Sedačková lanovka Klínovec - Dámská

Druhá lanovka největším lyžařském areálu Krušných hor – na Klínovci byla postavena v roce 2005. Neodpojitelná trojsedačka Graffer Seggiovie byla zakoupena jako použitá a již v zimní sezóně 2004/2005 měla nahradit lyžařský vlek na severních svazích Klínovce, který je se svou nadmořskou výškou 1244 m.m.n. nejvyšším vrcholem Krušných hor. Kvůli průtahům s administrativou projektu byla uvedena do provozu až v této zimní sezóně. Původně přepravovala lyžaře v letech 1986 až 2003 v italském středisku Marilleva jako lanovka Orso Bruno. Dolní stanice lanovky byla oproti původnímu vleku posunuta níže k hotelu Nástup, díky čemuž se nyní nachází jen pár desítek metrů od centrálních parkovišť u příjezdové komunikace. Trojsedačka je vybavena rozběhovým pásem, který zajistí větší komfort pro lyžaře. Nové hydraulické napínání v horní stanici vyprojektovala a dodala firma Michálek Chrudim. Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011, Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 a Jáchymovská v roce 2014 (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami nahrazující jednosedačkovou lanovku z Transporty Chrudim z roku 1965) se provozovatel Skiareálu Klínovec rozhodl v roce 2019 nahradit požadavkům střediska již nevyhovující neodpojitelnou trojsedačkovou lanovku Dámská moderní odpojitelnou čtyřsedačkou s komfortním vybavením - s oranžovými bublinami a s vyhřívanými sedáky s koženými potahy. Původně provozovatel uvažoval o pořízení starší repasované lanovky, nakonec bylo ale rozhodnuto ve prospěch zcela nové technologie. Dodavatelem nové lanovky se stala firma Doppelmayr, jedná se o první novou lanovku této firmy v České republice od roku 2014. Trasa nové čtyřsedačky se oproti původní lanovce nezměnila - měří 1210 metrů při převýšení 232 m, naopak znatelně se zvýšila přepravní kapacita lanovky, která dosáhla hodnoty 2200 osob za hodinu. celý článek >>>>

Radim Polcer

Průběh výstavby :

  • zahájena demontáž sedaček původní lanovky z dopravního lana (17.07.2019)
  • probíhá demontáž dopravního lana původní lanovky, firma KERS zahájila výkopové práce pro patky podpěr nové lanovky (20.07.2019)
  • probíhá demontáž podpěr původní lanovky v dolní části trasy (02.08.2019)
  • probíhá demontáž původní dolní stanice, jsou demontovány původní podpěry č. 1 až 11 (10.08.2019)
  • je dokončena betonáž patek podpěr č. 3, 7, 8, 9, 10 a 11, ostatní patky budou dokončeny v následujících dnech. Z původní lanovky zatím stojí beze změny podpěra č. 17 a horní stanice, dolní stanice již byla demontována (30.08.2019)
  • probíhá betonáž základů dolní stanice a demontáž původní horní stanice (07.09.2019)
  • demontáž horní stanice dokončena, z původní lanovky stojí již jen podpěra č. 17 (13.09.2019)
  • betonový pilíř dolní stanice je dokončen, probíhají terénní úpravy v prostoru horní stanice. Na parkoviště je navážena technologie lanovky (21.09.2019)
  • dnes byly prostřednictvím vrtulníku usazeny podpěry č. 5, 6, 7, 8 a 9 (24.09.2019)
  • zahájena betonáž základů horní stanice (03.10.2019)
  • zahájena montáž technologie dolní stanice (05.10.2019)
  • vrtulníkem byly usazeny další 3 podpěry - č. 2, 3 a 10 (07.10.2019)
  • montáž dolní stanice je dokončena (zatím bez opláštění), zároveň se dokončuje betonáž pilíře horní stanice (14.10.2019)
  • zahájena montáž opláštění dolní stanice, na svém místě je také tlačná podpěra č. 1, zatím bez kladkových baterií (19.10.2019)
  • dnes byla smontována podpěra č. 11, zároveň byla zahájena montáž technologie horní stanice (23.10.2019)
  • montáž horní stanice je dokončena, zatím bez opláštění, dále probíhá montáž odstavné koleje pro garážování sedaček u dolní stanice (31.10.2019)
  • probíhá zaplétání dopravního lana a montáž podhledů na horní stanici (09.11.2019)
  • probíhá kompletace sedaček a jejich usazování na odstavnou kolej (23.11.2019)
  • dnes proběhly zátěžové zkoušky (8.12.2019)
  • zahájení pravidelného provozu (14.12.2019)
Zobrazit průběh výstavby"; } else { print "Nezobrazit průběh výstavby"; } ?>

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s oranžovými bublinami a vyhříváním (SLO-4 Bubble)
Výrobní typ : 4-CLD-B-S-O stanice UNI-G

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2175 osob/hod
Šikmá délka :  1210 m
Vodorovná délka :  1184 m
Dolní stanice :  1007 m.n.m.  
Horní stanice :  1239 m.n.m.  
Převýšení :  232 m
Výkon hlavního pohonu :  236 kW
Průměr dopravního lana : 38 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  4,4 min 264 s
Časový interval sedaček :  6,6 s  
Vzdálenost sedaček :  33,1 m  
Počet sedaček :  80  
Počet podpěr :  11 z toho 1 tlačná
Garážování sedaček : staniční garážování v dolní stanici (30), odstavná kolej u dolní stanice (50)
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení je v provozu od roku : 2019  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 7 2 x 4 nosnotlačná
2 8 nosná 8 6 nosná
3 6 nosná 9 8 nosná
4 6 nosná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
5 tažná – 8
vratná – 6
nosná 11 10 nosná
6 tažná – 8
vratná – 6
nosná      

 

  Fotogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

SKIAREÁL KLÍNOVEC s.r.o.

Belgická 681

120 00 Praha 2

Tel.: +420 474 396 366

Fax: +420 474 396 236

E-mail: infocentrum@klinovec.cz

 

Web: www.klinovec.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-3)
Výrobní typ :

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  1400 osob/hod
Šikmá délka :  1249 m
Vodorovná délka :  1223 m
Dolní stanice :  1008 m.n.m. hotel Nástup
Horní stanice :  1240 m.n.m. Klínovec
Převýšení :  232 m
Výkon hlavního pohonu :  177 kW
Průměr dopravního lana : 35 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,3 m/s
Čas jízdy :  9,0 min 540 s
Časový interval sedaček :  7,7 s
Vzdálenost sedaček :  18,1 m
Počet sedaček :  140
Počet podpěr :  17 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Graffer repase Michálek s.r.o.
Zařízení bylo v provozu od roku : 2005 (slavnostní zahájení provozu 23.12.2005) do roku 2019
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Marilleva (Malga Panciana - Orso Bruno)
Rok výroby : 1986  

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 8
vratná – 6
nosná 11 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 8
vratná – 6
nosná 12 tažná – 8
vratná – 6
nosná
4 tažná – 8
vratná – 6
nosná 13 tažná – 8
vratná – 6
nosná
5 tažná – 8
vratná – 6
nosná 14 tažná – 8
vratná – 6
nosná
6 tažná – 8
vratná – 4
nosná 15 tažná – 6
vratná – 4
nosná
7 tažná – 6
vratná – 4
nosná 16 4 nosná
8 tažná – 8
vratná – 6
nosná 17 8 nosná
9 8 tlačná      

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku