* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Propojí lanovka Harrachov s Rokytnicí?

Propojí Rokytnici nad Jizerou a Harrachov lanovka? Správa Krkonošského národního parku proti tomu nemá zásadní námitky, s celoročním provozem lanovky na Lysou horu však stále nesouhlasí. „Chceme podpořit propojení Rokytnice s Harrachovem lanovkami i další projekty sjezdového lyžování. Nové lanovky nabídnou nová pracovní místa, vzniknou nové prostory a potřeby pro další služby, třeba občerstvení. To bude jenom dobře,“ uvedl v diskusi s rokytnickými zastupiteli ředitel Krkonošského národního parku Jan Hřebačka. Postoj ochranářů je pro ambiciózní projekt obou horských středisek velmi důležitý. Pokud vyjde příznivě i hodnocení vlivu na životní prostředí, propojovací lanovky budou moci obě města zahrnout do svých územních plánů. Na finančně náročný projekt se pak mohou pokusit získat peníze z evropských fondů.
První část budoucího lanovkového propojení z rokytnického Studenova přes Janovu skálu do harrachovského Rýžoviště by mohla stát již kolem roku 2012. Půjde o novou jeden a půl kilometrovou lanovku, která nahradí stávající dožité vleky na Studenově. Podle ředitele rokytnického Spartaku Petra Cee bude výstavba záležet na možnosti získání dotace, o kterou Spartak může požádat do 29. ledna. Zatím co k zimním činnostem v nižších zónách Krkonošského národního parku nemají ochranáři vážnějších připomínek, v první – nejpřísněji chráněné zóně nic dalšího povolovat nechtějí. Rokytničtí díky tomu již deset let marně usilují o celoroční provoz lanovky na Lysou horu. „V posledních letech tu došlo k úbytku tisíce pracovních míst, průmysl skomírá a cestovní ruch by mohl přinést oživení Rokytnice. Navíc letní provoz lanovky je ekologičtější než vjezd autobusů na Zlaté návrší,“ shrnul starosta Petr Matyáš argumenty obyvatel pro celoroční provoz lanovky.
I když se ještě nerozhodlo a správa parku je přístupná k jednání, příští léto lanovka na Lysou horu opět nepojede. „Máme zpracováno několik variant, které necháme posoudit nezávislými odborníky. Výsledky budou zřejmě až v srpnu, pak budeme znovu jednat,“ uvedl Hřebačka. Jednou ze zvažovaných variant je posunutí horní stanice lanovky níž, mimo nejpřísněji chráněnou zónu. To je však pro místní zcela nepřijatelné, protože by tím utrpěla zimní přitažlivost lyžařského areálu Horní Domky. Lanovka na Lysou horu byla zkolaudována v roce 1997 s podmínkou pouze zimního provozu. S odstupem doby se rozhodnutí o povolení lanovky zdá jako chyba. „Už dva roky po kolaudaci se objevila žádost o letní provoz,“ podotkl Jindřich Sýkora, vedoucí odboru státní správy parku. Ochránci přírody považují vrchol Lysé hory za skutečný klenot a obávají se masivního náporu turistů. Zatímco v zimě křehké miliony let vznikající mrazové půdy chrání sníh, v létě by je turisté mohli rozšlapat. „Z hlediska přírodních hodnot je to v České republice to nejcennější území,“ vysvětluje Hřebačka přísný postoj parku. Řešením by mohly být takzvané povalové chodníky, což jsou dřevěné chodníky umístěné nad terénem. Na to, zda někdo nechodí tam, kde nemá, by přes sezonu dohlíželi najatí strážci.

(MF Dnes - Jaroslav Hoření)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku