* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Zrušená sedačková lanovka v Transportě Chrudim

V roce 1949 se začíná stavět první hala nového závodu Transporty (hala 17 – dnes Tranza Břeclav) a přichází myšlenka – spojit starý a nový závod pomocí vlastního výrobku - sedačkové lanovky. Lanovka s odepínatelnými závěsy také umožňovala snadno zařadit na nosné lano místo sedaček dřevěné korby a dopravovat nejrůznější náklady. V roce 1950 vznikl první projekt lanovky. Pro Ing. Václava Nevrlého, vedoucího oddělení projekce a konstrukce lanovek, jistě nebyl problém řešit lanovku pro dopravní vzdálenost  cca 600 metrů a dopravní výšku 16m. Trasa byla vedena ze starého závodu přes železniční trať – v tomto úseku dvojkolejnou ( jedna trať Pardubice – Havlíčkův Brod, druhá Chrudim – Chrudim město). Dále mezi objekty státní okresní nemocnice (tzv. nemocnice Na Kopečku) a Vyšší rolnické školy (dnes SOŠ a SOU obchodu a služeb) přes hospodářské objekty této školy a volnou plochu, kde později vzniklo autobusové nádraží nového závodu Transporta. Projektovaná lanovka končila horní poháněcí stanicí za tehdejším plotem nového závodu. Následovalo projednávání stavebního povolení se stavebním odborem tehdejšího okresního národního výboru i ostatními dotčenými stranami. Za Transportu vedl tato jednání Ing. Jindřich Schmalz, který celou trasu lanovky v terénu též zaměřil. Zde se vyskytl problém se zástupcem okresní nemocnice, který požadoval přeložení, resp. rozšíření přístupové komunikace k nemocnici, nad níž měla lanovka v krátkém úseku vést. Vzhledem k tomu, že by tato přeložka značně zvýšila rozpočet kalkulovaný V. Nevrlým na 1.990.000, Kčs ( v roce 1950), bylo rozhodnuto posunout (natočit) trasu lanovky tak, aby probíhala pouze nad pozemky Vyšší rolnické školy, jejíž vedení – ředitel Ing. Josef  Čvančara, ani jeho nadřízený orgán nekladli žádných požadavků. Tím vznikla definitivní podoba chrudimské lanovky. celý článek >>>>

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2)
Výrobní typ : VR101

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  200 osob/hod  
Šikmá délka :  631 m
Vodorovná délka :   
Dolní stanice :  256 m.n.m. starý závod
Horní stanice :  272 m.n.m. nový závod
Převýšení :  16 m
Výkon hlavního pohonu :  16 kW  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Průměr dopravního lana : 22,4 mm  
Čas jízdy :  4,2 min 252 s
Časový interval sedaček : 36 s  
Vzdálenost sedaček :  90 m  
Počet sedaček :  14  
Počet podpěr :  7 z toho 0 tlačných
Výrobce :  Transporta Chrudim v licenci Von Roll
Zařízení bylo v provozu od roku : 1952 do roku 1972
Rekonstrukce byla v roce :  1966  

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 6 nosná 5   nosná
2   nosná 6 6 nosná
3   nosná 7 6 nosná
4   nosná      

  Fotogalerie

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku