|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Sedačková lanovka Karlov pod Pradědem - Myšák Další nové lanovky se v roce 2013 dočkali lyžaři v Jeseníkách. V Karlově pod Pradědem v areálu Myšák byl totiž již zastaralý kotvový vlek vyrobený Transportou Chrudim nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou Garaventa s rozběhovým pásem dovezenou ze švýcarského střediska Gstaad. Ta zde byla postavena v roce 1993 a na trase Rubloz – Les Gouilles jezdila do roku 2011, kdy byla z důvodu nerentability provozu demontována. O rok později byla technologie lanovky přepravena do Karlova pod Pradědem, kde byla v červenci roku 2013 zahájena výstavba demontáží původního vleku. Po vybetonování patek přišla na řadu montáž celkem 7 podpěr, s usazením dvou nejvyšších (výška 15,5 metrů) v obtížně přístupném terénu pomohl vrtulník Mi-8 firmy Techmont. Přelom září a října již byl ve znamení montáže obou stanic a v polovině října již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano, takže na začátku prosince nová 580 metrů dlouhá lanovka svezla první lyžaře. Po dvousedačce v Deštném v Orlických horách se jednalo teprve o druhou lanovku s příhradovými podpěrami v České republice, což ovšem rozhodně není na místě vnímat jako něco zastaralého – naopak jde o typický znak švýcarských lanovek, příhradové podpěry se ve Švýcarsku využívaly ještě před 10 - 15 lety i u moderní čtyř- a šestisedaček. Dolní stanice byla vybavena napínacím systémem, který pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu mechanického závaží, v horní stanici pak byl umístěn podzemní pohon. Toto řešení přispívá k výrazně nižšímu hluku v okolí stanice. Společně s lanovkou přibyl v dolní části ski areálu Myšák, který disponuje 5 sjezdovými tratěmi lehké a střední obtížnosti o celkové délce 2,7 km, také nový lyžařský vlek. Již v roce 2012 přibyla nová 1100 metrů dlouhá sjezdovka a moderní automatický zasněžovací systém. Investice byla částečně hrazena z dotací Evropská unie. Dvousedačkovou lanovku Myšák, která zde byla postavena teprve v roce 2013, nahradila již v roce 2018 odpojitelná čtyřsedačka Leitner s bublinami. Ta pochází ze známého Kronplatzu, kde byla provozována jako lanovka Sonne od roku 1995 až do roku 2017, než byla nahrazena novou šestisedačkou. Zajímavostí je dolní stanice s nástupem kolmým na osu trati, kde je pro prodloužení nástupní dráhy staniční oblouk v příčném směru rozšířen. Toto řešení, které bylo pochopitelně už u původní lanovky na Kronplatzu, je v České republice premiérové. Pohon se nachází v horní stanici. Výstavba byla zahájena v květnu demontáží původní lanovky, během srpna byly vybetonovány patky podpěr č. 1 a 2 a pilíře obou stanic (pro podpěry č. 3 až 7 byly využity patky původní lanovky, pro což byly nové podpěry opatřeny speciálními mezikusy). Na začátku září proběhlo usazení všech 7 podpěr, následováno montáží dolní stanice. Po dokončení montáže horní stanice na přelomu září a října bylo ve druhé polovině října rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Uvedení nové lanovky do provozu se pak uskutečnilo 15. prosince 2018. S délkou 542 metrů přebrala lanovka Myšák od Karlovského expressu titul nejkratší odpojitelné lanovky v České republice. V letech 2019 a 2023 bylo na etapy postaveno depo se dvěma kolejemi pro všech 46 sedaček vedle dolní stanice. Původní dvousedačka byla v roce 2019 postavena na svém v pořadí již třetím působišti (úplně původně sloužila ve švýcarském Gstaadu), a to ve skiareálu Lipno, kde tvoří nový nástupní bod do areálu z nového parkoviště. Radim Polcer Lanovka je v provozu : Zimní sezóna Technické parametry lanovky :
Soustava kladek lanové dráhy :
Kontakt :
Ski areál Myšák
Malá Morávka 55 Tel.: +420 777 745 370 E-mail: lukes@skimysak.cz
Web: www.skimysak.cz
Technické parametry původní lanovky :
Soustava kladek lanové dráhy :
Zpět na přehled lanovek Zpět na úvodní stránku
|