* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Filipovice spustí další lanovku

K jesenickým areálům, kde místo vleku mohou lyžaři jezdit na vrcholy hor lanovkou, přibude i Skipark ve Filipovicích. Novou lanovku by tam chtěli pro lyžaře otevřít ještě do zahájení zimní sezony. „Současné teplé počasí sice lyžování nepřeje, ale nám teď vyhovuje. Do zahájení zimní sezony bychom měli stihnout uvést lanovku do provozu,“ řekl spolumajitel filipovického střediska Miroslav Páral. Podle něj nyní dělníci dokončují práci na pohonné stanici.
„Zvolili jsme netradiční řešení. Stanice má podobu stylového domu, ve kterém je ukryt celý pohonný systém lanové dráhy. Pro návštěvníka to znamená, že jej rozjezdový pás doveze do zastřešeného prostoru, kde v klidu nasedne na sedačku a nepocítí ani nepříznivé vlivy počasí,“ vysvětlil Páral. V areálu také dokončují trafostanici, zasněžovací systém pro nový čtyřsetmetrový úsek a parkoviště. Za několik dnů začnou ve středisku s montáží dopravního lana, na kterém budou upevněny sedačky. „Konce lana se musí složitě zaplétat. Jde o náročnou práci, protože lano musí zvládnout plné zatížení, a to ještě s patřičnou rezervou,“ vysvětlil Páral. Pokud bude počasí přát i nadále, sedačky by se mohly začít na lanovku montovat ve druhém prosincovém týdnu. „Následně provedeme zátěžové zkoušky, kdy budeme nahoru vozit pytle s ocelovou drtí, a pokud vše dopadne dobře, tak po vánočních svátcích zahájíme provoz,“ podotkl Páral. Areál Skipark ve Filipovicích se nachází na úpatí Červené hory v nadmořské výšce 670-900 metrů. Původně měla stát ve středisku nová čtyřsedačková lanovka. Místo ní ale bude jen dvousedačková, která už byla v provozu v jednom z alpských středisek. „Bohužel jsme nedosáhli na dotace z Evropské unie, které u této investice hrály stěžejní roli. Středisko jsme ale i přesto chtěli posunout kupředu, takže jsme zvolili ekonomicky přijatelnější variantu, kterou je repasovaná dvousedačková lanová dráha,“ vysvětlil Páral. Ta přijde na osmnáct milionů korun. Lanovka vyveze za hodinu na svah třináct set lidí.
„I když jde o repasované zařízení, je lanovka výrazně modernizována. Má nové sedačky, rozjezdový pás a nový řídicí elektronický systém,“ popsal Páral. Spolu s výstavbou lanovky se podařilo majitelům prodloužit dvě sjezdovky na téměř dvojnásobek dosavadní délky. Modrá bude mít nově 1250 metrů a červená jeden kilometr. „Vedle výstavby lanovky je prodloužení sjezdovek velmi důležité. Jejich délkou se nyní dostáváme vysoko nad jesenický průměr,“ podotkl Páral.

(MF Dnes - Rostislav Hányš)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku