* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nová lanovka na Tanvaldském Špičáku

Asi největší českou novinkou roku 2018 se stala odpojitelná čtyřsedačková lanovka s bublinou značky Leitner na Tanvaldském Špičáku.

Lanovka nahradila původní kotvový vlek Tanvaldský Špičák II mezi sjezdovkami Kostelní a Slalomák, který hlavně po otevření nové sjezdovky před pár lety již nesplňoval nároky lyžařů na pohodlnou a rychlou přepravu na svah. Mnozí se s touto lanovkou již možná setkali, protože pochází z rakouského Obertauernu, kde přepravovala návštěvníky mezi lety 1991 až 2017 jako lanovka Seekarspitzbahn, než byla nahrazena osmisedačkou s bublinami, rovněž od firmy Leitner. V roce 2004 navíc čtyřsedačka prošla větší modernizací, při níž dostala mj. zcela nové a pohodlnější sedačky s koženým čalouněním. Před znovupostavením na Tanvaldském Špičáku prošla technologie lanovky kompletní repasí. Délka trasy dosahuje 911 m při převýšení 220 metrů, celkem 69 sedaček zajistí přepravní kapacitu 2200 osob za hodinu. Na trase je rozmístěno celkem 10 podpěr. Pohon je umístěn v horní stanici, hydraulické napínání se nachází naopak v dolní stanici. Vpravo od dolní stanice bylo situováno rovněž depo pro všechny sedačky.

Výstavba na Tanvaldském Špičáku byla zahájena demontáží původního vleku na konci května. Během června byly vybetonovány patky podpěr, při čemž pomáhal i vrtulník. V polovině července byla zahájena montáž podpěr na připravené patky, pro usazení třech z nich vzlétnul poslední červencový den vrtulník. Mezitím již probíhala betonáž základů obou stanic, během srpna pak byla provedena montáž dolní napínací stanice včetně opláštění, následována v průběhu září a října stanicí horní. Paralelně probíhala také stavba objektu depa sedaček u dolní stanice, koncem října bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Po provedení zátěžových zkoušek na konci listopadu byla nová lanovka uvedena do pravidelného provozu 22. prosince 2018.

Celková hodnota investice dosáhla čtyřiceti milionů korun a nebyly na ni použity žádné dotační prostředky. Přepravní kapacita celého areálu se dvěma lanovkami (tou první je neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr Tanvaldský Špičák I z roku 2003), pěti lyžařskými vleky a 8,2 kilometry sjezdovek vzroste na 7260 osob/hod, do dvou let by měla na Tanvaldském Špičáku II přibýt také nová budova s půjčovnou lyží, bufetem nebo zázemím pro lyžařskou školu. 

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku