* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Karlov pod Pradědem - nejkratší odpojitelná lanovka v ČR

Největší novinkou v Karlově pod Pradědem je bezesporu centrální čtyřsedačková lanovka s názvem Karlovský express vedoucí na vrchol V Javořinách, která se nachází vlevo od stávajících lyžařských vleků Ski Karlov a obsluhuje mj. i dvě nově vybudované technicky zasněžované sjezdovky červené a modré náročnosti.

Původně byla sice pro tuto lokalitu určena v roce 2010 z Gerlosu dovezená neodpojitelná čtyřsedačková lanovka, ta však byla nakonec postavena v areálu Čerťák v Horním Václavově, který patří do střediska Ski Karlov a platí zde také jednotný skipas. Pro Karlov pak byla v roce 2012 zakoupena komfortnější technologie odpojitelné čtyřsedačkové lanovky Doppelmayr. Ta pochází z rakouského Söldenu, kde přepravovala lyžaře od roku 1991 pod názvem Gampe a loni byla z důvodu nerentability provozu (téměr paralelně vede šestisedačková lanovka, která je schopna ji zastoupit) demontována. Následně byla technologie lanovky převezena do Karlova a po vybetonování patek podpěr a základů stanic byla na přelomu října a listopadu zahájena její montáž. Po usazení podpěr na své místo byla kompletně smontována horní stanice, kterou pak koncem listopadu následovala stanice dolní. Koncem prosince bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a v lednu přišla na řadu montáž elektrické části zařízení.

Lanová dráha se se svou délkou pouhých 609 metrů při převýšení 140 m stala nejkratší odpojitelnou lanovkou v České republice a lyžaři si tak mohou u nás vůbec poprvé dopřát komfortu odpojitelné lanovky na tak krátké trase. Zatímco většina českých středisek by na takové vzdálenosti postavila obyčejnou neodpojitelnou lanovku, v Karlově mysleli jak na rychlost přepravy (při dopravní rychlosti 4,5 m/s trvá jízda nahoru pouhé necelé dvě a půl minuty!), tak na komfort a bezpečnost při nastupování a vystupování, a zvolili proto odpojitelnou technologii. Díky své přepravní kapacitě, která dosahuje hodnoty 2880 osob za hodinu, je navíc v rámci České republiky nejkapacitnější čtyřsedačkovou a po Koutech nad Desnou (zdejší šestisedačka dokáže za hodinu přepravit až 3200 osob) také druhou nejkapacitnější lanovkou vůbec. Pokud se na novou lanovku podíváme z technického pohledu, zaujme podzemní pohon umístěný v dolní stanici s nástupem kolmým k ose trati, který přispěje k výraznému snížení hluku v okolí stanice (jedná se o první odpojitelnou lanovku s podzemním pohonem v České republice). Horní vratná stanice se zase vyznačuje netypickým vedením dopravního lana, které se skládá z pevného dvoudrážkového a protějšího jednodrážkového lanáče, který prostřednictvím hydraulických systémů zajišťuje napínání. Rozdílnost jsme v původní lokalitě mohli najít i v samotném konstrukčním provedení stanic – zatímco dolní stanici tvořila klasická budova, v níž se nacházela neopláštěná staniční technologie s depem sedaček, horní stanice je realizována jako klasický volně stojící terminál s částečně proskleným opláštěním. V Karlově však bylo nakonec rozhodnuto budovu dolní stanice nestavět a naopak vybavit její technologii opláštěním obdobným horní stanici.

Zařízení, které se stalo první odpojitelnou lanovkou v Moravskoslezském kraji, je díky kompletní revizi a kvalitní údržbě stále v perfektním technickém stavu a v Karlově tak přinese výrazné zvýšení komfortu i přepravní kapacity. Díky umělému osvětlení bude v provozu i pro večerní lyžování. Společně s lanovkou byly vybudovány dvě nové technicky zasněžované sjezdovky červené a modré náročnosti a také nová samoobslužná restaurace pro 100 lidí se sluneční terasou. Novinkou ve skiareálu Karlov je kromě obou lanovek také dětská školka s profesionálním hlídáním, kde mohou rodiče nechat děti a vyrazit lyžovat, aprés-ski bar a bezplatný bezdrátový internet, který bude fungovat pod sjezdovkou. Rozšířen byla také systém technického zasněžování, který nyní pokrývá 96% všech sjezdovek. Celková hodnota investicí přesáhla 60 milionů korun. Střediska Ski Karlov v Karlově a Horním Václavově jsou propojeny prostřednictvím skibusu.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku