* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Historie lanové dráhy na Portášovy Boudy

V letošním roce oslaví výročí 45 let sedačková lanovka z Velké Úpy na Portášovy Boudy. O pětačtyřicetileté historii lanové dopravy na Portášovy Boudy si povíme více na následujících řádcích.

Celá historie se začala psát v polovině 60. let, kdy byla zahájena výstavba jednosedačkové lanovky na Portášovy Boudy. Cílem bylo ulehčit známé dvousedačkové lanovce na Sněžku, která se již tehdy setkávala s obrovským zájmem o přepravu, a také zpřístupnit nové značené cesty na hřebeni mezi Pěnkavčím vrchem a Růžovou horou, což by dále podpořilo turistický ruch v této oblasti. Po kyvadlové lanovce z Jánských Lázní na Černou horu, lanovce na Pláň ve Špindlerově Mlýně a dvou úsecích sedačkové lanovky na Sněžku to tak byla v pořadí 5. lanovka v Krkonoších. Dodavatelem technologie byla tak jako u všech lanovek z této doby chrudimská Transporta. Do provozu byla nová lanovka uvedena v roce 1968 a ulehčila tak rovněž přístup k horské chatě Portášky. Portášovy Boudy představují také alternativní východisko k pěší túře na Sněžku. Během svého provozu prošla lanovka několika rekonstrukcemi, tou největší byla výměna sedaček za nové, modernější konstrukce a úprava hlav podpěr v roce 1983. Později bylo také několik dalších sedaček přidáno, čímž se mírně zvýšila přepravní kapacita. Pohon lanovky byl umístěn v dolní stanici, napínací závaží se pak nacházelo v horní stanici. Na trase bylo lano vedeno přes 24 podpěr, z toho 3 byly tlačné.

Původně provozovalo lanovku město Pec pod Sněžkou, po privatizaci v roce 1992 se novým provozovatelem stala společnost Bobolift. V dalších letech výrazně stoupalo lyžařské využití areálu na „Portáškách“ a jednosedačková lanovka s přepravní kapacitou 274 osob za hodinu tak již nemohla stačit nárokům na kapacitní a pohodlnou přepravu lyžařů. Proto byla rozhodnuto nahradit ji novou lanovkou. Původně provozovatel uvažoval o neodpojitelné čtyřsedačce, nakonec se ale na základě výběrového řízení rozhodnul pro použitou, kompletně repasovanou trojsedačkovou lanovkou Tatrapoma s nižší kapacitou, aby nedocházelo k přetěžování sjezdovky. Tato lanovka má velmi zajímavou historii. V roce 1987 byla postavena v největším slovenském lyžařském středisku Jasná na trase Otupné – Luková. Již v roce 1996 však byla nahrazena odpojitelnou čtyřsedačkou s tím, že trojsedačka bude přemístěna na kratší úsek Koliesko – Luková, kde nahradí odpojitelnou dvousedačku systému Von Roll. Nakonec i tam byla postavena úplně nová lanovka (neodpojitelná čtyřsedačka), a tak byla trojsedačka rozebrána a uskladněna. V létě 2004 ji pak po kompletní repasi ve firmě Tatrapoma výhodně odkoupil provozovatel lanovky na Portášovy Boudy. 28.6.2005 se uskutečnilo rozloučení s původní lanovkou a následně byla zahájena její demontáž. Některé části původní jednosedačkové lanovky neskončily ve šrotu a využily se pro další lanovky Transporta v České republice – tak například motor z „Portášek“ nyní pohání jednosedačkovou lanovku na šumavské Kleti. Po vybetonování patek podpěr a základů stanic byla 20. září zahájena montáž technologie nové lanovky. Šest podpěr v méně náročném terénu bylo postaveno jeřábem, k instalaci ostatních musel vzlétnout vrtulník. Do provozu byla nová lanovka slavnostně uvedena 15. prosince 2005.

Trojsedačková lanovka byla kompletně repasována a mnoho částí jako např. motor, kompletní elektronika, dopravní lano, poháněcí lanáč, nouzový hydrostatický pohon, provozní brzda, podpěry, fixní úchyty sedaček nebo vratná stanice bylo vyrobeno zcela nově. Zároveň byly původní opěradla a sedáky z dřevěných latěk nahrazeny novými vybavenými tepelno-izolační hmotou. Dá se tedy říci, že se z 80% jedná o novou lanovku. Pohon i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici typu Delta. Na trati je vystavěno celkem 15 podpěr, z toho jsou 4 nosnotlačné (neboli se střídavým zatížením) a 1 tlačná. Kromě lanovky se ve středisku s názvem Skiport nachází další dva kotvové lyžařské vleky Doppelmayr Modřín a Hofer a celková přepravní kapacita areálu tak činí 3700 osob za hodinu. O úpravu sjezdových tratí o celkové délce 2,9 km se starají dvě rolby PistenBully 300, zasněžování zajišťuje 8 děl Areco a 3 tyče BK 10. Největší část příjmů (85%) je ze zimní sezóny, zbylých 15% pak tvoří letní sezóna. Odbavovací turniketový systém umožňuje společný skipas se sousední Pecí pod Sněžkou a pochází od firmy SKI DATA.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku