* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Karlov pod Pradědem - Myšák

Další nové lanovky se v roce 2013 doškali lyžaři v Jeseníkách. V Karlově pod Pradědem v areálu Myšák byl totiž již zastaralý kotvový vlek vyrobený Transportou Chrudim nahrazen použitou dvousedačkovou lanovkou Garaventa s rozběhovým pásem dovezenou ze švýcarského střediska Gstaad. Ta zde byla postavena v roce 1993 a na trase Rubloz – Les Gouilles jezdila do roku 2011, kdy byla z důvodu nerentability provozu demontována. O rok později byla technologie lanovky přepravena do Karlova pod Pradědem, kde byla v červenci roku 2013 zahájena výstavba demontáží původního vleku. Po vybetonování patek přišla na řadu montáž celkem 7 podpěr, s usazením dvou nejvyšších (výška 15,5 metrů) v obtížně přístupném terénu pomohl vrtulník Mi-8 firmy Techmont. Přelom září a října již byl ve znamení montáže obou stanic a v polovině října již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano, takže na začátku prosince nová 580 metrů dlouhá lanovka svezla první lyžaře. Po dvousedačce v Deštném v Orlických horách se jedná teprve o druhou lanovku s příhradovými podpěrami v České republice, což ovšem rozhodně není na místě vnímat jako něco zastaralého – naopak jde o typický znak švýcarských lanovek, příhradové podpěry se ve Švýcarsku využívaly ještě před 10 - 15 lety i u moderní čtyř- a šestisedaček. Dolní stanice je vybavena napínacím systémem, který pracuje na jednoduchém a osvědčeném principu mechanického závaží, v horní stanici je pak umístěn podzemní pohon. Toto řešení přispívá k výrazně nižšímu hluku v okolí stanice. Společně s lanovkou přibyl v dolní části ski areálu Myšák, který disponuje 5 sjezdovými tratěmi lehké a střední obtížnosti o celkové délce 2,7 km, také nový lyžařský vlek. Již v roce 2012 přibyla nová 1100 metrů dlouhá sjezdovka a moderní automatický zasněžovací systém. Investice byla částečně hrazena z dotací Evropská unie.

Radim Polcer

Průběh výstavby (SLF-2 2013) :

  • původní kotvový vlek je kompletně demontován včetně budovy dolní stanice, na parkovišti je již složena část technologie lanovky - podpěry, lanáče a díly stanic (27.07.2013)
  • probíhá betonáž patek podpěr a základů horní poháněcí stanice, na parkovišti jsou již smontovány hlavy podpěr včetně kladkových baterií a napínací konstrukce dolní stanice. Usazováni podpěr je plánováno předběžně na 28. nebo 29. srpna, podpěry č. 3 a 4 budou usazeny vrtulníkem (15.08.2013)
  • jsou vybetonovány všechny patky podpěr a je usazena podpěra č. 2 (29.08.2013)
  • jsou usazeny podpěry č. 1, 2, 5, 6 a 7, probíhají přípravy pro usazení podpěr č. 3 a 4 vrtulníkem. Na parkoviště byly dovezeny sedačky. (13.09.2013)
  • dnes byly vrtulníkem Mi-8 firmy Techmont usazeny 15,5 m vysoké podpěry č. 3 a 4, celkem byly zapotřebí 4 lety (14.09.2013)
  • zahájena betonáž staničních pilířů (18.09.2013)
  • dolní napínací stanice je z velké části smontována, zahájena byla již i montáž horní poháněcí stanice (25.09.2013)
  • probíhá betonáž vany rozběhového pásu (27.09.2013)
  • montáž horní poháněcí stanice byla dokončena (03.10.2013)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (12.10.2013)
  • rozběhový pás je na svém místě, na lano byla usazena první sedačka (06.11.2013)
  • probíhá usazování sedaček na dopravní lano (08.11.2013)
  • probíhají zátěžové zkoušky, jako zátěž byly použity pytle s pískem (20.11.2013)
  • slavnostní zahájení provozu (13.12.2013)
  • uvedení do pravidelného provozu (17.12.2013)

Průběh výstavby (SLO-4 Bubble 2018) :

  • zahájena demontáž původní lanovky - sedačky jsou sundávány z dopravního lana (03.05.2018)
  • z původní lanovky bylo sneseno dopravní lano (10.05.2018)
  • probíhá demontáž původní dolní stanice a rozbíjení betonového závaží (04.06.2018)
  • z původní lanovky stojí již jen podpěry č. 3 a 4, probíhá hloubení základů nové dolní stanice (27.06.2018)
  • technologie nové lanovky je navážena na parkoviště (16.07.2018)
  • obě stanice mají vybetonovanou základovou desku, dále jsou hotovy výkopy pro patky podpěr č. 1 a 2, pro ostatní podpěry budou využity původní patky. Do trasy byly rozvezeny hlavy podpěr nové lanovky, podpěry č. 3 a 4 původní lanovky stále stojí (09.08.2018)
  • k dnešnímu dni je usazeno všech 7 podpěr, probíhá montáž dolní stanice a je hotov vybetonovaný pilíř pro horní stanici (12.09.2018)
  • probíhá montáž horní stanice (24.09.2018)
  • montáž horní stanice je dokončena (13.10.2018)
  • zahájeno rozvinování dopravního lana (18.10.2018)
  • probíhají přípravy na zaplétání dopravního lana (22.10.2018)
  • dopravní lano je zapleteno (04.11.2018)
  • dnes proběhlo první projetí s první sedačkou, další sedačky s bublinami jsou postupně naváženy na parkoviště (07.11.2018)
  • všechny sedačky jsou usazeny na dopravním laně, probíhají zkušební jízdy (15.11.2018)
  • probíhají zátěžové zkoušky (24.11.2018)
  • zahájení pravidelného provozu (15.12.2018)

 

Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s bublinami a s 90° nástupem (SLO-4 Bubble)
Výrobní typ : SA4C (CD4C)

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :   
Přepravní kapacita :  2000 osob/hod
Šikmá délka :     
Vodorovná délka :     
Dolní stanice :     
Horní stanice :     
Převýšení :   
Výkon hlavního pohonu :     
Průměr dopravního lana :    
Maximální dopravní rychlost :  4,0 m/s  
Čas jízdy :     
Časový interval sedaček :     
Vzdálenost sedaček :     
Počet sedaček :  45  
Počet podpěr :  7 z toho 1 tlačná
Výrobce :  Leitner  
Zařízení bude v provozu od roku : 2018  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Kronplatz (Sonne)
Rok výroby : 1995

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 5 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 6 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 6
vratná – 4
nosná 7 6 nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná      

 

  Fotogalerie 

 

  Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Ski areál Myšák

Malá Morávka 55
793 36 Malá Morávka

Tel.: +420 777 745 370

E-mail: lukes@skimysak.cz

 

Web: www.skimysak.cz

 

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s neodpojitelným uchycením dvoumístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
Výrobní typ : Sf2

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1240 osob/hod
Šikmá délka :  555 m
Vodorovná délka :  533 m  
Dolní stanice :  688 m.n.m. Karlovská
Horní stanice :  838 m.n.m. Nad Solňákem
Převýšení :  150 m
Výkon hlavního pohonu :  110 kW  
Průměr dopravního lana : 32 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,3 m/s  
Čas jízdy :  4,0 min 240 s
Časový interval sedaček :  5,8 s  
Vzdálenost sedaček :  13,3 m  
Počet sedaček :  85  
Počet podpěr :  7 z toho 0 tlačných
Výrobce :  Garaventa  
Zařízení bylo v provozu od roku : 2013 do roku 2018
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Švýcarsko - Gstaad (Rubloz-Les Gouilles)
Rok výroby : 1993

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 nosná 5 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 4 nosná 6 tažná – 6
vratná – 4
nosná
3 2 x 4 nosnotlačná 7 tažná – 6
vratná – 4
nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná      

 Kladky dolní stanice : 4 (tlačné)

 

  Fotogalerie 

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku