* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Z Ramzové vyjedete ve čtyřech

Pokud v zimě vyrazíte lyžovat na Ramzovou, víc si zasportujete a nebudete muset dlouho postávat ve frontách. Navíc to budete mít jen kousek od auta k lanovce. Zdejší pomalou dvousedačkovou lanovku totiž do zimy nahradí čtyřsedačková. Bude už třetí v Jeseníkách, ale teprve první v tradičním jesenickém lyžařském středisku. V horách začaly už vloni zájemce vozit dvě čtyřsedačkové lanovky, ovšem ve zcela nových centrech -v Přemyslově v Loučné nad Desnou a na hoře Příčná ve Zlatých Horách. „Vyřídit stavební povolení pro čtyřsedačkovou lanovku trvalo tři roky,“ řekl majitel lyžařského centra Bonera na Ramzové Adolf Bořuta. Lanovku za desítky milionů staví bez dotací, jen za peníze z úvěru. Známá střediska Jeseníků na dotace totiž dosahují jen velmi obtížně. „Ono je nejlepší stavět úplně nové středisko na zelené louce. Potom je Evropská unie vstřícnější. To, že je potřeba techniku také modernizovat, nikoho moc nezajímá,“ míní Bořuta.
Nová lanovka zvýší kapacitu přepravených lyžařů z tisícovky za hodinu na téměř dva a půl tisíce. Bude taky více než dvakrát rychlejší. Za vteřinu ujede přes pět metrů. Výrazně se tak zkrátí fronty, které v zimní špičce bývají na Ramzové i půlhodinové. „Cesta na Čerňavu (horní stanice lanovky) potrvá zhruba sedm minut. Lyžaři tak zvládnou za den mnohem víc jízd a nemusí tolik postávat ve frontách,“ uvedl Bořuta. Další výhodou bude posunutí dolní stanice lanovky o dvě stě metrů níže směrem k velkému parkovišti.
„Lanovka bude jen několik desítek metrů od parkoviště, takže lidé budou nastupovat na lanovku prakticky hned z auta,“ řekl Bořuta. Lyžařský areál Bonera je už nyní hodnocen lyžařskými odborníky jako deváté nejlepší středisko v republice a jako jediné „čtyřhvězdičkové“ na Moravě. Čtyřsedačkovou lanovkou si ještě polepší. Velké investice zahájila Ramzová před dvanácti lety výměnou zastaralé dvousedačkové lanovky. „Poté jsme postupně zmodernizovali tři vleky,“ vyjmenoval Bořuta. Ramzová investovala také do ubytovacích zařízení a před čtyřmi lety zbudovala moderní systém na výrobu umělého sněhu. Pořídili tu i dvě výkonné rolby.
Stavbu čtyřsedačkové lanovky plánují v následujících letech také šéfové tradičních jesenických středisek na Červenohorském sedle nebo v Petříkově. „My musíme jít postupně. Investovali jsme velké peníze do umělého zasněžování nebo do bobové dráhy pro letní využití. Výstavba lanovky je otázkou několika let,“ řekl majitel střediska Kaste v Petříkově František Kaštyl. Další velkokapacitní lanovky mají vyrůst v plánovaných areálech na Dlouhých Stráních nebo na Zlatém Chlumu. Zatím ale není jisté, zda se vůbec postaví.

(MF Dnes)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku