|
Sedačková lanovka Kouty nad Desnou -
Dlouhé Stráně
Výstavba
obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách byla ostře
sledována a jistě nikomu neunikla. Dominuje mu především šestisedačková lanovka, která je
první svého druhu v České republice.
Celá investice toho ovšem v sobě zahrnovala podstatně více, představme si tak na
následujících řádcích tento na naše poměry výjimečný projekt podrobněji.
Záměr na
vybudování velkého lyžařského areálu v Koutech nad Desnou na svahu Medvědí hory
vzniknul již před osmi lety. Dlouhých 7 let pak ovšem trvalo, než investorská
firma K3 Sport získala všechna potřebná povolení. Konečný projekt rozdělený do
několika etap počítá s vybudováním 2 až 3 lanových drah a 4 lyžařských vleků o
celkové přepravní kapacitě téměř 12 tisíc osob za hodinu a veškeré s lyžováním
související infrastruktury. V první etapě bylo rozhodnuto vybudovat páteřní
přepravní zařízení areálu a zároveň jeho největší chloubu a lákadlo –
odpojitelnou šestisedačkovou lanovku, první svého druhu v České republice a dále
dva lyžařské vleky a 4 sjezdové tratě, z nichž nejdelší měří 2450 metrů.
celý článek
>>>>
Průběh výstavby :
-
probíhá kácení lesa pro trasu lanovky a sjezdovky (červenec 2009)
-
kácení lesa dokončeno (srpen 2009)
-
probíhá betonáž patek podpěr, termín dokončení lanovky je
31. říjen 2010 (13.11.2009)
-
pod sjezdovkou jsou již připraveny podpěry s kladkovými
bateriemi a nosníky zastřešení stanic, probíhá betonáž
staničních pilířů (28.05.2010)
-
probíhá usazování prvních podpěr autojeřábem, ostatní v
nedostupné části trasy pak usadí vrtulník v týdnu 20. -
27.6. (11.06.2010)
-
k dnešnímu dni jsou autojeřábem usazeny podpěry č. 1, 3, 4 a
5, včetně kladkových baterií (22.06.2010)
-
ve večerních hodinách byly vrtulníkem usazeny tubusy podpěr
č. 7, 8, 9 (vysoké č. 8 a 9 se skládají ze 2 dílů, stejně
jako č. 13 a 15), 10 a 12
(23.06.2010)
-
v časných ranních hodinách byly vrtulníkem usazeny tubusy
podpěr č. 2, 6, 11, 13, 14 a 15 a hlava podpěry č. 2, večer
mezi 17 a 21 h pak přišly na řadu hlavy ostatních podpěr a
některé kladkové baterie. Zároveň byla autojeřábem
smontována podpěra č. 17 (24.06.2010)
-
autojeřábem smontována podpěra č. 16. Na parkovišti jsou již
k vidění i lanáče (složené ze 3 dílů) a převodovka (25.06.2010)
-
vrtulníkem byly osazeny zbývající kladkové baterie (26 -
27.06.2010)
-
probíhá montáž horní stanice, smontována je již základní
nosná ocelová konstrukce a na svém místě jsou již motor,
převodovka, dieselagregát a část staničních dopravníků.
Technologie dolní stanice je již složena na parkovišti, její
montáž by měla být zahájena příští týden. Dále byla v dolní
stanici vybetonována vana pro nástupní pás, nástup bude
překvapivě přímý a nikoliv kolmý k ose trati. Zároveň probíhá
pokládaní kabelů do kabelové rýhy na trase lanovky
(14.07.2010)
-
v obou stanicích jsou již namontovány dopravníky a ostatní
příslušné agregáty, v dohledné době bude zahájena montáž
opláštění stanic (29.07.2010)
-
dnes bylo zapleteno dopravní lano. Dále je téměř hotovo
opláštění horní stanice (10.08.2010)
-
byly dodány sedačky (ve stojanech po 8 ks) včetně závěsů a
spínacích aparátů (16.08.2010)
-
je téměř hotovo opláštění dolní stanice, dále probíhají
práce na montáži velínu a nástupního pásu (26.08.2010)
-
probíhá usazování sedaček na dopravní lano (04.10.2010)
-
dnes proběhly zátěžové zkoušky s pivními sudy (21.10.2010)
-
lanovka je hotova a odevzdána (23.10.2010)
-
uvedení do
pravidelného provozu (04.12.2010)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : |
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček a nástupním pásem (SLO-6) |
Výrobní typ :
|
6-CLD |
stanice
UNI-G |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
3200 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
1933 m |
|
Vodorovná délka : |
1854 m |
|
Dolní stanice : |
609 m.n.m. |
Liščí potok |
Horní stanice : |
1094 m.n.m. |
Medvědí hora |
Převýšení :
|
485 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
632 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
47 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
6,8 min |
408 s |
Časový interval sedaček : |
6,8 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
33,8 m |
|
Počet sedaček : |
120 |
|
Počet podpěr : |
17 |
z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
není |
Výrobce
:
|
Doppelmayr
|
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2010 (výstavba 2009-2010) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
16 |
tlačná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
8 |
nosná |
11 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
3 |
6 |
nosná |
12 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
4 |
nosná |
13 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
5 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
14 |
6 |
nosná |
6 |
2 x 8 |
nosnotlačná |
15 |
6 |
nosná |
7 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
16 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
17 |
10 |
nosná |
9 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Ski areál Kouty nad Desnou
788 11 Kouty nad Desnou
Tel.: +420 583 283 282
E-mail: info@kouty.cz
Web: http://www.kouty.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|