* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

„Záhadná“ jednosedačková lanovka Transporta v Krasiji

Během hledání na internetu se mi čirou náhodou podařilo objevit „záhadnou“ jednosedačkovou lanovku z Transporty Chrudim, která se nachází v ukrajinském lyžařském areálu Krasija (Красия) ležícím jen asi 30 km od slovenských hranic. Záhadná je především proto, že nefiguruje v žádných referenčních seznamech firmy Transporta Chrudim. Lze tak z toho usoudit, že se s největší pravděpodobností jedná o lanovku, která byla původně určena pro zcela jinou lokalitu. Naopak v referenčních seznamech Transporty figurují jednosedačkové lanovky určené pro lokality Krasnaja Poljana a Mončegorsk, které byly sice vyrobeny a počátkem 70. let odeslány do Sovětského svazu, avšak už u nich nebylo nikdy doloženo, že byly v určených lokalitách skutečně postaveny a uvedeny do provozu. Prvně jmenovanou lanovku lze vyloučit, protože měla jiné uspořádání stanic (dolní stanice napínací, horní stanice poháněcí), naopak technologie určená pro Mončegorsk měla toto uspořádání shodné s dnešní lanovou dráhou v Krasiji (dolní stanice poháněcí i napínací zároveň, horní stanice pevná). Další zajímavostí, která jen podporuje teorii, že se jedná skutečně o lanovku původně určenou pro Mončegorsk, jsou na Transportu nezvykle velké vzdálenosti mezi podpěrami. Na celé 1980 metrů dlouhé trase v Krasiji s převýšením 485 m se nachází pouhých přibližně 18 až 20 podpěr. Pro srovnání – na ostatních lanovkách Transporta obdobné délky je počet podpěr téměř dvojnásobný. Lanová dráha v Mončegorsku měla mít na 1218 metrů dlouhé trase celkem 20 podpěr, což přibližně odpovídá právě počtu podpěr v Krasiji. Vzhledem k výraznému prodloužení trasu jimi tedy bylo nutno „šetřit“.

Řekněme si nyní pár slov k samotné lanovce v Krasiji. Dolní poháněcí stanice se nachází v nadmořské výšce 551 m n. m., horní vratná stanice pak leží v nejvyšší části lyžařského areálu v nadmořské výšce 1036 m n. m. Přibližně v polovině trasy se nachází jednoduchá mezistanice. Přepravní kapacita činí 600 osob za hodinu, tažná větev je pravá. Sedačky nejsou vybaveny stříškami, které jsou tolik typické pro sedačkové lanovky Transporta a mají novější nosnou tyč, jakou můžeme vidět například na lanovce Vrátna-Grúň (i toto hovoří ve prospěch teorie o Mončegorsku, protože i ten měl nosnou tyč tohoto tvaru). Napínání v dolní stanici je realizováno prostřednictvím mechanického závaží. Zajímavostí, která působí na takové lanovce poněkud bizarně, jsou nové cedulky s čísly Doppelmayr na podpěrách, které byly nově natřeny do modrého barevného provedení. Jednosedačková lanovka je v provozu celoročně.

V posledních letech se lyžařský areál Krasija výrazně rozšířil. Nejprve byla v roce 2006 postavena 1114 metrů dlouhá použitá dvousedačková lanovka výrobce Felix Wopfner dovezená z rakouského Alpbachtalu (zde jezdila pod názvem Pöglbahn 2 od roku 1984 až do roku 2005, kdy byla nahrazena osmikabinkou), která začíná v novém nástupním bodě a vede přibližně do třetiny svahu. Na ni pak navazuje nová 1622 metrů dlouhá neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr z roku 2007 s rozběhovým pásem, která končí v nejvyšší části areálu. Zde pak najdeme ještě kratší kotvový vlek novější konstrukce (který byl pravděpodobně taktéž postaven jako použitý), donedávna se ve středisku nacházel také klasický kotvový lyžařský vlek z Transporty s portálovými podpěrami. Středisko disponuje čtyřmi sjezdovými tratěmi mírné a středně náročné obtížnosti a podle dostupných informací vzniklo v 80. letech minulého století.

Pohledová mapa střediska


Další fotografie:

Fotogalerie z dolní stanice
dolní stanice 1
dolní stanice 2
tlačná podpěra č. 1
jízda nahoru 1
jízda nahoru 2
jízda nahoru 3
jízda nahoru 4
jízda nahoru 5
jízda nahoru 6
jízda nahoru 7
jízda nahoru 8
jízda nahoru 9
jízda nahoru 10
jízda nahoru 11
jízda nahoru 12
jízda nahoru 13
poslední podpěra a horní stanice
jízda dolů

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku