* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Jednosedačková lanovka Transporta v Krasnojarsku

Málo známou skutečností je, že Transporta Chrudim exportovala na začátku 70. let 3 neodpojitelné jednosedačkové lanovky do bývalého sovětského svazu. Ty byly určeny pro lokality Krasnaja Poljana, Mončegorsk a Krasnojarsk (viz samostatný článek). Technologie pro první dvě lanovky byly sice vyrobeny a dodány, nikdy se však nedočkaly svého postavení a zprovoznění (přinejmenším ne na určeném místě). Naopak lanovka v Krasnojarsku byla na místě určení postavena a provozována po mnoho let, proto se s ní budeme zabývat v tomto článku.

Město Krasnojarsk se nachází na Sibiři na území dnešního Ruska a ve druhé polovině 60. let zde bylo rozhodnuto o výstavbě lanové dráhy na vrch Kaštak. Zvolena byla technologie neodpojitelné jednosedačkové lanovky československého výrobce Transporta Chrudim. Projekční dokumentace v Transportě byla zpracovávána na přelomu let 1968 a 1969, následně byla vyrobena kompletní technologie a v roce 1971 byla završena její dodávka na místo určení. Kdy byla lanovka v Krasnojarsku uvedena do provozu, není bohužel známo.

Řekněme si nyní něco k technickému řešení této lanovky. Dolní poháněcí a současně napínací stanice s pohonem o výkonu 71 kW a napínacím závažím byla řešena jako budova s mostovým pohonem, v horní stanici, se nacházel pouze vratný lanáč o průměru 3 m. Na trase dlouhé 1806 metrů s převýšením 357 m bylo umístěno celkem 29 podpěr, největší rozpětí mezi podpěrami činilo 119,5 metrů. Podpěry nesly nejpozději od roku 1987 až do konce provozu šedý nátěr se žlutou dolní části tubusu, originální nátěr při dodání technologie z Transporty byl ale jiný v kombinaci modrého tubusu a šedé hlavy. Na dopravním laně o průměru 28 mm bylo v rozestupech 17,5 m umístěno celkem 212 sedaček (avšak na rozdíl od většiny obdobných československým lanovek nebyly vybaveny stříškami) v červeném barevném provedení. Pro revizní účely sloužily 2 nákladní plošiny pro přepravu nákladů o maximální hmotnosti 80 kg. Přepravní kapacita činila 510 osob za hodinu při maximální rychlosti 2,5 m/s, při snížené rychlosti 1,7 m/s pak 360 osob/hod. Teoretická konstrukční rychlost uváděná výrobcem dosahovala 2,64 m/s, tažná větev byla pravá.

O období provozu není známo mnoho informací, dle jediných 4 nalezených fotografií z let 1987, 1993, 1996 a 2004 je jisté jen to, že v roce 1996 byla lanovka ještě v provozu a naopak v posledních letech před demontáží, což dokládá fotografie z roku 2004, již lanovka v provozu nebyla a její technologie rezivěla a chátrala. V roce 2006 prošlo celé středisko s názvem Bobrovy Log kompletní rekonstrukcí, kdy se Krasnojarsk díky výstavbě jedné odpojitelné a jedné neodpojitelné (s mezistanicí) čtyřsedačky Doppelmayr a nových sjezdovek se systémem technického zasněžování zařadil po bok moderních lyžařských středisek. Žádná z nových lanovek sice nekopíruje přímo trasu původní jednosedačky, avšak dá se předpokládat, že při rekonstrukci v roce 2006 byla snesena přinejmenším její dolní stanice. Naopak z leteckých map vyplývá, že alespoň v horní části trasy bývalé lanovky zůstaly zachovány podpěry i po roce 2006 a sneseny byly až později.

Technické parametry:

  • Typ lanovky: oběžná neodpojitelná s jednomístnými sedačkami
  • Výrobní typ: SL-1
  • Tažná větev: pravá
  • Umístění pohonu: dolní stanice
  • Systém napínání: závažím v dolní stanici
  • Šikmá délka: 1806 m
  • Vodorovná délka: 1767,98 m
  • Převýšení: 357,05 m
  • Průměrný sklon trati: 11,42°
  • Přepravní kapacita: 510 osob/hod
  • Max. dopravní rychlost: 2,5 m/s (konstrukční 2,64 m/s)
  • Výkon pohonu: 71 kW
  • Výkon náhradního dieselagregátu: 28,8 kW
  • Průměr dopravního lana: 28 mm (typ Warrington, 78 drátů)
  • Počet sedaček: 212
  • Vzdálenost sedaček: 17,5 m
  • Časový interval sedaček: 7 s
  • Počet podpěr: 29
  • Max. rozpětí podpěr: 119,52 m
  • Výrobce: Transporta Chrudim
  • V roce: 1968 - 1971 (projekce, výroba, dodávka)

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku