* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nová šestisedačková lanovka na Kopřivné

V roce 2017 se moderní šestisedačkové lanovky, v pořadí čtvrté v České republice, dočkal moderní dynamicky se rozvíjející skiareál Kopřivná v Malé Morávce v Jeseníkách.

Skiareál Kopřivná v Malé Morávce, který nejprve disponoval 450 metrů dlouhým kotvovým vlekem, se na podzim roku 2012 rozšířil o 950 metrů dlouhou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku s rozběhovým pásem a zcela novou třináct set padesát metrů sjezdovku s převýšením 184 m. Původně provozovatel střediska uvažoval o pořízení použité čtyřsedačkové lanovky, avšak nakonec se rozhodl pro zcela novou technologii. Na tu bylo následně vypsáno výběrové řízení, které vyhrála firma Leitner, jednalo se tak po Červené Vodě v pořadí o druhou zcela novou lanovku firmy Leitner v České republice. Po vykácení trasy nové lanovky a sjezdovky během léta byla v průběhu října 2012 provedena betonáž patek podpěr a základů stanic. Devátého listopadu pak byla zahájena montáž samotné technologie, která byla provedena v rekordně krátké době (jde tak bezesporu o nejrychleji postavenou lanovku v historii České republiky) – již na konci listopadu bylo zapleteno dopravní lano a 14. prosince byly na nové lanové dráhy vykonány zátěžové zkoušky. Provoz lanovky byl slavnostně zahájen v pátek 21.12.2017, nechyběl ani velkolepý ohňostroj. Pro instalaci některých vysokých podpěr byl využit vrtulník, celkem bylo provedeno kolem 20 letů. Přepravní kapacita lanovky činila 2000 osob za hodinu při rovných 99 sedačkách, celková přepravní kapacita areálu pak dosahovala 3200 osob za hodinu. Novinkou byla i nová budova se zázemím obsahující občerstvení a toalety a rozšíření počtu parkovacích míst. Součástí areálu je chata Kopřivná, která prošla náročnou rekonstrukcí, při níž se z ní stal tříhvězdičkový hotel.

Úspěch této investice jednoznačně potvrdil vysoký návštěvnický potenciál tohoto moderního resortu v tradiční lyžařské destinaci, a tak provozovatel areálu rozhodl již po pouhých 5 letech o náhradě této lanovky odpojitelnou šestisedačkou s komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala opět firma Leitner. Trasa se oproti původní čtyřsedačce nezměnila - měří 908 metrů při převýšení 186 m a zatím se nezměnila ani přepravní kapacita, která zůstává zpočátku na hodnotě 2000 osob za hodinu. K přeplnění sjezdovek tedy nedošlo. Díky téměř dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrátila na pouhé 3 minuty.

Provedení obou stanic se liší - zatímco dolní poháněcí a napínací stanice s nástupem kolmým na osu trati a s přímým pohonem DirectDrive, který se vyznačuje absencí převodovky, je vybavena vysokým proskleným zastřešením, horní vratná stanice je otevřeného provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků. Barevné řešení stanic a potahů sedaček je v kombinaci černé a červené. Garážování sedaček je řešeno jako kombinované – 26 sedaček parkuje na odstavné koleji u dolní stanice a zbývajících 19 sedaček pak v oběhu dolní stanice (staniční garážování). Na trati je rozmístěno celkem 9 podpěr (o jednu více než u původní čtyřsedačky), nejvyšší z nich měří 17,7 metrů. Komfort a bezpečnost nastupování zajišťuje výškově nastavitelný nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku a současně si dokáže změřit výšku pasažérů a operativně přizpůsobit vzdálenost mezi pásem a sedačkou, což ocení především menší děti. Jako v pořadí třetí lanovka v České republice je šestisedačka na Kopřivné vybavena automatickým systémem kontroly polohy lana firmy Leitner označovaným jako CPS (Cable Position Supervision), který dokáže detekovat z ideální polohy vybíhající lano ještě před jeho vypadnutím z kladek a lanovku včas zastavit. V září 2017 po demontáži původní lanovky probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a nových patek podpěr č. 1, 2 a 9 (pro podpěry č. 3 až 8 byly využity patky podpěr původní lanovky), na přelomu září a října následovala montáž nových podpěr na svá místa. V polovině října byla zkompletována horní stanice, následována na konci října stanicí dolní. Na začátku listopadu přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana a do provozu byla nová lanovka uvedena 26. prosince 2017.

Vzhledem k nenáročné povaze svahu a značné šíři sjezdovek je areál vhodný pro rodiny s dětmi a začátečníky, na své si však přijde i náročná klientela. Novinkou je také vybudování nové ve své horní části červené sjezdovky o délce 920 metrů po pravé straně lanovky včetně technického zasněžování a osvětlení pro večerní lyžování a vytápěného bistra až pro 140 lidí u dolní stanice. Kromě toho lze k stravování využít prosklenou panoramatickou hotelovou restauraci Horského hotelu Kopřivná, stylový aprés ski bar tzv. „deštník“ u dětské arény, horský café bar Stodola v dolní třetině sjezdovky, a nebo si lze vychutnat výhled do krajiny z Panorama baru pod horní stanicí lanovky. Kromě lanovky se v areálu nachází ještě lyžařský vlek v dolní části svahu a pohyblivý pás, nechybí ani snowtubing a big air bag. Středisko myslí i na nejmenší a připravilo pro ně samostatnou sjezdovku s pojízdným kobercem a lyžařskou školkou se zkušenými profesionálními instruktory. Hodnota investice dosáhla téměř 150 milionů korun. Z toho je více než 110 milionů korun spojeno s novou lanovou dráhou, šlo tak o největší investici do lanové dráhy na českých horách v roce 2017. Původní čtyřsedačková lanovka by se měla v roce 2018 rozjet v Beskydech v lyžařském areálu v Mostech u Jablunkova.
 

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku