|
Sedačková lanovka
Malá Morávka - Kopřivná
Skiareál Kopřivná v Malé Morávce, který nejprve
disponoval 450 metrů dlouhým kotvovým vlekem, se na podzim roku 2012 rozšířil o
950 metrů dlouhou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku s rozběhovým pásem a
zcela novou třináct set padesát metrů sjezdovku s převýšením 184 m. Původně
provozovatel střediska uvažoval o pořízení použité čtyřsedačkové lanovky, avšak
nakonec se rozhodl pro zcela novou technologii. Na tu bylo následně vypsáno
výběrové řízení, které vyhrála firma Leitner, jednalo se tak po Červené Vodě
v pořadí o druhou zcela novou lanovku firmy Leitner v České republice. Po
vykácení trasy nové lanovky a sjezdovky během léta byla v průběhu října 2012
provedena betonáž patek podpěr a základů stanic. Devátého listopadu pak byla
zahájena montáž samotné technologie, která byla provedena v rekordně krátké době
(jde tak bezesporu o nejrychleji postavenou lanovku v historii České republiky)
– již na konci listopadu bylo zapleteno dopravní lano a 14. prosince byly na
nové lanové dráhy vykonány zátěžové zkoušky. Provoz lanovky byl slavnostně
zahájen v pátek 21.12.2017, nechyběl ani velkolepý ohňostroj. Pro instalaci
některých vysokých podpěr byl využit vrtulník, celkem bylo provedeno kolem 20
letů. Přepravní kapacita lanovky činila 2000 osob za hodinu při rovných 99
sedačkách, celková přepravní kapacita areálu pak dosahovala 3200 osob za hodinu.
Novinkou byla i nová budova se zázemím obsahující občerstvení a toalety a
rozšíření počtu parkovacích míst. Součástí areálu je chata Kopřivná, která
prošla náročnou rekonstrukcí, při níž se z ní stal tříhvězdičkový hotel. Úspěch
této investice jednoznačně potvrdil vysoký návštěvnický potenciál tohoto
moderního resortu v tradiční lyžařské destinaci, a tak provozovatel areálu
rozhodl již po pouhých 5 letech o náhradě této lanovky odpojitelnou
šestisedačkou s komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými sedáky s
koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s ochrannou
zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují případné
vypadnutí cestujících. celý článek
>>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLF-4 2012) :
-
probíhá kácení trasy nové lanovky a sjezdovky (13.07.2012)
-
trasa pro novou lanovku a sjezdovku je vykácena a terénně
upravena (23.09.2012)
-
většina
patek podpěr a pilíř horní stanice jsou vybetonovány
(20.10.2012)
-
zahájena dodávka jednotlivých dílů podpěr (23.10.2012)
-
probíhá kompletace hlav podpěr (05.11.2012)
-
je usazena tlačná podpěra č. 1 a lanáč horní stanice (09.11.2012)
-
probíhá usazování tubusů dalších podpěr (12.11.2012)
-
dnes byly vrtulníkem usazeny tubusy podpěr č. 5, 6 a 7 a
hlava podpěry č. 6
(15.11.2012)
-
probíhá montáž dolní poháněcí stanice Unifix, jeřábem byly
usazeny podpěry č. 2 a 8 (17.11.2012)
-
vrtulníkem byly na tubusy č. 3, 4, 5 a 7 usazeny hlavy podpěr
a kladkové baterie (19.11.2012)
-
je usazen poháněcí lanáč a pohon v dolní stanici, na
parkoviště je již dovezeno prvních 36 ks sedaček
(21.11.2012)
-
zahájeno rozvinování dopravního lana (28.11.2012)
-
dopravní lano je rozvinuto a zapleteno (01.12.2012)
-
probíhají první jízdy s prázdným lanem, v řádu několika dnů
začne usazování sedaček na dopravní lano (07.12.2012)
-
dnes byla na dopravní lano zavěšena první sedačka, zároveň
probíhá montáž a usazování rozběhového pásu (11.12.2012)
-
probíhá usazování dalších sedaček na dopravní lano
(12.12.2012)
-
probíhají zátěžové zkoušky (14.12.2012)
-
slavnostní zahájení provozu (21.12.2012)
-
zahájení pravidelného provozu (22.12.2012)
Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2017) :
-
probíhá demontáž původní lanovky a betonáž nových pilířů
stanic a patek podpěr č. 1, 2 a 9 (září 2017)
-
původní lanovka je zcela demontována a převezena do Mostů u
Jablunkova, nové staniční pilíře a patky podpěr č. 1, 2 a 9
jsou dokončeny, na parkovišti již probíhá kompletace nových
hlav podpěr (27.09.2017)
-
zahájeno usazování traťových podpěr (02.10.2017)
-
dovezena první část segmentů staničních dopravníků horní
stanice (04.10.2017)
-
všechny podpěry jsou usazeny, zahájena montáž horní vratné
stanice (13.10.2017)
-
z horní stanice je smontována základní nosná konstrukce
včetně vratného lanáče (16.10.2017)
-
dnes byly na horní stanici namontovány všechny segmenty
staničních dopravníků (18.10.2017)
-
probíhá montáž dolní poháněcí stanice (27.10.2017)
-
dolní stanice je smontována včetně opláštění, zahájeno
rozvinování dopravního lana (01.11.2017)
-
dopravní lano je zapleteno, dále již byla usazena první
sedačka (08.11.2017)
-
probíhá kompletace sedaček a jejich usazování na odstavnou
kolej (22.11.2017)
-
probíhají zátěžové zkoušky (07.12.2017)
-
zahájení pravidelného provozu
(26.12.2017)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním, s nástupním pásem
a
s
90° nástupem
(SLO-6 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
CD6C |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod |
konečná 3000 osob/hod |
Šikmá délka
:
|
908
m |
|
Vodorovná délka : |
886 m |
|
Dolní stanice : |
695 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
881 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
186 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
347 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
42 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5 m/s |
|
Čas jízdy : |
3,0 min |
|
Časový interval sedaček : |
9 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
45,1 m |
|
Počet sedaček : |
45 |
konečný 56 |
Počet podpěr : |
9 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
staniční garážování v dolní stanici
(19),
odstavná kolej u dolní stanice (37) |
Výrobce
:
|
Leitner
|
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2017 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
10 |
tlačná |
6 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
8 |
tlačná |
7 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
3 |
10 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
6 |
nosná |
9 |
12 |
nosná |
5 |
8 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Chata Kopřivná
Malá Morávka 122
793 36 Malá Morávka
Tel.: +420 554 273 152
E-mail: koprivna@koprivna.cz
Web: www.koprivna.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
|
Výrobní typ :
|
CF4 |
poháněcí
stanice
Unifix |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2000 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
907
m |
|
Vodorovná délka : |
888 m |
|
Dolní stanice : |
694 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
880 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
186 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
208 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
5,9 min |
|
Časový interval sedaček : |
7,2 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
18,7 m |
|
Počet sedaček : |
100 |
původně 99 |
Počet podpěr : |
8 |
z toho 1 tlačná |
Výrobce
:
|
Leitner
|
|
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
2012 |
do roku 2017 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Přesun : |
2018 -
Mosty u Jablunkova - Grúň |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
5 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
10 |
nosná |
6 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
3 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
7 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
10 |
nosná |
Kladky dolní stanice : 8 (tlačné) |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|