* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Šestisedačková lanovka na Ovčárně

Tento článek je pouze tradiční 1.-aprílový příspěvek, třeba se ale lanovky na Ovčárně jednou dočkáme..

Nejvýše položený český lyžařský areál – Praděd-Ovčárna - se v letošním roce dočká zásadní modernizace. Namísto stávajících lyžařských vleků Tatrapoma H, tj. C a B1,2 („dvojvlek“), bude vybudována moderní šestimístná sedačková lanovka s bublinami. Ta bude vedena v trase vleku C, avšak v dolní části s prodloužením o 54 metrů (dolní stanice se bude nacházet pod úrovní parkoviště u Horského hotelu Figura) a v horní části s prodloužením o 35 metrů (tak, aby se horní stanice nacházela v rovině). Celková délka tedy dosáhne 668 metrů při převýšení 153 m. Původní vleky Tatrapoma budou demontovány.

Využita bude technologie firmy Leitner, která byla postavena v roce 2019 jako Mitterkaserbahn v německém menším středisku Jenner, v provozu však byla pouhé 3 zimní sezóny a v letošním roce bude z důvodu nerentability provozu demontována (lyžování na Jenneru bylo ukončeno). Přepravní kapacita šestisedačky na Ovčárně dosáhne hodnoty 1480 osob/hod a nepřevýší tak kapacitu původních lyžařských vleků, resp. bude mírně snížena jako ústupek ochraně přírody. Všech 22 sedaček (více jich na Jenneru ani nebylo – kapacita zde činila pouze 1400 osob/hod) bude garážováno v oběhu dolní stanice – staniční garážování. Sedačky jsou vybaveny komfortní koženým čalouněním a individuálními opěrkami na lyže.

Vzhledem k tomu, že obě stanice na Jenneru se nacházely v budově, bude firmou Leitner dodáno nové opláštění – klasické vysoké pro dolní a nízké s tunelovým zakrytím staničních dopravníků pro horní stanici. Z prostorových důvodů bude nástup situován jako kolmý na osu trati. Pohon se bude nacházet v dolní stanici. Na trase bude rozmístěno celkem 8 podpěr, podpěry č. 3 až 7 budou umístěny ve stejných pozicích jako u původního vleku, což byla podmínka ochrany přírody.
Nová lanovka se stane třetí šestisedačkou v Moravskoslezském kraji a současně bude nejkratší šestisedačkou v České republice. Po mnoha letech jednání tak bylo dosaženo přijatelného kompromisu mezi zájmy ochrany přírody a zájmy lyžařů – komfort lyžařů se rapidně zvýší, aniž by došlo k navýšení celkové návštěvnosti střediska a ačkoliv bude mít nová lanovka určitý dopad na krajinný ráz, bude toto plně kompenzováno demontáží 16 podpěr a 6 stanic původních lyžařských vleků.

Technické parametry lanovky:

Typ: CD6C
Tažná větev: 
pravá
Umístění pohonu: 
dolní stanice
Systém napínání: 
hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita: 
1480 osob/hod
Šikmá délka: 
668 m
Převýšení: 
153 m
Dolní stanice: 
1291 m n. m
Horní stanice: 
1444 m n. m
Výkon hlavního pohonu:
306 kW
Průměr dopravního lana:
42 mm
Maximální dopravní rychlost: 
5,0 m/s
Čas jízdy: 
2,7 min
Počet sedaček: 
22
Vzdálenost sedaček: 
73 m
Počet podpěr:
 8
Výrobce: Leitner

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku