|
Sedačková lanovka
Karlov pod Pradědem - Myšák
Další nové lanovky se v roce 2013 dočkali lyžaři v Jeseníkách.
V Karlově pod Pradědem v areálu Myšák byl totiž již zastaralý kotvový vlek
vyrobený Transportou Chrudim nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou Garaventa
s rozběhovým pásem dovezenou ze švýcarského střediska Gstaad. Ta zde byla
postavena v roce 1993 a na trase Rubloz – Les Gouilles jezdila do roku 2011, kdy
byla z důvodu nerentability provozu demontována. O rok později byla technologie
lanovky přepravena do Karlova pod Pradědem, kde byla v červenci roku 2013
zahájena výstavba demontáží původního vleku. Po vybetonování patek přišla na
řadu montáž celkem 7 podpěr, s usazením dvou nejvyšších (výška 15,5 metrů)
v obtížně přístupném terénu pomohl vrtulník Mi-8 firmy Techmont. Přelom září a
října již byl ve znamení montáže obou stanic a v polovině října již bylo
rozvinováno a zaplétáno dopravní lano, takže na začátku prosince nová 580 metrů
dlouhá lanovka svezla první lyžaře. Po dvousedačce v Deštném v Orlických horách
se jednalo teprve o druhou lanovku s příhradovými podpěrami v České republice,
což ovšem rozhodně není na místě vnímat jako něco zastaralého – naopak jde o
typický znak švýcarských lanovek, příhradové podpěry se ve Švýcarsku využívaly
ještě před 10 - 15 lety i u moderní čtyř- a šestisedaček. Dolní stanice byla
vybavena napínacím systémem, který pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu
mechanického závaží, v horní stanici pak byl umístěn podzemní pohon. Toto řešení
přispívá k výrazně nižšímu hluku v okolí stanice. Společně s lanovkou přibyl
v dolní části ski areálu Myšák, který disponuje 5 sjezdovými tratěmi lehké a
střední obtížnosti o celkové délce 2,7 km, také nový lyžařský vlek. Již v roce
2012 přibyla nová 1100 metrů dlouhá sjezdovka a moderní automatický zasněžovací
systém. Investice byla částečně hrazena z dotací Evropská unie.
Dvousedačkovou lanovku Myšák, která zde byla
postavena teprve v roce 2013, nahradila již v roce 2018 odpojitelná čtyřsedačka
Leitner s bublinami. Ta pochází ze známého Kronplatzu, kde byla provozována jako
lanovka Sonne od roku 1995 až do roku 2017, než byla nahrazena novou
šestisedačkou. Zajímavostí je dolní stanice s nástupem kolmým na osu trati, kde
je pro prodloužení nástupní dráhy staniční oblouk v příčném směru rozšířen. Toto
řešení, které bylo pochopitelně už u původní lanovky na Kronplatzu, je v České
republice premiérové. Pohon se nachází v horní stanici. Výstavba byla zahájena
v květnu demontáží původní lanovky, během srpna byly vybetonovány patky podpěr
č. 1 a 2 a pilíře obou stanic (pro podpěry č. 3 až 7 byly využity patky původní
lanovky, pro což byly nové podpěry opatřeny speciálními mezikusy). Na začátku
září proběhlo usazení všech 7 podpěr, následováno montáží dolní stanice. Po
dokončení montáže horní stanice na přelomu září a října bylo ve druhé polovině
října rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Uvedení nové lanovky do provozu se
pak uskutečnilo 15. prosince 2018. S délkou 542 metrů přebrala lanovka Myšák od
Karlovského expressu titul nejkratší odpojitelné lanovky v České republice. V
letech 2019 a 2023 bylo na etapy postaveno depo se dvěma kolejemi pro všech 46 sedaček vedle dolní
stanice. Původní dvousedačka byla v roce 2019 postavena na svém v pořadí již
třetím působišti (úplně původně sloužila ve švýcarském Gstaadu), a to ve
skiareálu Lipno, kde tvoří nový nástupní bod do areálu z nového parkoviště.
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLF-2 2013) :
-
původní kotvový vlek je kompletně demontován včetně budovy
dolní stanice, na parkovišti je již složena část technologie
lanovky - podpěry, lanáče a díly stanic
(27.07.2013)
-
probíhá betonáž patek podpěr a základů horní poháněcí
stanice, na parkovišti jsou již smontovány hlavy podpěr
včetně kladkových baterií a napínací konstrukce dolní
stanice. Usazováni podpěr je plánováno předběžně na 28. nebo
29. srpna, podpěry č. 3 a 4 budou usazeny vrtulníkem
(15.08.2013)
-
jsou vybetonovány všechny patky podpěr a je usazena podpěra
č. 2 (29.08.2013)
-
jsou usazeny podpěry č. 1, 2, 5, 6 a 7, probíhají přípravy
pro usazení podpěr č. 3 a 4 vrtulníkem. Na parkoviště byly
dovezeny sedačky. (13.09.2013)
-
dnes byly vrtulníkem Mi-8 firmy Techmont usazeny 15,5 m
vysoké podpěry č.
3 a 4, celkem byly zapotřebí 4 lety (14.09.2013)
-
zahájena betonáž staničních pilířů (18.09.2013)
-
dolní napínací stanice je z velké části smontována, zahájena
byla již i montáž horní poháněcí stanice (25.09.2013)
-
probíhá betonáž vany rozběhového pásu (27.09.2013)
-
montáž horní poháněcí stanice byla dokončena (03.10.2013)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (12.10.2013)
-
rozběhový pás je na svém místě, na lano byla usazena první
sedačka (06.11.2013)
-
probíhá usazování sedaček na dopravní lano (08.11.2013)
-
probíhají zátěžové zkoušky, jako zátěž byly použity pytle s pískem (20.11.2013)
-
slavnostní zahájení provozu (13.12.2013)
-
uvedení do pravidelného provozu (17.12.2013)
Průběh výstavby (SLO-4 Bubble 2018) :
-
zahájena demontáž původní lanovky - sedačky jsou sundávány z
dopravního lana (03.05.2018)
-
z původní lanovky bylo sneseno dopravní lano (10.05.2018)
-
probíhá demontáž původní dolní stanice a rozbíjení
betonového závaží (04.06.2018)
-
z původní lanovky stojí již jen podpěry č. 3 a 4, probíhá
hloubení základů nové dolní stanice (27.06.2018)
-
technologie nové lanovky je navážena na parkoviště
(16.07.2018)
-
obě stanice mají vybetonovanou základovou desku, dále jsou
hotovy výkopy pro patky podpěr č. 1 a 2, pro ostatní podpěry
budou využity původní patky. Do trasy byly rozvezeny hlavy
podpěr nové lanovky, podpěry č. 3 a 4 původní lanovky stále
stojí (09.08.2018)
-
k dnešnímu dni je usazeno všech 7 podpěr, probíhá montáž
dolní stanice a je hotov vybetonovaný pilíř pro horní
stanici (12.09.2018)
-
probíhá montáž horní stanice (24.09.2018)
-
montáž horní stanice je dokončena (13.10.2018)
-
zahájeno rozvinování dopravního lana (18.10.2018)
-
probíhají přípravy na zaplétání dopravního lana (22.10.2018)
-
dopravní lano je zapleteno (04.11.2018)
-
dnes proběhlo první projetí s první sedačkou, další
sedačky s bublinami jsou postupně naváženy na parkoviště
(07.11.2018)
-
všechny sedačky jsou usazeny na dopravním laně, probíhají
zkušební jízdy (15.11.2018)
-
probíhají zátěžové zkoušky
(24.11.2018)
-
zahájení pravidelného provozu
(15.12.2018)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných
sedaček s bublinami
a s
90° nástupem
(SLO-4 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
SA4C (CD4C) |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1710 osob/hod |
projektováno 2132 osob/hod |
Šikmá délka
:
|
543 m |
|
Vodorovná délka : |
522 m |
|
Dolní stanice : |
685 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
835 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
150 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
175 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
40 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,0 m/s |
projektováno 4,5 m/s |
Čas jízdy : |
2,3 min |
138 s |
Časový interval sedaček : |
8,4 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
33,7 m |
|
Počet sedaček : |
46 (v oběhu 41) |
|
Počet podpěr : |
7 |
z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
manuální depo v dolní stanici |
Výrobce
:
|
Leitner |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2018 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2019 - odstavná kolej pro 20 sedaček
v dolní stanici |
|
2023 - výměna sedaček
(získány z lanovky
Arlara v Corvaře)
a dostavba plnohodnotného depa sedaček |
Původ lanovky : |
Itálie -
Kronplatz (Sonne) |
Rok výroby : |
1995 |
Soustava kladek
lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
5 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 6 vratná –
4 |
nosná |
6 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 6 vratná –
4 |
nosná |
7 |
6 |
nosná |
4 |
tažná – 6 vratná –
4 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Ski areál Myšák
Malá Morávka 55
793 36 Malá Morávka
Tel.: +420 777 745 370
E-mail: lukes@skimysak.cz
Web: www.skimysak.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s neodpojitelným uchycením dvoumístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
|
Výrobní typ :
|
Sf2 |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1240 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
555 m |
|
Vodorovná délka : |
533 m |
|
Dolní stanice : |
688 m.n.m. |
Karlovská |
Horní stanice : |
838 m.n.m. |
Nad Solňákem |
Převýšení :
|
150 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
110 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
32 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,3 m/s |
|
Čas jízdy : |
4,0 min |
240 s |
Časový interval sedaček : |
5,8 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
13,3 m |
|
Počet sedaček : |
85 |
|
Počet podpěr : |
7 |
z toho 0 tlačných |
Výrobce
:
|
Garaventa |
|
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
2013 |
do roku 2018 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Švýcarsko -
Gstaad (Rubloz-Les
Gouilles) |
Rok výroby : |
1993 |
Přesun : |
2019 -
Lipno - Parkoviště |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
4 |
nosná |
5 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
4 |
nosná |
6 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
3 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
7 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
4 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
|
|
|
Kladky dolní stanice : 4 (tlačné) |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|