* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Oldřichovice - Javorový vrch

Jednosedačková lanovka na Javorový vrch u Třince zahájila provoz 7. července 1957. Tato lanovka byla v pořadí již třetí jednosedačkou Transporta, ale protože ostatní dvě byly už dávno nahrazeny, je tato lanovka nejstarší provozovanou sedačkovou lanovkou s neodpojitelnými závěsy a také 4. nejstarší provozovanou sedačkovou lanovkou na území bývalého Československa. Pojďme se tedy seznámit s její historií. Lanová dráha na Javorový vrch se začala stavět v roce 1955 a jejím posláním měla být především rekreace pracujících nedaleké ostravské průmyslové aglomerace. Původně se zde ale s žádnou lanovkou nepočítalo. Transporta Chrudim po zakoupení licence od švýcarské strojírny Von Roll postavila na přelomu 40. a 50. let celkem 8 poháněcích úseků odpojitelných dvoumístných sedačkových lanovek. Mezitím se však vyhrotila spolupráce mezi Transportou Chrudim a švýcarskou strojírnou Von Roll, protože licenční technologie nebyla využívaná v souladu se smlouvou. Později se ukázalo, že to bylo zcela úmyslné, aby se komunistický stát vyvlékl ze smlouvy se západoevropskou firmou. Smlouva s firmou Von Roll byla vypovězena a díky tomu vyrobila Transporta v letech 1954/1955 první lanovku vlastní konstrukce, tedy jednosedačkovou lanovku s pevně uchycenými sedačkami. celý článek >>>>

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SL-1

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  324 osob/hod  původně 360 osob/hod
Šikmá délka :  1310 m  
Vodorovná délka :  1280 m
Dolní stanice :  424 m.n.m. Oldřichovice
Horní stanice :  886 m.n.m. Javorový vrch
Převýšení :  462 m
Výkon hlavního pohonu :  62,5 kW
Maximální dopravní rychlost :  2,0 m/s původně 2,2 m/s
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Čas jízdy :  12 min 720 s
Časový interval sedaček : 11 s
Vzdálenost sedaček :  22 m
Počet sedaček :  120 původně 122
Počet podpěr :  27 + 1 lanový přechod z toho 2 tlačné
Výrobce :  Transporta Chrudim 
Zařízení je v provozu od roku : 1957
Rekonstrukce byla v roce :  1985 - rekonstrukce el. části  
  1997 - výměna kladkových baterií a sedaček (sedačky byly získány ze zrušené lanovky Turecká - Krížná)

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 nosná 15 2 nosná
2 2 nosná 16 4 nosná
3 2 nosná 17 2 nosná
4 2 nosná 18 2 nosná
5 2 nosná 19 2 nosná
6 4 tlačná 20 4 nosná
7 4 nosná 21 2 nosná
8 2 nosná 22 2 nosná
9 2 nosná 23 2 nosná
10 4 tlačná 24 4 nosná
11 4 nosná 25 2 nosná
12 2 nosná 26 4 nosná
13 2 nosná 27 4 nosná
14 2 nosná lan. přechod 12 nosná
 Kladky dolní stanice : 6 (tlačné)

 

  Fotogalerie

 

 Videogalerie - 17 videí + 3 filmy  Videogalerie

 

Ceník jízdného :

 

2013

  dospělí děti

jednotlivá jízda

60 40
zpáteční jízda 100 60
 
Pozn.:
 - zavazadlo nad 10 kg, kolo: 10 Kč
 - 5 jízd: 230 Kč

 

Kontakt :

 

BYTOSLAN spol. s r. o.

Frýdecká 75
739 61 Třinec-Staré Město
Tel.: +420 558 348 028

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku