|
Sedačková
lanovka Karlov pod Pradědem - V Javořinách
(Karlovský express)
Největší novinkou v Karlově
pod Pradědem je bezesporu centrální čtyřsedačková lanovka s názvem Karlovský
express vedoucí na vrchol V Javořinách, která se nachází vlevo od stávajících
lyžařských vleků Ski Karlov a obsluhuje mj. i dvě nově vybudované technicky
zasněžované sjezdovky červené a modré náročnosti.
Původně byla sice pro tuto lokalitu určena v roce
2010 z Gerlosu dovezená neodpojitelná čtyřsedačková lanovka, ta však byla
nakonec postavena v areálu Čerťák v Horním Václavově, který patří do střediska
Ski Karlov a platí zde také jednotný skipas. Pro Karlov pak byla v roce
2012 zakoupena
komfortnější technologie odpojitelné čtyřsedačkové lanovky Doppelmayr. Ta
pochází z rakouského Söldenu, kde přepravovala lyžaře od roku 1991 pod názvem
Gampe a loni byla z důvodu nerentability provozu (téměr paralelně vede
šestisedačková lanovka, která je schopna ji zastoupit) demontována.
celý článek
>>>>
Průběh výstavby :
-
probíhá kácení trasy nové lanovky a sjezdovky, zároveň byla
v Söldenu zahájena demontáž lanovky která bude postavena v
Karlově (13.07.2012)
-
zahájeno hloubení základů dolní stanice, zároveň probíhá
návoz odpojitelné technologie ze Söldenu do Karlova (16.08.2012)
-
větší část technologie včetně sedaček je ze Söldenu
přivezena a složena v Karlově, zahájeno hloubení patek
podpěr (23.08.2012)
-
kompletní technologie včetně lanáčů je přivezena do Karlova
(23.09.2012)
-
patky podpěr a pilíř horní stanice jsou vybetonovány
(21.10.2012)
-
zahájena montáž podpěr (02.11.2012)
-
dokončena betonáž pilíře dolní stanice a prostoru pro
podzemní pohon (14.11.2012)
-
je smontována technologie horní stanice, jsou usazeny všechny podpěry a
přední pilíř dolní stanice (17.11.2012)
-
zahájena montáž opláštění horní stanice, v dohledné době
začne montáž technologie dolní poháněcí stanice (20.11.2012)
-
zahájena montáž technologie dolní stanice - postup sledujte
průběžně zde (28.11.2012)
-
základní konstrukce dolní stanice včetně pohonu je
smontována (zatím bez staničních kolejí a kardanových
hřídelů), na horní stanici chybí namontovat několik
posledních dílů opláštění (07.12.2012)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (16.12.2012)
-
v dolní stanici je již umístěn velín lanovky (22.12.2012)
-
probíhá montáž elektrické části lanovky, dopravní lano je
zapleteno (14.01.2013)
-
sedačky jsou usazeny na dopravním laně, probíhají zkušební
jízdy (15.05.2013)
-
probíhá montáž plošiny nástupiště v dolní stanici
(02.06.2013)
-
dodatečně byla smontována revizní kolej s plošinou údržby
(27.07.2013)
-
probíhá montáž nové řídicí elektroniky lanovky (15.08.2013)
-
byla zahájena montáž nosníků pro opláštění dolní stanice (09.09.2013)
-
probíhají testovací jízdy s novou řídicí elektronikou
(02.10.2013)
-
zahájena montáž opláštění dolní stanice (05.10.2013)
-
zahájení pravidelného provozu (25.12.2013)
-
probíhá montáž bublin na sedačky tempem 1-2 bubliny denně (20.08.2014)
-
k dnešnímu dni je již 41 z celkových 62 sedaček osazeno
bublinami, u dolní stanice probíhají terénní úpravy v
prostoru budoucích odstavných kolejnic pro sedačky
(28.08.2014)
-
je demontováno opláštění dolní stanice a probíhá stavba
základů nové budovy dolní stanice (16.10.2017)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných sedaček
(SLO-4) |
Výrobní typ :
|
4-CLD |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2370 osob/hod |
původně 2872 osob/hod |
Šikmá
délka :
|
609 m |
|
Vodorovná délka : |
591 m |
|
Dolní stanice : |
704 m.n.m. |
Karlov pod Pradědem |
Horní
stanice : |
850 m.n.m. |
Krásná vyhlídka |
Převýšení :
|
146 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
172 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,5 m/s |
|
Čas
jízdy : |
2,3 min |
138 s |
Časový interval sedaček : |
6,1 s |
původně 5 s |
Vzdálenost sedaček :
|
27,3 m |
původně 22,6 m |
Počet sedaček : |
52 |
původně 62 |
Počet podpěr : |
9 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
není |
Výrobce :
|
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu od roku : |
2013 (výstavba 2012-2013) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2014
- doplnění bublin na sedačky (získány z nahrazené lanovky
Aualmbahn v Scheffau)
2017 - dostavba budovy dolní stanice s depem sedaček |
Původ lanovky : |
Rakousko -
Sölden
(Gampe) |
Rok výroby : |
1991 |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
10 |
tlačná |
6 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
2 |
8 |
tlačná |
7 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
9 |
8 |
nosná |
5 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKI Karlov, s.r.o.
Hradecká 48
746 01 Opava
Tel.: +420 555 111 111
E-mail: info@skikarlov.cz
Web: www.skikarlov.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|