomu října a listopadu přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. Úplně první lyžaři se novou lanovkou svezli 17. ledna 2010, slavnostní uvedení do provozu se pak uskutečnilo o 5 dní později. Lano je na trase vedeno přes 13 podpěr, z toho 2 jsou tlačné. Zajímavostí jsou dvě traťové podpěry (č. 9 a 10), které mají jako první v České republice zdvojenou hlavu a připomínají tak tvar písmene Y. Takové podpěry umožňují překonat větší úhel vertikálního lomu trasy, což bylo potřebné v původní lokalitě v Söllu. Naopak jejich instalace na Neklidu nebyla vyvolána nutností (zde probíhá trasa bez větších terénních zlomů), ale prostým faktem, že nová trasa je o něco delší než původní a vyžadovala tak využití všech 13 podpěr, které byly ze Söllu k dispozici. Stavební část zajistila jičínská firma KERS, která má se stavěním lanovek perfektní zkušenosti. S instalací rozběhového pásu se nepočítá.

Zasněžování areálu zajišťuje 9 děl (7 tyčových a 2 klasické) Snowstar, o sjezdovky pečují rolby Kässbohrer PistenBully 300 a Prinoth T4. Celkem nabízí oblast Neklidu a Božího Daru 6,6 km sjezdovek s lehkou až střední obtížností vhodné i pro začátečníky a rodiny s dětmi a běžecké tratě o délce až 70 km. V areálu najdeme také velmi oblíbený snowpark se skoky a překážkami pro začátečníky, pokročilé i zdatné, kde se pořádají pravidelné závody Českého poháru. Nadmořská výška sjezdových tratí se pohybuje mezi 850 a 1135 m n. m a zaručuje tak velmi dobré sněhové podmínky během celé zimy. Boží Dar pak poskytuje doprovodné služby pro turisty jako je ubytování ve všech kategoriích (1500 lůžek), stravování, lyžařské snowboardové školy, půjčovny sportovního vybavení nebo snowtubing. Na české poměry zaujme poněkud netypické uspořádání areálu, kde se centrální parkoviště a nástup do areálu nachází u horní stanice. Lyžařský areál je velmi dobře dostupný z komunikace z Božího Daru na Klínovec a nachází se 120 km od Prahy a 20 km od Karlových Varů. Nová lanovka je určena především pro zimní provoz, kdy díky přepravní kapacitě téměř 2000 osob za hodinu podstatně zkrátila fronty, které zde ve špičkách dosahovaly až čtyřiceti metrů. Celková hodnota této investice činila přibližně 20 mil. Kč. Ve vzdálenější budoucnosti se počítá s vybudováním odpojitelné čtyřsedačkové lanovky s délkou 1200 metrů, která by byla umístěna vpravo od stávajícího areálu a umožnila by tak propojení se sousedními sjezdovkami na Klínovci.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku