* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Karlov pod Pradědem - Myšák

Další nové lanovky se v roce 2013 dočkali lyžaři v Jeseníkách. V Karlově pod Pradědem v areálu Myšák byl totiž již zastaralý kotvový vlek vyrobený Transportou Chrudim nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou Garaventa s rozběhovým pásem dovezenou ze švýcarského střediska Gstaad. Ta zde byla postavena v roce 1993 a na trase Rubloz – Les Gouilles jezdila do roku 2011, kdy byla z důvodu nerentability provozu demontována. O rok později byla technologie lanovky přepravena do Karlova pod Pradědem, kde byla v červenci roku 2013 zahájena výstavba demontáží původního vleku. Po vybetonování patek přišla na řadu montáž celkem 7 podpěr, s usazením dvou nejvyšších (výška 15,5 metrů) v obtížně přístupném terénu pomohl vrtulník Mi-8 firmy Techmont. Přelom září a října již byl ve znamení montáže obou stanic a v polovině října již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano, takže na začátku prosince nová 580 metrů dlouhá lanovka svezla první lyžaře. Po dvousedačce v Deštném v Orlických horách se jednalo teprve o druhou lanovku s příhradovými podpěrami v České republice, což ovšem rozhodně není na místě vnímat jako něco zastaralého – naopak jde o typický znak švýcarských lanovek, příhradové podpěry se ve Švýcarsku využívaly ještě před 10 - 15 lety i u moderní čtyř- a šestisedaček. Dolní stanice byla vybavena napínacím systémem, který pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu mechanického závaží, v horní stanici pak byl umístěn podzemní pohon. Toto řešení přispívá k výrazně nižšímu hluku v okolí stanice. Společně s lanovkou přibyl v dolní části ski areálu Myšák, který disponuje 5 sjezdovými tratěmi lehké a střední obtížnosti o celkové délce 2,7 km, také nový lyžařský vlek. Již v roce 2012 přibyla nová 1100 metrů dlouhá sjezdovka a moderní automatický zasněžovací systém. Investice byla částečně hrazena z dotací Evropská unie.

Dvousedačkovou lanovku Myšák, která zde byla postavena teprve v roce 2013, nahradila již v roce 2018 odpojitelná čtyřsedačka Leitner s bublinami. Ta pochází ze známého Kronplatzu, kde byla provozována jako lanovka Sonne od roku 1995 až do roku 2017, než byla nahrazena novou šestisedačkou. Zajímavostí je dolní stanice s nástupem kolmým na osu trati, kde je pro prodloužení nástupní dráhy staniční oblouk v příčném směru rozšířen. Toto řešení, které bylo pochopitelně už u původní lanovky na Kronplatzu, je v České republice premiérové. Pohon se nachází v horní stanici. Výstavba byla zahájena v květnu demontáží původní lanovky, během srpna byly vybetonovány patky podpěr č. 1 a 2 a pilíře obou stanic (pro podpěry č. 3 až 7 byly využity patky původní lanovky, pro což byly nové podpěry opatřeny speciálními mezikusy). Na začátku září proběhlo usazení všech 7 podpěr, následováno montáží dolní stanice. Po dokončení montáže horní stanice na přelomu září a října bylo ve druhé polovině října rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Uvedení nové lanovky do provozu se pak uskutečnilo 15. prosince 2018. S délkou 542 metrů přebrala lanovka Myšák od Karlovského expressu titul nejkratší odpojitelné lanovky v České republice. Ve druhé etapě výstavby se počítá se zřízením depa pro všech 45 sedaček vedle dolní stanice. Původní dvousedačka byla v roce 2019 postavena na svém v pořadí již třetím působišti (úplně původně sloužila ve švýcarském Gstaadu), a to ve skiareálu Lipno, kde tvoří nový nástupní bod do areálu z nového parkoviště.

Radim Polcer

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s bublinami a s 90° nástupem (SLO-4 Bubble)
Výrobní typ : SA4C (CD4C)

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  1710 osob/hod projektováno 2132 osob/hod
Šikmá délka :  543 m  
Vodorovná délka :  522 m  
Dolní stanice :  685 m.n.m.  
Horní stanice :  835 m.n.m.  
Převýšení :  150 m
Výkon hlavního pohonu :  175 kW  
Průměr dopravního lana : 40 mm  
Maximální dopravní rychlost :  4,0 m/s projektováno 4,5 m/s
Čas jízdy :  2,3 min 138 s
Časový interval sedaček :  8,4 s  
Vzdálenost sedaček :  33,7 m  
Počet sedaček :  41 projektováno 45
Počet podpěr :  7 z toho 1 tlačná
Garážování sedaček : odstavná kolej v dolní stanici (pro 20 sedaček)
Výrobce :  Leitner  
Zařízení je v provozu od roku : 2018  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Kronplatz (Sonne)
Rok výroby : 1995

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 5 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 6 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 6
vratná – 4
nosná 7 6 nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná      

 

  Fotogalerie 

 

  Videogalerie

 

  Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Ski areál Myšák

Malá Morávka 55
793 36 Malá Morávka

Tel.: +420 777 745 370

E-mail: lukes@skimysak.cz

 

Web: www.skimysak.cz

 

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s neodpojitelným uchycením dvoumístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
Výrobní typ : Sf2

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1240 osob/hod
Šikmá délka :  555 m
Vodorovná délka :  533 m  
Dolní stanice :  688 m.n.m. Karlovská
Horní stanice :  838 m.n.m. Nad Solňákem
Převýšení :  150 m
Výkon hlavního pohonu :  110 kW  
Průměr dopravního lana : 32 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,3 m/s  
Čas jízdy :  4,0 min 240 s
Časový interval sedaček :  5,8 s  
Vzdálenost sedaček :  13,3 m  
Počet sedaček :  85  
Počet podpěr :  7 z toho 0 tlačných
Výrobce :  Garaventa  
Zařízení bylo v provozu od roku : 2013 do roku 2018
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Švýcarsko - Gstaad (Rubloz-Les Gouilles)
Rok výroby : 1993
Přesun :  2019 - Lipno - Parkoviště

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 nosná 5 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 4 nosná 6 tažná – 6
vratná – 4
nosná
3 2 x 4 nosnotlačná 7 tažná – 6
vratná – 4
nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná      

 Kladky dolní stanice : 4 (tlačné)

 

  Fotogalerie 

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku