* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Špindlerův Mlýn – nová šestisedačka na Pláň

V loňském roce se po desetileté pauze dočkal nové lanovky konečně také Špindlerův Mlýn, kde byla nahrazena odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr na Pláň z roku 1992. Ta byla historicky první čtyřsedačkovou lanovkou na území České republiky a stala se tedy zároveň i první nahrazenou čtyřsedačkou. V době svého vybudování šlo o naprostou technickou špičku, čím se bylo možno na českých horách svézt, avšak pokrok se nedá zastavit, a tak se před uplynulými Vánocemi na jejím místě rozjela odpojitelná šestisedačková lanovka firmy Leitner s vyhříváním sedaček s koženými potahy a s modrými bublinami proti nepříznivému počasí. Úplnou novinkou v České republice jsou bezpečnostní zábrany sedaček s individuálními opěrkami pro nohy, které se po zavření zaaretují a automaticky otevřou až před výstupem ve stanici. Tím je zcela vyloučeno riziko vypadnutí cestujícího ze sedačky. Hlavním cílem nové investice nebylo zvýšení přepravní kapacity (ta zůstane shodná – 2400 osob za hodinu), ale zvýšení komfortu pro návštěvníky. Zásadní změnou oproti původní lanovce je situování dolní stanice – zatímco původně byl příjezd ze sjezdovky vyvýšený a na sedačky se nastupovalo na střeše objektu zázemí a lyžařské půjčovny, nyní je dolní stanice umístěna v úrovni terénu. Kolmo na osu trati se nachází dlouhý objekt depa, ve kterém se nachází 2 koleje pro všech 78 sedaček. Směr nástupu je z prostorových důvodů realizován jako kolmý na osu. Komfort a bezpečnost nastupování zajistí nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Do dolní stanice je situován přímý pohon DirectDrive i hydraulické napínání lana, s výkonem 668 kW jde nově o lanovku s nejvýkonnějším pohonem u nás (do loňského roku tento primát držela šestisedačka v Koutech nad Desnou). Technickou zajímavostí je kombinace dvou tlačných a jedné nosné podpěry za sebou na výjezdu z dolní stanice – díky tomuto řešení nezasahuje žádná podpěra do dojezdu sjezdovky. Na rozdíl od lanovky HOFMANKY EXPRESS bylo vybráno provedení obou stanic ve verzi s vysokým proskleným opláštěním.

Původní čtyřsedačková lanovka dojezdila 26. července 2015 (letní sezóna na Pláni tak musela být poněkud zkrácena) a krátce na to byla zahájena výstavba lanovky nové. Během srpna byla demontována technologie stanic původní lanovky a vyhloubeny základy stanic a patky nových podpěr. V září probíhaly především betonářské práce a na přelomu září a října již byly na svá místa usazovány jednotlivé podpěry v celkovém počtu 14 kusů. Pro montáž některých z nich v hůře přístupném terénu byl využit vrtulník, který byl využit obousměrně – nahoru vynesl podpěru nové, dolů pak podpěru původní lanovky. Polovina října již byla ve znamení montáže technologie obou stanic – jako první vyrostla horní stanice, následována o pár dní později stanicí dolní. Ve stejném pořadí následovala montáž staničního opláštění a v listopadu již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano. Celá stavba nové lanovky tak netrvala déle než 4 měsíce a její slavnostní otevření se uskutečnilo v pátek 11. prosince 2015.

Celková hodnota investice nejen do nové lanovky, která je důležitým centrálním dopravním zařízením celého skiareálu, ale také do posílení zasněžovacího systému, dosáhla 210 milionů korun. Investorem je společnost Melida, kterou spoluvlastní slovenská skupina Tatry Mountain Resorts (TMR) společně s několika tuzemskými podnikateli. Výstavbou nové lanovky na Pláň začíná kompletní modernizace lyžařského areálu ve Špindlerově Mlýně. Původní odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr vzhledem ke svému relativně nízkému věku pochopitelně neputovala do šrotu, ale po vyřízení všech náležitostí a kompletní repasi se počítá s jejím znovupostavením na Horních Mísečkách v trase z parkoviště na Medvědín jako náhrada dvou lyžařských vleků. Již v příštím roce by se měla uskutečnit první etapa lyžařského propojení obou lokalit Pláň a Medvědín – postavena bude nová odpojitelná šestisedačka s bublinou z nového nastupního bodu střediska (tzv. skiterminál) na Hromovku, vzniknou zde i nové sjezdovky. Počítá se zde s parkovacím domem s kapacitou kolem 400 vozů, na jehož střeše budou umístěny dolní stanice lanovek a dojezd sjezdovek. V roce 2018 by pak měla následovat další lanovka z tohoto nového nástupního bodu až až k dolní stanici lyžařského vleku na Medvědín. Po dokončení všech etap půjde zřejmě o největší lyžařskou investici u nás vůbec a celková délka sjezdovek ve Špindlerově Mlýně dosáhne čtyřiceti kilometrů.

Nová šestisedačka na Pláň firmy Leitner je již 4. generací lanovek na trase ze Špindlerova Mlýna na Pláň (tolik lanovek na stejné trase se v žádném jiném českém středisku ještě nevystřídalo). Vše začalo v roce 1947, kdy se zde rozjela jednosedačková lanovka z chrudimské Transporty. Šlo v pořadí o druhou sedačkovou a celkově šestou visutou lanovkou na území tehdejšího Československa. V letech 1963 a 64 přišla na řadu dílčí rekonstrukce, při níž byla mj. trasa v horní části prodloužena o přibližně 300 metrů. Velká změna přišla v roce 1985, kdy se zde rozjela v pořadí druhá lanovka – šlo o neodpojitelnou dvousedačku Tatrapoma, jejíž trasa byla oproti původní jednosedačce přeložena více doprava. Ta se zde však dlouho neohřála a již v roce 1992 ji nahradila již několikrát zmíněná odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr. Protože původní dvousedačka měla za sebou pouhých 7 let provozu, byla o 3 roky později znovu postavena o 100 metrů východněji v kratší trase pod názvem Svatý Petr - černá sjezdovka. A jak můžeme na tomto výčtu vidět, zajímavostí je také to, že každou ze 4 generací lanovek dodal jiný výrobce.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku