
|
Sedačková lanovka Klínovec -
Dámská
Poslední
lanovka z roku 2005 byla postavena v největším lyžařském areálu Krušných hor –
na Klínovci. Středisko se nachází pouze 120 km západně od Prahy v blízkosti
hranic s Německem. Neodpojitelná trojsedačka Graffer Seggiovie byla zakoupena
jako použitá a již v zimní sezóně 2004/2005 měla nahradit lyžařský vlek na
severních svazích Klínovce, který je se svou nadmořskou výškou 1244 m.m.n.
nejvyšším vrcholem Krušných hor. Kvůli průtahům s administrativou projektu byla
uvedena do provozu až v této zimní sezóně. Dolní stanice lanovky byla oproti
původnímu vleku posunuta níže k hotelu Nástup, díky čemuž se nyní nachází jen
pár desítek metrů od centrálních parkovišť u příjezdové komunikace. Trojsedačka
je vybavena rozběhovým pásem, který zajistí větší komfort pro lyžaře. Nové
hydraulické napínání v horní stanici vyprojektovala a dodala firma Michálek
Chrudim. Celková kapacita střediska se po zprovoznění této lanovky zvýšila na
7500 osob/hod. Je to již druhá lanovka Graffer v České republice, tou první je
jednosedačková lanovka v Harrachově, která byla postavena v roce 2001 pro
obsluhu skokanských můstků. Nová lanovka na Klínovci tak trochu omladila
lanovkový park Krušných hor, kde se nacházejí další dvě velmi staré lanovky –
odpojitelná dvousedačka na Komáří Vížku u Teplic z roku 1952 (výrobce Transporta
podle licence Von Roll) a jednosedačka Transporta z roku 1965 z Jáchymova na
Klínovec.
Radim Polcer
Průběh výstavby :
-
zahájena demontáž sedaček původní lanovky z dopravního lana (17.07.2019)
-
probíhá demontáž dopravního lana původní lanovky, firma KERS
zahájila výkopové práce pro patky podpěr nové lanovky
(20.07.2019)
-
probíhá demontáž podpěr původní lanovky v dolní části trasy
(02.08.2019)
-
probíhá demontáž původní dolní stanice, jsou demontovány
původní podpěry č. 1 až 11 (10.08.2019)
-
je dokončena betonáž patek podpěr č. 3, 7, 8, 9, 10 a 11,
ostatní patky budou dokončeny v následujících dnech. Z
původní lanovky zatím stojí beze změny podpěra č. 17 a horní
stanice, dolní stanice již byla demontována (30.08.2019)
-
probíhá betonáž základů dolní stanice a demontáž původní
horní stanice (07.09.2019)
-
demontáž horní stanice dokončena, z původní lanovky stojí
již jen podpěra č. 17 (13.09.2019)
-
betonový pilíř dolní stanice je dokončen, probíhají terénní
úpravy v prostoru horní stanice. Na parkoviště je navážena
technologie lanovky (21.09.2019)
-
dnes byly prostřednictvím vrtulníku usazeny podpěry č. 5, 6,
7, 8 a 9 (24.09.2019)
-
zahájena betonáž základů horní stanice (03.10.2019)
-
zahájena montáž technologie dolní stanice (05.10.2019)
-
vrtulníkem byly usazeny další 3 podpěry - č. 2, 3 a 10
(07.10.2019)
-
montáž dolní stanice je dokončena (zatím bez opláštění),
zároveň se dokončuje betonáž pilíře horní stanice
(14.10.2019)
-
zahájena montáž opláštění dolní stanice, na svém místě je
také tlačná podpěra č. 1, zatím bez kladkových baterií
(19.10.2019)
-
dnes byla smontována podpěra č. 11, zároveň byla zahájena
montáž technologie horní stanice (23.10.2019)
-
montáž horní stanice je dokončena, zatím bez opláštění, dále
probíhá montáž odstavné koleje pro garážování sedaček u
dolní stanice
(31.10.2019)
-
probíhá zaplétání dopravního lana a montáž podhledů na horní
stanici (09.11.2019)
-
probíhá kompletace sedaček a jejich usazování na odstavnou
kolej (23.11.2019)
-
dnes proběhly zátěžové zkoušky (8.12.2019)
-
zahájení pravidelného provozu (14.12.2019)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným
uchycením čtyřmístných sedaček s oranžovými bublinami a vyhříváním (SLO-4
Bubble) |
Výrobní typ :
|
4-CLD-B-S-O |
stanice
UNI-G |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2175 osob/hod |
|
Šikmá
délka
:
|
1210 m |
|
Vodorovná délka : |
1184 m |
|
Dolní stanice : |
1007 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
1239 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
232 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
236 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s |
|
Čas jízdy : |
4,4 min |
264 s |
Časový interval sedaček : |
6,6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
33,1 m |
|
Počet sedaček : |
80 |
|
Počet podpěr : |
11 |
z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
staniční garážování v dolní
stanici (30), odstavná kolej u dolní stanice (50) |
Výrobce
:
|
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2019 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
7 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
2 |
8 |
nosná |
8 |
6 |
nosná |
3 |
6 |
nosná |
9 |
8 |
nosná |
4 |
6 |
nosná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
11 |
10 |
nosná |
6 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKIAREÁL KLÍNOVEC s.r.o.
Belgická 681
120 00 Praha 2
Tel.: +420 474 396 366
Fax: +420 474 396 236
E-mail: infocentrum@klinovec.cz
Web: www.klinovec.cz

Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-3)
|
Výrobní typ :
|
|
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1400 osob/hod |
|
Šikmá
délka
:
|
1249 m |
|
Vodorovná délka : |
1223 m |
|
Dolní stanice : |
1008 m.n.m. |
hotel Nástup |
Horní stanice : |
1240 m.n.m. |
Klínovec |
Převýšení :
|
232 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
177 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
35 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,3 m/s |
|
Čas jízdy : |
9,0 min |
540 s |
Časový interval sedaček : |
7,7 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
18,1 m |
|
Počet sedaček : |
140 |
|
Počet podpěr : |
17 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce
:
|
Graffer |
repase Michálek s.r.o. |
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
2005 (slavnostní zahájení provozu 23.12.2005) |
do roku 2019 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie - Marilleva (Malga
Panciana - Orso Bruno) |
Rok výroby : |
1986 |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
11 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
12 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
13 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
14 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
6 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
15 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
7 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
16 |
4 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
17 |
8 |
nosná |
9 |
8 |
tlačná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|

|